    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Program cosinusowej transformaty Fouriera
    Date: Sat, 12 Mar 2011 07:57:44 +0100

    On 2011-03-12 01:17, Przemek O. wrote:

    > Napisz o czymś czego nie ma Delphi, bo na razie tutaj niczego takiego
    > nie widzę. Pamiętaj o jednym, jeśli czegoś nie wiesz, to nie znaczy że
    > to nie istnieje.

    a) nie ma sensownego miejsca w przemysle (traci na rzecz głównie Java/C#)

    b) brak metaprogramowania (cast hell)

    c) nieprzenosny

    d) wsparcie spadające asymptotycznie do zera

    e) brak sesnownych biblitek algorytmicznych i struktur danych, wszystko
    trzeba pstrykac ręcznie lub czekać "na następną wersję Delphi za pół roku".

    > Bzdurzysz niemiłosiernie. Co po części wyjaśnia tę listę powyżej. No
    > chyba, że porównujesz Pascala (takiego z lat 80-ych).

    Na sąsiedniej grupie zapytalem (bez złych intencji, naprawdę miałem
    potrzebe użyć) gdzie znajdę mapę we wspólczesnym Delphi ... okazalo się
    że jestem tępym kretynem bo array jest szybsze.

    > Dla początkujących tak. Więc (posługując się Twoim przykładem) dla
    > każdego bardziej zrozumiałym będzie array of integer niż
    > std::vector<int>.

    Nie widze różnicy.

    > W pierwszym przypadku wystarczy że przetłumaczy z
    > angielskiego na polski i wie o co chodzi, w drugim już nie jest tak prosto.

    Że niby array jest jasne a vector nie?

    > Nie o to mi chodziło. A odpowiadając pytaniem, po co ma być GC? Żeby
    > wychowywać pokolenie programistów nie mających pojęcia o zarządzaniu
    > pamięcią? :)

    Po co ma *nie* być GC? Żeby powstal nastepny milion programów które źle
    zarządzają pamięcią? Pewne klasy problemów można łatwiej rozwiązać z GC,
    co ważniejsze są to problemy występujące częściej (takie jaki GUI, bazy
    czyli domena Delphi). Nikt nie stosuje na poważnie Pascala/Delphi do
    aplikacji np. realtime gdzie zarzadznei pamięcią ma znaczenie. Zazwyczaj
    zorwiązuje się problemy klasy "wystawianie faktur" a w pl "wystawianie
    recept" gdzie GC jest przydatny.

    > No widzisz, bo z Delphi jest tak, że nie kracze każdy na lewo i na
    > prawo, że coś jest w nim zrobione.

    <złośliwość>Przypadek Skype jest podoszony tak czesto że pewnie jest
    jedyny :)</złoścliwość>?

    > Jeśli Cię to interesuje, to mogę jako
    > przykład podać naszych zachodnich sąsiadów, gdzie oprogramowania
    > tworzonego w Delphi jest bardzo dużo (i to zarówno rozwijanego i
    > nowego)

    Ile procent w skali rynku? Bo ja ostatnio widzialem bardzo dużo
    programów napisanych w AtariBASICu na jakiejś starej kasecie, jeśli Cię
    to intertesuje.

    > nie było, że to oprogramowanie do wystawiania recept, to o czym pisze
    > steruje tomografami, rezonansami, służy do diagnostyki obrazowej, badań
    > przesiewowych itd itp.

    Zupełnie jak oprogramowanie napisane w C++, Javie, C#. Lisp na ten
    oprzykład lata w kosmos. W dodatku miałem okazję rozmawiać z programista
    który popełnił fragment sterownika do rezonanu magnetycznego w ...
    VisualBasicu.

    > Bo niestety żeby o czymś pisać, trzeba mieć minimalną wiedzę w temacie a
    > nie jakieś ogólne poglądy.

    Trzeba mieć minimalną wiedzę statystyczną. A ponieważ nikt nie posiada
    obiektywnej musimy bazować na subiektywnych opiniach.

    > Niesamowite. Rozumiem, że Ty na początek dałbyś FFT albo coś równie
    > lekkiego i prostego? Szczególnie dla osoby która pierwszy raz siedzi
    > przed edytorem kodu?

    Na początek pokazał bym std::sort. Dzieki temu statystycznie więcej osób
    będzie w stanie napisać wydajny kod zamiast pisać popsute implementacje
    bubble sort za każdym razem. Co nie przeszkodzi idiotom i tak spieprzyć,
    ale przynajmniej nie sortowanie.

    PS. Gdzie sa studenci który na studiach z informatyki, w szczególności
    kierunkach dla programistow nie siedzieli jeszcze przed edytorem kodu? Z
    mojej obserwacji wynika że to szum statystyczny.