    From: "Zbino" <z...@p...abcdpocztaonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prosba o pomoc w budowie zegara swietlnego.
    Date: Sun, 20 Jul 2014 00:41:53 +0200

    >Bardzo trafnie zdefiniowales alternatywy, z ktorych oczywiscie qybieram te
    >hobbystyczna. Nie pali sie, TW >kroluje juz ponad sto lat, jej postulaty
    >nawet troche wiecej, wiec te pare miesiecy w te czy we wte nie ma
    >
    > Ja obecnie siedze w Usa ale gdzies za miesiac, gora dwa wracam i chetnie
    > sie do miasta Ucc moge udac >mimo, ze mieszkam w Cracowie a pochodze z pod
    > miasta Zeszuf. Na Politehnice Uckiej mam kolege >architekta, ktory
    > wynalazl hale targo tfe sportowe, takie wypasione, o konstrukcji lukowej.
    > Jasiu Jakubowski, >dr inz. only, ale businesmen.
> [...]

    Hmm
    Trochę się zmartwiłem po przeczytaniu Twoich wywodów przedstawionych na
    stronie tornadosolution.com. Wydają sie one logiczne i oczywiste. Tylko, że
    jeżeli co piszesz jest prawdą wówczas nigdy nie będę mógł wrócić do swojej
    przeszlości i zobaczyć swojego pra, pra, pra dziadka jak planowałem zrobić,
    gdy tylko uda się pokonać prędkość światła :-(
    Może na początek eksperymentalnie sprawdzić jakie są rzeczywiste różnicę
    czasu w elemencie wzdłużnym i poprzecznym nie poprzez pomiar prędkości
    światła, a przez pomiar czasu przelotu dźwięku? Łatwiej technicznie tylko,
    że tu nie ma stałej prędkości więc może nie do końca to da odpowiedż.
    Z drugiej strony teoria względności i dyletacja czasu jest wieloktotnie
    udowodniona np. poprzez jej zastosowanie w wielu urządzeniach chociażby w
    satelitach z GPS. Jeżeli by jej nie uwzględniano przy projektowaniu systemu
    GPS, to nasze odbiorniki GPS pokazywały by trochę inną pozycję i samochody
    wpadałyby do rzeki (co zresztą kilkukrotnie miało miejsce, gdy ludzie zbyt
    wierzyli wskazaniom GPSa) :-)
    W satelitach są nie tylko zegary atomowe ale i z pewnością liczne rezonatory
    kwarcowe odmierzające czas. W takim rezonatorze element drgający może drgać
    wzdłużnie lub poprzecznie do kierunku przemieszczania się satelity. Jeżeli
    przyjąć, że ma to związek z przedstawioną przez Ciebie teorią to jego
    częstotliwość powinna się zmieniać w zależności od kierunku lotu lub obrotu
    satelity wokół swojej osi.
    Może tak jest?

    Co do Twojego problemu z konstrukcją odmierzacza czasu, to proponuję
    najtaniej czyli wziąć wkladkę optyczną SFP np z routera Cisco czy
    jakiegokolwiek innego (zawiera nadajnik i odbiornik wiązki światła). Koszt
    ok 250zeta. Jeżeli okaże się że oryginalna wiązka jest nieodpowiednia to
    należy pozmieniać nieco optykę lub dać zewnętrzne soczewki, tak aby uzyskać
    wiązkę równoległą . Lustra dać podłużne, tak aby promień lasera musiał odbić
    się kilkadziesiąt razy zanim trafi do odbiornika (zwiększy to czasy przelotu
    promienia kilkadziesią razy i ułatwi budowę elektroniki).
    Do wkładki SFP dorobić prosty multiwibrator astabilny który generuje krótki
    impuls dla diody nadawczej zaraz po uzyskaniu odpowiedzi z odbiornika i do
    tego licznik impulsów pokazujący liczbę zliczonych przelotów promienia w
    cięgu 1 sek (naszej 1 sek). Do tego dokładamy duży kolorowy przycisk
    generujący pierwszy impuls i do roboty.
    To wszystko powinno w elementach zamknąć się kwotą 1kzł do tego "trochę"
    roboty i eksperymentów.
    Tylko skąd brać czas na takie zabawy???

    Zbino