eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaRe: (Prze)robienie indukowanych magnesami rowerowych lampeczekRe: (Prze)robienie indukowanych magnesami rowerowych lampeczek
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.213.192.88.238
    !not-for-mail
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: (Prze)robienie indukowanych magnesami rowerowych lampeczek
    Date: Mon, 7 Aug 2017 19:05:18 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <oma6kd$405$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    References: <om7o4t$sjf$1@dont-email.me> <om9a7s$oep$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <om9cvf$5et$1@dont-email.me> <om9j00$rsr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <oma0r6$67o$1@dont-email.me>
    NNTP-Posting-Host: 213.192.88.238
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Mon, 7 Aug 2017 17:05:17 +0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="PiotrGalka";
    posting-host="213.192.88.238"; logging-data="4101";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.2.1
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <oma0r6$67o$1@dont-email.me>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:721808
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2017-08-07 o 17:30, Yerine Ictimai pisze:
    >
    > A ciekawe dlaczego, jakas dynamopiasta stawia opor tylko obciazona
    > a to zawsze?

    Jak wieki temu jeździłem z takim dynamem się nie zastanawiałem i nie
    robiłem eksperymentów. Dlatego nie potrafię podać 100% pewnych
    informacji. Może wcale tak źle nie było, ale jakiś powód musi być, że
    zastąpiono to czymś nowym. Zakładam więc że lepsze, wydajniejsze.
    Może się mylę.
    W takim razie tamto stare dynamo byłoby najlepszym wyjściem. Jak nie
    potrzebne jest odsunięte od koła i zero oporu.

    >> Cudów nie ma. Moc się nie bierze znikąd. Te magnesiki muszą stawiać opór
    >> pozwalający uzyskać moc wystarczającą do świecenia tych lampek i tego
    >> nie przeskoczysz.
    >
    > Ale zastanow sie jaka moc biora dwie diody wlaczane na ulamki sekund!
    Ja zakładałem, że jak by ona nie była, to czy zostanie wzięta z tych
    cewek i magnesów założonych na szprychy czy z cewek i magnesów w dynamie
    to wyjdzie na to samo.

    > Ale czy widziales telefon komorkowy na baterie "paluszki" kupowane
    > w kiosku? ;)

    Nie, ale jak wybierałem lustrzankę to jednym z moich kryteriów było aby
    była na paluszki. Do tej pory uważam, że to była bardzo dobra decyzja.

    >> A Ty nie rozważasz robienia tego samemu tylko
    >> wykorzystanie gotowego.
    >
    > Przepraszam bardzo ale jak to rozumiec, wlasnie chce zrobic
    > korzystajac z gotowych komponentow, poniewaz jednak np nawijanie
    > kilkanascie tysiecy zwojow to juz zadanie dla automatu
    > ;)

    Może jakoś nie jasno napisałem. Ja tu pisałem o robieniu samemu power-banku.

    >> A przecież taki gotowy zdecydowanie nie jest
    >> dopasowany do ładowania z induktora i do zasilania lampek. Robiąc samemu
    >> można by się lepiej dopasować.
    >
    > Ale jak, Ty potrafisz wyliczyc parametry takiej cewki przy tych
    > magnesach i przy danej predkosci przesuwanych po niej
    > magnesikach?

    Nie potrafię. Według mnie trzeba:
    - zrobić ileś tam cewek,
    - zamontować magnes neodymowy na szprychy,
    - z rowerem do góry kołami rozpędzać koło do kilku (powtarzalnie
    kontrolowanych) prędkości odpowiadających zadanym prędkościom jazdy,
    - dla każdej cewki i każdej prędkości pomierzyć parametry uzyskanego
    impulsu (nie napięcia bez obciążenia i prądu przy zwarciu tylko poszukać
    przy jakim obciążeniu uzyska się największą energię impulsu),
    - ponieważ w czasie jazdy nie będzie się dynamicznie dobierało
    obciążenia (to byłby kolejny etap prac) więc na podstawie tych pomiarów
    dla każdej cewki ustalić jakieś rozsądne dla niej obciążenie,
    - powtórzyć pomiary z obracaniem koła, ale już nie zmieniać obciążenia
    między poszczególnymi prędkościami,
    - na tej podstawie wybrać najlepszą cewkę,
    - warto by dla tej cewki zrobić pomiary dla większej liczby prędkości
    aby mieć ogląd sytuacji w szerokim zakresie,
    - na podstawie zebranych wyników zacząć się zastanawiać jak by tu
    optymalnie przerzucić tę energię do akumulatora - czyli projektować
    część ładującą power-banku.
    Przypuszczam, że takie zastanawianie może potrwać wiele dni, bo się będą
    pojawiały jakieś nowe koncepcje, które nie od razu przyjdą do głowy.

    Druga strona power-banku. Typowy ma wyjście DC 5V. To nie jest optymalne
    do zasilania LEDów, bo albo straty w liniowych elementach
    ograniczających prąd, albo koszty i mniejsze straty w DCDC.
    Lepiej byłoby nie przechodzić przez pośredni poziom 5V tylko od razu
    napięcie z akumulatora dopasować do potrzeb LEDów. Może LEDy w szereg i
    typowy scalak do sterowania łańcucha LEDów, tylko, że to nie jest
    odporne na awarię jednego z LEDów.

    Itd. itp. Można długo rozważać różne za i przeciw.
    P.G.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: