eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProgram do PCBRe: Program do PCB
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!newsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!peer01.ams1!
    peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer03.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!new
    s.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-sp
    o-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: Program do PCB
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    References: <5ff37608$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff43c8b$0$529$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff462da$0$528$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff4873d$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff4b90c$0$512$65785112@news.neostrada.pl> <rt2doe$ifu$1@dont-email.me>
    <5ff4c2c4$0$549$65785112@news.neostrada.pl> <rt2ghp$7k0$1@dont-email.me>
    <5ff4c804$0$508$65785112@news.neostrada.pl> <rt2ifu$ndl$1@dont-email.me>
    <5ff4d286$0$524$65785112@news.neostrada.pl> <rt2ktt$aj2$1@dont-email.me>
    From: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>
    Date: Thu, 7 Jan 2021 11:08:43 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/78.6.0
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <rt2ktt$aj2$1@dont-email.me>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 77
    Message-ID: <5ff6ddab$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 89.79.170.135
    X-Trace: 1610014123 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 550 89.79.170.135:53973
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4896
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:760803
    [ ukryj nagłówki ]

    >> To jest nauka jak działa procesor.
    >
    > No właśnie nie. To jest nauka jak męczyć się z debilnym kompilatorem,
    > fatalnym asemblerem, archaicznymi systemami operacyjnymi, absurdalną
    > predkością pracy, kłebkiem kabli i zerowym wsparciem społeczności.
    >
    > Gdzieś tam w tle jest jakiś procesor, ale gubi się w ilości bzdur jakie
    > wymagają uwagi, bo jest najzwyczajniej głupim wyborem do edukacji.
    >
    >> Ale zapisu nutowego nadal uczą.
    >
    > I asemblera dalej uczą. Ale dlaczego to ma być akurat głupi asembler Z80
    > którego nigdzie indziej na oczy nie zobaczą a nie AVR czy ARM? Co ma Z80
    > czego nie ma w innych? Podpowiem: kompletnie nic.
    >
    >>> Z faktu, że było ciezko, wynika obecnie tylko zniechęcenie. Nie o to
    >>> chodzi w edukacji. Być może własnie z przyczyny "za dużo rzeczy aby
    >>> zamigać diodą" wynika brak entuzjazmu reszty klasy.
    >> To było bardzo dobre ćwiczenie żeby zrozumieć jak działają procesory.
    >> Etapy wczytywania instrukcji , danych, zapisu wyniku. etc.
    >> W zawodzie elektronika tak już jest że z 30 osobowej klasy wychodzi 1
    >> z którego będzie pożytek.
    >
    > A edukacja polega na tym aby to ratio podnieść. Zamiast komory tortur
    > pokazać nowoczesne środowisko. Może znajdzie się jeszcze paru, co wciągnie.
    >
    > Prawda jest taka że nie każdy kto pisze firmware ma pojęcie o
    > elektronice i odwrotnie. Osób łaczących oba środowiska potrzeba, ale
    > tych dziobiących swoją działkę również mamy za mało.
    >
    > Popędzanie batem ludzi ciągnących wózek z 8051 czy Z80 niczego w tej
    > kwesti dobrego nie uczyni, co najwyżej zniechęci kilka osób potencjalnie
    > zainteresowanych robotyką.
    >
    > Teraz zupełnie na marginesie: prowadziłem zajęcia dla "informatyków" z
    > programowania AVR. Ponieważ mieli wcześniej kontakt z czymś podobnym do
    > tej płytki od kolegi z 8051, to byli bardzo niechętni.
    >
    > U mnie była płytka Arduino, kila diod, kabel USB, środowisko na
    > normalnym win/lin.
    >
    > Połowa złapała od razu o co chodzi bo program migający dioda miał 4
    > linijki, po sekundzie po napisaniu kodu, migało.
    >
    > Wczesniej, jak dobrze rozumiałem, przeniesienie czegoś na ich "system
    > uruchomieniowy" wymagało około 10 minut pracy do zobaczenia efektu. Nikt
    > nic nie rozumiał.
    >
    > Rozumiesz? Nie ma *śladu* sensu nauczania Z80 i 8051, chyba że celem
    > jest zniechęcenie ludzi. Te systemy nie dają nic z edukacji, to strata
    > czasu i strata młodych ludzi którzy mogli by złapać hobby.
    >
    > Je jestem hobbystą retro i mam w szufladzie Z80,6502 i jakieś moje
    > zabawki na nich zrobione. Ale je jestem hobystą w czasach kiedy nic
    > innego nie było. Absolutnie, mimo że bardzo lubie te procesory, nikomu
    > źle nie życzę, aby wdepnął w 8051 czy Z80 w szkole. Szkoda życia na
    > pierdoły.
    >
    > Tak, wiem że są nowoczesne wersje 8051. Ale picowanie trupa można robić,
    > nic z tego w edukacji nie wynika.

    Rozumiem ten punkt widzenia.

    Prowadzi to jednak do sytuacji ,których pełno na forach :

    - arduino nie obsługuje tego a tego dewajsu - co robić, albo

    - Dlaczego moje serwo modelarskie dziwnie sie rusza - poniżej kod mojego
    softwareowego PWM. I lament.

    To tak jakby skrzypcami walić w bęben - tzn też można tworzyć muzykę w
    ten sposób. Filmiki na youtubie będą miały miliony wyświetleń.

    Ale czy to dobrze ?

    Adam Górski

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: