  • Data: 2012-06-05 21:38:10
    Temat: Re: Projekt zasilacza laboratoryjnego
    Od: Grzegorz Gugula <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 5 czerwca 2012 10:10:33 UTC+2 użytkownik Dariusz Dorochowicz napisał:
    > Tylko musiałbyś zapewnić prawidłowe działanie układu po załączeniu
    > wyłącznikiem obciążenia. Problem taki, że zwykle te prostsze układy
    > zachowują się tak sobie. Oczywiście należy taki układ zbudować - pytanie
    > - jak prościej zrealizować podanie napięcia o określonej wartości? Bez
    > przerzutów w szczególności.
    > Czy podołasz? To Ty musisz wiedzieć.
    > Jeżeli masz wątpliwości, to zrób sobie najpierw prosty zasilacz, nie za
    > wielki, taki na dobry początek, ale bez żadnych wyszukanych parametrów.

    No sporo schodow z tego co widze. Prosty zasilacz to ja mam, zwykly na LM317, nawet
    bez ograniczenia pradowego... Zbyt prosty. Ten, ktory chcialbym zrobic teraz w
    zalozeniu ma miec dobre parametry, ale chyba jednak temu narazie nie podolam, musze
    sie jeszcze wiele nauczyc.

    > Nie, w tym układzie nie ma 723, podałem go jako przykład źle zrobionego
    > układu. Tzn jak na swoje czasy był OK, ale bardzo szybko się zestarzał i
    > nie powinno się już do nie go wracać. Bardzo wielu początkujących
    > zniechęcił skutecznie do elektroniki. Tu układ jest dość rozbudowany,
    > nie mam pojęcia jak wygląda jego stabilność, ale może lubić się
    > wzbudzać. Ja tego nie wiem, nie sprawdzałem, ale tego typu układy dość
    > łatwo jest wzbudzić. Być może ten jest OK, tyle, że widząc odwrotnie
    > rysowane elektrolity mam dość mieszane odczucia.

    Ok, zrozumialem.

    > Może zewnętrzne ADC? Można je wtedy dać na transoptorach i się nie
    > szczypać zakresem napięć itd. Ale tak "normalnie", gdybym chciał tylko
    > mierzyć, to dałbym jakiegoś ICLa i się w ogóle nie przejmował. Co
    > innego, kiedy chcesz na tym samym wyświetlaczu różne rzeczy pokazywać.
    > Dlatego to kwestia dobrego przemyślenia czego chcesz.

    To pozostaja mi zewn. ADC lub uC. Chialbym miec wszystko na jednym LCD.

    > To raczej nie jest kwestia szybkości, tylko pewności zadziałania. Sam
    > czujnik powinien być jak najbliżej elementów mocy, w miarę możliwości
    > umieszczony tak, żeby niczym nie był chłodzony. Kiedyś np. wkładało się
    > tranzystor w obudowie TO92 do otworu wywierconego w radiatorze. Do tego
    > jakiś układ pomiarowo-wykonawczy. Ale to zawsze jest kwestia
    > przemyślenia rozwiązania. Sam musisz wiedzieć, czego chcesz. W każdym
    > razie "powieszenie się" procesora nie może doprowadzić do wyłączenia
    > zabezpieczeń.

    Aha, o to chodzi. Tak wiec przemysle to dokladnie.

    > Wiesz, wszystko kosztuje. Ja uważam, że te układy bardzo upraszczają
    > tego typu konstrukcje. Zrób precyzyjną regulację ograniczenia prądowego
    > - temat nie jest wcale trywialny.
    > Nie wiem, na czym mam zasilacz (został po prostu kupiony), ale np.
    > spokojnie mogę sprawdzić napięcie zenerki, albo czy LED ma wbudowany
    > opornik. Niedawno podładowywałem akumulator litowy, bo akurat lepszej
    > ładowarki pod ręką nie miałem.
    > Oczywiście w każdym przypadku można po prostu dać opornik, i gdybym
    > takiego zasilacza nie miał radziłbym sobie właśnie w ten sposób, ale tak
> [...]

    Ok, zobacze jeszcze co mi z tego wszystkiego wyjdzie. Poki co mam maly metlik;) W
    kazdym razie bardzo dziekuje za pomoc.