  • 21. Data: 2010-12-16 13:54:49
    Temat: Re: Prosz? o rad? PEN + ZOOM
    Od: mt <t...@i...pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > No to tylko najtańsze 4/3 kitowe tele i adapter do 4/3. Obiektywów 4/3
    > pojawi się sporo w różnych miejscach za niewielkie pieniądze z racji
    > końca systemu (natywnego, bo będzie sobie istniał w świecie adapterowym)
    > Bez af i tele to z penem jest ciężko. Tylko statyw praktycznie.

    Tu bym tylko dodał, że warto poszukać starszego kitowego tele, cena
    praktycznie ta sama, a jaśniejszy i lepszy optycznie.

    --
    marcin

  • 22. Data: 2010-12-16 14:16:45
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Myślałem o detalach architektury, które mnie zachwycą. Widoki górskie,
    > zwierzaki (jak zdąże z ustawieniami :-), sąsiadka z przeciwka, samoloty.

    Czyli, poniekad, wszystko ;)

    > Ogólnie czy do PENa warto inwestować i uczyć się fotografii

    Fotografii uczyc sie mozna (niemal*) na wszystkim.

    (*) W paktyce ograniczmy to do aparatu cyfrowego (bo taniej)
    i z ustawieniami manualnymi (zeby moc swiadomie wplywac
    na to co aparat robi).

    Zrob sobie prezent "na mikolaja" i kup jakas dobra ksiazke
    traktujaca o fotografii. W miare mozliwosci bez "cyfrowa" w tytule ;)

    > czy traktować go jak głuptaka i kupić zachwalany D90?

    Tak to juz jest, ze zawsze sie chce tego, czego sie akurat nie ma.
    Ty tesknisz do duzego aparatu z wielkim obiektywem, a ja
    miewam dosc targania duzej puszki i niebezpiecznie zaczyna mnie
    pociagac idea czegos malego "do kieszeni" ;)

    > Tyle, że nie bardzo widzę różnice D90, D5000, D3000

    Jesli nie widzisz roznicy - najwyrazniej nie potrzebujesz jeszcze zmian.

    > Może się myliłem i wydałem 2tyś na PENa w błoto :-(

    Nie nie nie ;) Nie myliles sie. Po prostu wlasnie odkryles, ze obiektyw
    to powazniejszy dylemat, problem i wydatek niz sam aparat.
    W najblizszym czasie czeka Cie jeszcze etap rozbijania skarbonki
    na lampe blyskowa :P

    Zastanow sie nad zakupem kilku nawet obiektywow staloogniskowych.
    Nie wiem jak w innych systemach (poszperaj po Allegro) ale "kundelki"
    do systemu Pentaxa mozna dostac w okolicach 100,- (50mm f 2.0,
    czasem 1.7 oraz 135mm f 2.8). Obiektywy te beda mniejsza i lzejsze
    od zmiennoogniskowych. Sa tez od nich jasniejsze i, przynajmniej
    potencjalnie, oferuja lepsza jakosc.

    Jedyny mankament to taki, ze musisz ich targac ze soba kilka i miec
    czas na ich zmiane ;)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 23. Data: 2010-12-16 14:34:36
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Vituniu napisał(a):
    > Fotografii uczyc sie mozna (niemal*) na wszystkim.
    >
    > (*) W paktyce ograniczmy to do aparatu cyfrowego (bo taniej)

    Jesteś pewien? :-)
    To, że wykonanie pojedynczego zdjęcia (zakładając ich dużą ilość) jest
    tańsze na cyfrze, nie oznacza jeszcze, że nauka fotografii (w sensie
    efektywności) będzie tańsza.

    --
    Mirek

  • 24. Data: 2010-12-16 14:50:23
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Jesteś pewien? :-)

    Jestem... Sam w sumie zaczalem od "cyfry", pozyczonej w dodatku.
    W slajdach zakochalem sie duzo pozniej... ;)

    Nie... nie jestem az tak mlody ;) Po prostu fotografia jakos dluzszy
    czas "przechodzila bokiem" jako cos, co uprawiaja inni, ale przeciez
    nie taki parweniusz jak ja.

    > To, że wykonanie pojedynczego zdjęcia (zakładając ich dużą ilość) jest
    > tańsze na cyfrze, nie oznacza jeszcze, że nauka fotografii (w sensie
    > efektywności) będzie tańsza.

