  • 11. Data: 2014-11-29 01:49:05
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ile trzeba zapłacić za takiego gotowca? Powiedzmy 4 pokoje w każdym
    > kontrola światła, 1 pir, jedno gniazdko sterowalne, w każdym kontrola
    > temperatury, możliwość zaprogramowania tego sterowalnego gniazdka w
    > funkcji temperatury. I jeszcze sterowanie bramą wjazdową i wrotami
    > garażu. Wszystko kontrolowane z komórki. Ile circa trzeba odłożyć kasy
    > aby firma zainstalowała taki system?

    Nie ma prostej odpowiedzi na takie pytanie.
    Po pierwsze - zależy jaki to będzie system (jakiś wynalazek chiński, czy
    nasz, czy też produkty dla bogaczy jak Crestron) - rozpiętość jest
    kosmiczna.
    Po drugie - zależy jaka firma wykonuje.

    Strzelam, że od parunastu tysięcy do kilkudziesięciu.
    Oczywiście jest też tak, że najtaniej może (choć nie musi) oznaczać, że
    jakość i niezawodność będzie adekwatna do ceny.

    Jedyne rozsądne wyjście to napisanie do paru firm z pytaniem.
    Niestety, nie jest to temat prosty i banalny, i trochę czasu na
    "research" trzeba poświęcić. Jednak jest to o niebo mniej niż na
    konstruowanie własnego :)

    Sam jeszcze parę lat temu zajmowałem się takimi systemami, dziś już
    właściwie nie (choć dziś właśnie miałem w serwisie element systemu firmy
    CUE, z instytucji w której 8 lat temu instalowaliśmy kompleksowy system
    sterujący tej firmy ).

    Z ciekawostek - przez te 8 lat były ze 2 awarie. Pierwsza to karta
    pamięci wyciągnięta przypadkowo przez sprzątaczkę, druga - to ta
    właśnie, którą dziś miałem na biurku (padł odbiornik bezprzewodowego
    panela dotykowego).

    W międzyczasie natomiast psuło się wszystko - kamery szybkoobrotowe,
    ekrany elektryczne, oświetlenie, przyłącza, nagłośnienie :)
    Nie wiem jak dziś, ale wtedy CUE robiło bardzo solidne (i drogie)
    systemy dla instytucji właśnie... Coś a'la czeski Crestron, oczywiście z
    mniejszą ilością wodotrysków :)

    Z doświadczenia mogę odradzić np. system CREATOR (chińskie badziewie)
    albo pseudosystemy oparte na PC (np. StarDraw i podobne ) dobre tylko
    dla tych, co się lubią w tym potem grzebać.

    Tradycyjnie polecam Crestrona (drogi, ale na ebayu można kupić czasem
    sporo taniej używki), super solidny. Z paru systemów zrobionych od 2005
    roku - zero (słownie zero) problemów.

    Oczywiście jest tego dużo, już koledzy wymienili. Ja ostatnio nie śledzę
    już na bieżąco...

  • 12. Data: 2014-11-29 02:08:17
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-11-28 o 22:26, Paweł Hadam pisze:

    > - Przez wyłączniki i przekaźniki sterujące tylko wejściami sterownika
    > przepuściłbym sensowny prąd minimalny - najlepiej zgodnie ze
    > specyfikacją elementu, jeśli nie ma wyspecyfikowanego to osobiście
    > poniżej 20mA bym nie schodził. Prąd jest potrzebny do samooczyszczania
    > się śniedziejących styków.

    Można użyć przekaźników z prądem minimalnym 1 mA.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 13. Data: 2014-11-29 07:11:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 29 Nov 2014 01:32:41 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Szkoda życia na wynajdywanie koła od nowa.

    No nie wiem, dla mnie to po pierwsze jest fun i gimnastyka (na stare
    lata) dla umysłu, takie wymyšlanie rzeczy już wymyślonych. Po drugie,
    to przyjemność i satysfakcja korzystania z narzędzi, które się samemu
    stworzyło. A całość spina realna potrzebna zrealizowania pewnych
    czynności tym stworzonyn przez siebie narzędziem.
    I chyba Atlantisowi o to chodzi.

    Jeśli u kogoś nie występuje pierwsze ani drugie, to faktycznie nie ma
    sensu bawić się w tworzenie takich rzeczy.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2014-11-29 07:24:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 29 Nov 2014 01:49:05 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Strzelam, że od parunastu tysięcy do kilkudziesięciu.

    O MatkoBoska. Tyle kasy za takie banalne podstawowe 10 funkcji?? W
    życiu bym się nie spodziewał, że tyle kasy zaoszczedziłem.

> [...]
    > Nie wiem jak dziś, ale wtedy CUE robiło bardzo solidne (i drogie)
    > systemy dla instytucji właśnie... Coś a'la czeski Crestron,

    No to nie rozumiem, najpierw piszesz, że były tylko dwie awarie a za
    chwilę, że psuło się wszystko. A później że i tak to wszystko było
    solidnej firmy. Same sprzeczności :).

    --
    Marek

  • 15. Data: 2014-11-29 10:28:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-29 00:05, Waldek Krolak pisze:

    > Jak poszukasz w googlarce, znajdziesz opis instalacji automatyki domowej
    > zrobionej na sterowniku PLC. Ilość skrętki jaką człowiek położył to
    > chyba było ponad 1km.

    Plan nie zakłada w żadnym razie pełnej automatyzacji domu. Chciałbym
    zacząć o czegoś w miarę prostego, na ograniczoną skalę, bez prucia ścian
    i ciągnięcia kilometrów kabli. Generalnie obecna sytuacja i założenia
    wyglądają następująco:
    1) Za jakiś czas i tak planuję zrobić porządniejszą sieć komputerową w
    domu, z jakąś szafką na switche i patchpanele. Na początku modernizacja
    obejmie przede wszystkim jedno piętro (poddasze), chociaż przy okazji
    remontu zadbałem też o peszel pod tynkiem, prowadzący do pokoju o piętro
    niżej, a także puszki na podtynkowe gniazda RJ45.
    2) Obecnie sieć ethernetowa obejmuje właściwie tylko wspomniane
    poddasze. Kable są przerzucone "luzem" nad drewnianym stropem i
    ociepleniem. Tam też znajdują się kable antenowej instalacji TV.
    Instalacja elektryczna jest puszczona w peszelach.
    3) Domyślnie kable ethernetowe i antenowe chciałbym puścić korytkami
    (zarówno nad deskami, jak i w pomieszczeniach) na końcach instalując
    gniazdka.
    4) Obok wspomnianej szafki na osprzęt sieciowy ma znaleźć skrzynka z
    opisywanym modułem sterującym. W pierwszej kolejności nie będzie on
    sterował niczym szczególnym - przede wszystkim połączę go z (obecnie
    brakującym) oświetleniem klatki schodowej (tu pójdzie też PIR-ka), może
    dodam też ze dwa kinkiety w przylegających pokojach. Przy tej okazji
    zamontuję kolejne PIR-ki, jeszcze nie łącząc ich z głównym oświetleniem
    (jedynie informacja o wykryciu ruchu w pomieszczeniu). Do tego dojdzie
    magistrala 1-wire z paroma czujnikami temperatury - szczególnie zależy
    mi na co najmniej jednym na zewnątrz.
    Tak to sobie będzie mogło działać przez jakiś czas, powiedzmy "okres
    testów". Jeśli system się sprawdzi, wolne wejścia/wyjścia będą czekały
    na najbliższy remont, przy okazji którego będzie można zmienić
    okablowanie instalacji elektrycznej, łącząc obecne lampy i włączniki ze
    wspomnianą skrzyneczką.
    5) Potem (lub w międzyczasie) pojawią się kolejne moduły, również nie od
    razu połączone z całością oświetlenia. One również będą na to
    przygotowane, ale w międzyczasie będą zbierały "cząstkowe" dane
    (temperatura, informacja o naciśnięciu dzwonka do drzwi, wrzuceniu listu
    do skrzynki).
    6) Te kolejne moduły nie koniecznie będą oparte na Ethernecie. W
    zależności od sytuacji (tzn. jak bardzo kłopotliwe będzie podciągnięcie
    kabla) mogę zastosować link RF albo WiFi na ESP8266.
    7) Docelowo całą sieć modułów ma kontrolować "mózg" na jakimś RasPi lub
    CubieBoard. Przy czym topologia ma być wzorowana na układzie nerwowym,
    to znaczy część zadań jest wykonywana lokalnie na zasadzie "odruchu"
    (np. włączanie światła po naciśnięciu przycisku albo aktywowaniu
    PIR-ki), podczas gdy inne są konsultowane z "centrum".

    > To czego mi osobiście najbardziej brakuje, to czas. Ja osobiście nie mam
    > czasu na wyważanie otwartych drzwi. Inaczej, bardziej mi się opłaca
    > kupić gotowe moduły i poskładać automatykę do kupy niż projektować
    > moduły od początku. Osobna sprawa, że żaden ze mnie elektronik.

    Wiesz... To argument podobny do:
    "Po co się bawisz w to całe krótkofalarstwo? Przecież jest Internet i
    komórki!"
    Powód jest prosty. Chciałbym się czegoś nauczyć, przy okazji budując
    jakieś sensowne i użyteczne urządzenie. Da mi to więcej, niż
    realizowanie oklepanych przykładów na Arduino (albo dowolnej innej
    płytce prototypowej) tylko po to, aby zobaczyć jak dany projekt działa i
    potem go rozmontować. W dodatku realizując taki projekt będę mógł
    poprawić swoje umiejętności z zakresu tworzenia płytek.

    Ze mnie też żaden elektronik. Na tym etapie na przykład nie rzucałbym
    się na samodzielne projektowanie złożonych obwodów analogowych albo
    skomplikowanych struktur z pojedynczych bramek. Jednak mikrokontrolery
    stanowią wygodną "piaskownicę", bawiąc się w której można stworzyć coś
    naprawdę użytecznego.

    Czas nie jest priorytetem. Projekt może powstawać przez... No właśnie,
    jakiś czas, w wolnych chwilach. Tak właśnie powstawały moje wcześniejsze
    projekty na mikrokontrolerach, tudzież kilka urządzeń krótkofalarskich.

  • 16. Data: 2014-11-29 11:21:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-28 22:28, Jakub Rakus pisze:

    > MLCC, są dostępne w takich pojemnościach, że można już powoli zapominać
    > o elektrolitach i tantalach. Jak będziesz tam miał jakieś w.cz. to zwróć
    > uwagę na rodzaj dielektryka (ostatnio gdzieś czytałem artykuł, że lepszy
    > jest C0G od X7R).

    Czyli faktycznie sprawdzają się tak samo dobrze, jak elektrolity albo
    tantale?

    > Pracowałem dwa lata na serwisie różnistej automatyki i jakoś nie
    > zauważyłem :-P Plastik70 to pikuś w porównaniu z fabrycznymi pokryciami.
    > Zdecydowanie bardziej naprawę utrudniają utlenione, sczerniałe i
    > rozsypujące się na proch ścieżki, które nie były zabezpieczone niczym i
    > jeszcze się komuś nie chciało zmyć topnika.

    Zmywanie i ponowne napylanie Plastiku 70 nie jest problemem w przypadku
    naprawy?

  • 17. Data: 2014-11-29 11:26:20
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-11-29 o 11:21, Atlantis pisze:

    > Czyli faktycznie sprawdzają się tak samo dobrze, jak elektrolity albo
    > tantale?

    > Zmywanie i ponowne napylanie Plastiku 70 nie jest problemem w przypadku
    > naprawy?

    Kilka minut mycia w izopropylenie i nie ma śladu po nim.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2014-11-29 11:55:48
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 29.11.2014 11:21, Atlantis wrote:

    > Czyli faktycznie sprawdzają się tak samo dobrze, jak elektrolity albo
    > tantale?

    Nie zauważyłem żadnych negatywnych zjawisk w układach, w których są
    tylko MLCC.

    > Zmywanie i ponowne napylanie Plastiku 70 nie jest problemem w przypadku
    > naprawy?

    Plastik schodzi bez problemu jak się użyje np. Kontakt PCC. Zresztą po
    co go zmywać z całej płytki, żeby wymienić jeden tranzystor?

    Jakub Rakus

  • 19. Data: 2014-11-29 12:53:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Czyli faktycznie sprawdzają się tak samo dobrze, jak elektrolity albo
    > tantale?

    C0G w kontekście tantali jest nie na temat - za małe pojemności.
    Jak mowa o tantalach to tylko X7R, X5R (ciut większa pojemność, mniejszy
    zakres temperatur) lub ostatecznie Y5V (jeszcze większe pojemności, wyraźnie
    gorsza stabilność termiczna).

    Ceramiczne są pod wszystkimi względami lepsze od tantali. Dzięki mniejszemu
    ESR bardzo często ceramiczny 2.2uF może zastąpić tantala 4.7uF (mniejsza
    zawartość tętnień od ESR kompensowana większą od przeładowywania
    pojemności).

    Jedyny problem z ceramicznymi to niskie ESR, a większość Low-Drop-ów do
    stabilności potrzebują aby ESR było większe niż. Tak samo niektóre DCDC
    potrzebują tętnień na kondensatorze wyjściowym (w fazie z prądem - czyli na
    ESR, a nie przesunięte o 90 stopni - czyli na ładowaniu pojemności) do
    stabilnej pracy.
    P.G.

  • 20. Data: 2014-11-29 12:55:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 29 Nov 2014 11:26:20 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:
    > Kilka minut mycia w izopropylenie i nie ma śladu po nim.

    Ale po co go zmywać? On po rozgrzaniu zachowuje się jak topnik i
    ułatwia lutowanie, nawet w jego instrukcji jest o tym wspomniane.

    --
    Marek