  • Data: 2014-10-05 15:18:08
    Temat: Re: Procesory wielordzeniowe
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 05.10.2014 13:16, s...@g...com wrote:

> [...]
    > n-bitach. Jasne, że możemy ten adres w przypadku "dużych" pamięci
    > podzielić na strony, bądź innymi słowy na kostki pamięci. OK, no ale
    > wtedy cykl dostępu do pamięci to 2 kliknięcia zegarka na licznik
    > adresowy, bądź 2 rozkazy zapisu od strony procka do jakiegoś tam
    > rejestru adresowego. O co mi chodzi? Nosz kurdelebelans, nie da się z
    > jednej kostki odczytać w tym samym czasie danych z 2-ch różnych
    > adresów!! No bo niby jak ? Zakładam że kostka ma liniową przestrzeń
    > adresową A(N downto 0). Szerokość słowa danych nie ma znaczenia.

    Zapominasz o jednym. Odczyt jednego bajtu z ramu zajmuje niemal
    tyle samo czasu co odczyt 128 bajtów. Sczytuje się wiec na raz
    całą linię cache albo i więcej (nie wiem, co w tej dyskusji robi
    słowo "strona").

    Wyobraź sobie, że składasz wibratory na atmega.

    Bez cache zamawiasz w TME jedeną sztukę. Przychodzi za tydzień.
    lutujesz w kilka godzin, zamawiasz kolejną, przychodzi za tydzień.

    Z cache zamawiasz na raz 200 procków. czekasz tydzeiń, Lutujesz
    100 ... sztuk produktu w trzy tygodnie (bo po zlutowaniu sięgnięcie
    na półkę po następny procek zajmuje 30s, a nie tydzień) i zamawiasz
    kolejne 200, czekasz tydzień na dostawę.

    Dodatkowo dla dostępu sekwencyjnego mamy coś takiego jak prefetching,
    albo Ty mozesz przewidzieć, żę potrzebujesz jeszcze wiećej niż
    standardowa paczka i zamawiać na przyszłość, albo i sam dostawca
    zauważa schemat i podsyła Ci pod dzwi kolejną paczkę.

    Bez cache zawsze byłoby wolniej. Sprowadzenie bajtu czy całej linii to
    tyle samo roboty, a jeśli linię zapamiętamy sobie w podręcznym
    schowku, to być mozę się te dane za moment przydadzą. Jeśli tak, mamy
    je natychmiast, jeśli nie, strata jest pomijalna.

    Musisz pozbyć się wyobrażenia z 8051, gdzie zapytanie XRAM o komórkę
    pamięci to dwa (nie pamietam dokłądnie) cykle procesora. W ciagu
    Zapytanie współczesnego szybkiego procesora (x86, ARM) o pamieć
    z ram to wysłanie listu z zapotrzebowaniem do magazynu na drugim
    końcu kraju. Aby działać sprawnie, trzeba trochę energii poświęcić
    na logistykę.

    > A skąd owa tablica ma wiedzieć o wynikach działania programu/obliczeń
    > i jak przypisać skoki tam gdie trzeba?

    Pleciesz. Tablica translacji nie ma nic wspolnego z przewidywaniem
    skoków.

    > Czyżby kompilator najpierw
    > wykonywał wszelakia możliwe obliczenia, a następnie odpowiednio to
    > kompilował? David Copperfield?

    O przywidywaniu skoków, nie tablicy translacji.

    Nie. Procek zgaduje. Jeśli ostatnio 10 razy test na mniejszość wypadł
    pozytywnie, to zakłada, ze tak dalej będzie.
    Pod koniec pętli for oczywisćie to zgadniecie jest niepoprwne.
    I co z tego, sprowadziliśmy pamięć, która była niepotrzebna.
    Jakbyśmy tego nie zrobili, zużylibyśmy mniej prądu, ale nic
    dla samych obliczeń się nie zmieni, i tak musimy sprowadzić jakieś
    inne dane.

    > Bez jaj. Tego się nie da zrobić w sposób predykcyjny z poziomu
    > kompilatora. Jeżeli ktoś podejmie się takiego doktoratu, to równie
    > dobrze może się chwycić za doktorat z wróżenia z fusów.

    A moze byś jednak wziął internet i go poczytał;-)

    Nikt nie mówił o kompilatorze. On to tez robi, ale niezależnie.
    Ustawia tam skoki, aby skok wymagany był w mniej prawdopodobnym
    przypadku.

    Co jest prawdopodobne? Możesz kompilatorowi powiedzieć, a możesz
    postestować. poczytaj o :
    -fprofile-generate
    -fprofile-use

    Ale to zupełnie inny mechanizm niż przewidywanie skoku przez procek.

    > Ano właśnie ta magia.. Na czym owa predykcja polega? Może się mylę,
    > ale coś mi tu pachnie marketingowym bełkotem.

    Mylisz się. Niech by ta predyckja działałą 50/50, już byłaby
    korzyść. Jeśli jakieś cześci procesora nic nie robią w jakejś
    chwili, niech robią choćby coś, co się przyda na 50%.
    A w takiej pętli po 1010 elementów predykcja trafi ~1000 razy.

    > Upsss.. Nie za bardzo kojarzę.

    Zobacz, jak BLAS(i praktycznie wszystko) trzyma macierz.

    > Bez jaj !! Poważnie? Kurde, zrobię taki eksperyment, ale aż wierzyć
    > mi się nie chce. Załóżmy że masz rację.

    Jeszce lepiej. Napisz mnożenie macierzy. C=A*B.
    będziesz miał tam trzy pętle
    for i
    for j
    for k

    Poprzestawiaj kolejność pętli (zachowując sens matematyczny),
    przyszpieszenie potrafi być 10 krotne*).
    Jeszcze bardziej dopieszczając traktowanie cache można zbić prędkość
    3 razy*) prostą pętlą i kolejne 4 razy*) jak naprawdę wiesz, co robisz
    (czytaj, biblioteka).
    http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=MN06

    *) konkretne wartosći przyszpieszń mocno zależą od procesora.
    Jak testowałem cuit inne wyniki były.

    > No ale wróćmy do realu.
    > Załóżmy że potrzebuję w koło macieju w jakiejś tam pętli odczytywać
    > dane pomiarowe, z tych danych jest tworzona macierz (NxN), robimy z
    > niej macierz odwrotną,
    > następnie wykonujemy jakieś tam czary mary na
    > elementach a(i,j), potem liczymy z tego wyznacznik i cholera wie co
    > jeszcze. No i jak w takim burdelu mam zapanować nad stronicowaniem?

    Jakim znowu stronnicowaniem? Sprawdź, co znaczy to pojęcie,
    a o czym tu rozmawiacie.

    > Kompilator to zrobi za mnie? Nie wierzę !!

    Nie wierzę w to kierowanie przez GPS. Skąd mechanik
    auta ma wiedzieć, gdzie będę jechać!!

    Procesror i kontroler pamięci to za Ciebie robi, nie kompilator.

    pzdr
    bartekltg