  • Data: 2010-03-04 08:34:49
    Temat: Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków
    Od: "Jarek P." <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    I na boku dyskusji drugie pytanie, od dokładnie przeciwnej strony
    tematu: sterowanie przez procek obciążeniem 230V, nie więcej niż
    jakieś 200W na kanał, proste włącz/wyłącz. Sterowane będzie
    oświetlenie: klasyczne żarówki, w perspektywie zapewne energooszczędne
    gówna, ale również transformatory do halogenów, być może też
    świetlówki (rury). Z punktu widzenia zarówno niezawodności działania
    jak i minimalizacji miejsca w obudowie co będzie lepsze: przekaźnik
    (plus dioda plus tranzystor sterujący lub jakiś scalony zespół
    driverów?) czy optotriak z triakiem i typowym zestawem elementów RC?

    Triaki stawiane na baczność mogę na płytce dość gęsto ustawić (bez
    problemu uzyskując równy szereg w rastrze zgodnym z rastrem zacisków
    phoenix 5mm, na których realizuję wyjścia) i najwyżej martwić się ich
    chłodzeniem, ale traktowane jako włączniki nie grzeją się jakoś
    szczególnie, więc myślę, że nie będzie problemu no i mam czyste,
    bezgłośne sterowanie. Przekaźnik jest dwa razy szerszy, trzebaby je
    jakoś w dwuszereg ustawiać, jednak nie wymaga tylu elementów
    dodatkowych no i... zawsze to przekaźnik.

    J.