  • Data: 2010-08-16 12:59:43
    Temat: Re: Prośba o radę : programista bez dyplomu ?
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 16 Sie, 12:50, Jakub Owczarski <j...@g...com> wrote:

    > Ja też jestem za tym, żeby systemy krytyczne programowali fachowcy,
    > ale Twoje porównania do prawa jazdy zrozumiałem jako chęć wydawania
    > licencji na zawód programisty, niezależnie od tego co on programuje.

    Nie. Nawiązanie do prawa jazdy służy pokazaniu, że cała koncepcja
    egzaminowania ludzi nie jest ani nowa, ani straszna, ani nawet
    egzotyczna. Ta analogia pokazuje też, że płacenie za egzamin nie jest
    absurdem, że wymaganie od kogoś, aby posiadał taki papier nie jest
    nielegalne i że pojawienie się w określonym miejscu i czasie (co zdaje
    się jest problemem dla niektórych) nie ociera się jeszcze o represje
    znane z najgorszych reżimów.
    To jest nasze codzienne życie, któro nikomu normalnemu nie sprawia
    problemów.

    W skrócie: skoro społeczeństwo mogło zaakceptować koncepcję prawa
    jazdy (czy też tłumacza przysięgłego, architekta, itd.), to krew też
    by się nie polała gdyby podobnie uregulować rynek IT, zwłaszcza jeśli
    taka regulacja dotyczyłaby tylko wybranych części branży. Podobnie
    jest obecnie z tłumaczami - nikt nikomu nie każe robić papierów i nikt
    nikogo nie wsadza do więzień za to, że sobie obejrzy film w oryginale.
    Wymagania stawia się natomiast ludziom, którzy robią coś, co ma moc
    urzędową.