    A wez.... Nie wracajmy do tematu tego, ze "cyfra jest be,
    - bo mozna duzo napstrykac i
    - kompletnie nie trzeba przejmowac sie tym, co sie robi,
    - bo eksperymenty nic nie kosztuja,
    - bo nie uczy szacunku dla materialu,
    - bo to,
    - bo tamto..." ;)

    Jak bedzie chcial sie swiadomie uczyc, to bedzie sie uczyl.
    I wygodniej jest uczyc sie widzac od razu efekt, niz porownywac
    po tygodniu efekt otrzymany z labu z notatkami, o ile do
    tego czasu gdzies ich nie posieje ;)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 25. Data: 2010-12-16 14:57:11
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2010-12-16 14:46, Marek pisze:
    > Ogólnie czy do PENa warto inwestować i uczyć się fotografii czy traktować go
    > jak głuptaka i kupić zachwalany D90 ? Tyle, że nie bardzo widzę różnice D90,
    > D5000, D3000 a i PEN ma podobna matrycę i możliwości ustawień. Uważam, że w
    > aparatach cyfrowych lustro nie jest potrzebne dla kogoś kto i tak patrzy na
    > monitor i nie wpływa to na jakość zdjęć. Może się myliłem i wydałem 2tyś na
    > PENa w błoto :-(

    Żeby mieć zysk z różnicy między penem, a D90 (czy praktycznie obrazowo
    tożsamym 5000), trzeba się starać i dobrze zainwestować w obiektywy. W
    zwykłym, codziennym pstrykaniu tejże brak.

    --
    pozdrawia Adam
    /idzie kryzys, sprzedaż spada, dział marketingu zaleca stworzyć bloga/

  • 26. Data: 2010-12-16 15:27:54
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Vituniu napisał(a):
> [...]
    > I wygodniej jest uczyc sie widzac od razu efekt, niz porownywac
    > po tygodniu efekt otrzymany z labu z notatkami, o ile do

    A mógł być taki piękny flejm w ten ziąb...
    ;-)

    --
    Mirek

  • 27. Data: 2010-12-16 15:42:16
    Od: "Marek" <e...@i...pl>

    > W najblizszym czasie czeka Cie jeszcze etap rozbijania skarbonki
    > na lampe blyskowa :P

    Z lampą już odczułem :( Praktycznie nie da się zrobić fotek nawet z lampą
    FL-14 podczas zabawy/potańcówki/wesela ze słabym światłem. Autofokus nie
    łapie. Czyli żeczywiście myślę o zakupie lampy błyskowej ze wspomaganiem
    AF - ale to temat na inny wątek.

> [...]
    > czasem 1.7 oraz 135mm f 2.8). Obiektywy te beda mniejsza i lzejsze
    > od zmiennoogniskowych. Sa tez od nich jasniejsze i, przynajmniej

    I tutaj pytanie w jaki system iść czy Pentaxa czy M42 czy 4/3 czy jeszcze
    inne (chodzi o zakup adaptera) zależy mi aby można było kupić używane dobre
    obiektywy w dobrej cenie (tanio).

  • 28. Data: 2010-12-16 15:46:43
    Od: "Marek" <e...@i...pl>

    > Marketingowy "zoom" to "krotnosc" obiektywu, wynik
    > dzielenia dluzszej jego ogniskowej przez krotsza.
    > Z tego wynika, ze twoj 14-42 to "zoom" 3x oraz
    > proponowany przez Ciebie Canon 70-210 to tez
    > zoom 3x. Mimo kompletnie roznych ogniskowych.

    Pytanie bo z tego co wiem mikro 4/3 i ich ogniskoą przelicza sie inaczej niż
    inne (bez mikro) obiektywy.
    Jaki obiektyw zwykły (nie mikro) nlezało by kupić aby mieć powiekszenie
    około 5-8 razy ?

  • 29. Data: 2010-12-16 17:43:34
    Od: mt <t...@i...pl>

    Marek pisze:

    > Pytanie bo z tego co wiem mikro 4/3 i ich ogniskoą przelicza sie inaczej niż
    > inne (bez mikro) obiektywy.

    Tak zwany ekwiwalent zależy od rozmiarów nośnika światłoczułego a nie
    pod jaki bagnet jest obiektyw. Po drugie, jakiego cropa nie użyć to i
    tak nie ma to wpływu na "krotność" ogniskowych obiektywu.

    --
    marcin

  • 30. Data: 2010-12-16 18:03:17
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Thu, 16 Dec 2010 15:34:36 +0100, John Smith wrote:

    > Jesteś pewien? :-)
    > To, że wykonanie pojedynczego zdjęcia (zakładając ich dużą ilość) jest
    > tańsze na cyfrze, nie oznacza jeszcze, że nauka fotografii (w sensie
    > efektywności) będzie tańsza.

    Bedzie. Raz ze exif, dwa podglad od kopa. Pobaw się np w domowe
    struganie modyfikatow swiatla do flasha na aparacie. Na kliszy się
    zapewne szybciej nauczysz co daje najlepszy efekt i kiedy? :D

    Zakladam oczywiscie jakas wole i mozliwosci wyciagania wnioskow z
    osiagnietych efektow. Bo ze to nie zawsze zachodzi, to widac co jakis
    czas w cyklicznym watku pt ,,perspektywa vs ogniskowa'' ;)

    pozdrawiam,
    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns