    From: Grzegorz Gugula <w...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Projekt zasilacza laboratoryjnego
    Date: Mon, 4 Jun 2012 15:19:35 -0700 (PDT)

    W dniu poniedziałek, 4 czerwca 2012 09:48:27 UTC+2 użytkownik Dariusz Dorochowicz
    napisał:

    > Na pewno prościej zrobić oba identyczne.

    No tak, racja

> [...]
    > łatwo przestawić napięcie.
    > Dałoby się to jeszcze zaakceptować gdyby przynajmniej była mechaniczna
    > blokada potencjometru (ustawiam i blokuję), ale takiej konstrukcji nie
    > widziałem.
    > Na biurku mam sterowany uC zasilacz: ustawiam potrzebne napięcie,
    > ustawiam ograniczenie prądowe, włączam napięcie na wyjście. Sam zasilacz
    > zawsze startuje z wyłączonymi wyjściami. Przy okazji mogę sterować przez
    > RSa parametrami zasilacza (nie powiem, żebym kiedyś z tego korzystał,
    > ale może będzie to potrzebne). Temat zupełnie innej klasy niż "zwykły"

    Planowalem dodatkowy wylacznik samego wyjscia, ktory przelaczalbym po podlaczeniu
    'bananow' i ustawieniu parametrow, ale uC to faktycznie calkiem inna klasa niz
    potencjometry, tylko czy ja temu podolam :)

    wczoraj, siegnalem tez do literatury i znalazlem taki schemacik:
    ukladzie? Jest w nim pewien haczyk, otoz ksiazka jest napisana w USA i komponenty tez
    sa z USA - szukalem zamiennikow, jednak do tych wzmacniaczy nie znalazlem. I czy jest
    mozliwosc zwiekszenia mocy tego ukladu w prosty sposob?

    > To jeszcze dodaj sobie temat stabilności tego typu rozwiązania.
    > Oczywiście daje się to zrobić, tylko czy masz ochotę walczyć ze
    > wzbudzeniami? Z tego powodu odradzam uA723 - układ ma często problemy ze
    > stabilnością, wprawdzie daje się go użyć, ale można wiele błędów przy
    > nim popełnić.

    Ale tutaj nie ma uA723? Tak mi sie przynajmniej wydaje... Chyba ze czegos tam nie
    widze?

    > No, to już kwestia tego, co chcesz osiągnąć. Można i tego użyć, przy
    > amperomierzu pojawia się temat zasilania przetwornika.

    OK, to jeszcze pomysle nad tym. A jakie sa inne rozwiazania oprocz uC, ICL i
    analogowych wskazowek?

    > Ważne, żeby zabezpieczenia działały same, bez potrzeby angażowania
    > egokolwiek poza minimum potrzebnego do zadziałania. Przynajmniej te
    > najważniejsze.

    No tak, wiec musze cos szybszego raczej wymyslic. Termistory?

    > Na pewnie nie mniej niż 20V/1A na kanał. A ile więcej... Przede
    > wszystkim zastanów się nad tym, czego będziesz potrzebował. Nikt za
    > ciebie się nie zastanowi. A robienie na wyrost... tez chyba nie o to
    > chodzi. Ja mam kupiony gotowy 2x30V/3A plus 3.3/5V i jak na razie nawet
    > nie zbliżyłem się do wartości maksymalnych.

    Rozumiem, wiec 2x30V to juz pewne, a wydajnosc pradowa to 3 lub 5A tak jak pisalem,
    ale pewnie skonczy sie na tym 3:)

    > Są przynajmniej dwie generacje różniące się sposobem ustawiania
    > zabezpieczenia nadprądowego.

    Patrzylem na te uklady, ale strasznie to drogie.. Taki OPA549 kosztuje 130zl, 544 -
    90zl, 547 - 60zl. Tyle ze 544 do 2A, a 547 to 0,5, jedyny z wiekszym zakresem to ten
    nieszczesny 549, ktory jest drozszy niz trafo... :) Przynajmniej tak wyczytalem z not
    katalogowych (prady).

    Pozdrawiam.