  • 21. Data: 2009-09-11 12:28:10
    Temat: Re: Problem z kolorem kwiatka - lobelia
    Od: krzysieksx <k...@g...com>

    On 10 Wrz, 22:56, nb <n...@n...net> wrote:

    > To może zaczniemy osobny wątek? Od dawna mnie to nurtuje.
    >
    > Na wszelki wypadek...
    > Chodzi o to, że widzisz ciemnoczerwone (burgund, krew żylna) kwiatki
    > a po wołaniu masz marchewkowo-pomarańczowe popłuczyny?
    >
    > --
    > nb

    co od takich sytuacji jak opisałeś to już się 'zdoktoryzowałem' - ten
    kolor w tej jasności/nasyceniu wyskakuje poza RGB po prostu, co
    skutkuje przepaleniem na kanale czerwonym, co skutkuje po pierwsze
    przekłamaniem koloru i z burgunda robi się po prostu różowy lub
    czerwony i oczywiście gubią się detale w tym kolorze. Można zjechać
    parę ev z ekspozycją i wtedy i kolor i detale się pojawią (jak napisał
    Valwit), ale potem trzeba kombinować, bo reszta zdjęcia będzie
    niedoświetlona...
    Trochę mogło by pomóc przejście na szerszą przestrzeń barwną, np.
    AdobeRGB , tylko jest troszkę problem z wyświetlaniem kolorów w niej,
    bo niewiele jest monitorów, które to potrafią, a te co są to troszkę
    drogie chyba :) a co do drukowania to nawet nie wiem.
    Co do odbitek - to jest dalszy ciąg procesu zawężania przestrzeni
    barwnej, fajne porównanie przestrzeni jest np tu:
    http://digitalphotographer.com.ph/forum/showthread.p
    hp?t=520
    jak widać adobe rgb ma lepsze zielone i część niebieskich i delikatnie
    więcej różowych, a fotolab obcina wszystkie bardziej nasycone kolory,
    drukarka też obcina, ale troszkę mniej. Obcięcie zależnie od sposobu
    może powodować wyblaknięcie wszystkich barw na zdjęciu (perceptual)
    albo obcięcie barw wychodzących poza przestrzeń i zastpaienie ich
    najbardziej zbliżonym kolorem który urządzenie potrafi odtworzyć
    (relative colorimetric), co z kolei daje utratę detali w miejscach o
    dużym nasyceniu.
    Ja osobiście zdjęcia zwykłe, o małym nasyceniu kolorów wywołuję w
    labie (po odpowiednim przygotowaniu, czyli podniesienie saturacji,
    ostrości i kontrastu :) a takie kwiatkowe i inne kolorowe drukuje w
    domu na drukarce - po pogrzebaniu w ustawieniach epsona pod linuxem
    można robić cuda i wyjechać daleko poza rgb, które widac na ekranie :)
    szczególenie w czerwieniach i fioletach. Oczywiście to jest
    zabawa, bo nie widać na ekranie co się wydrukuje na drukarce, ale
    można se poradzić :)
    pozdrawiam Krzysiek

  • 22. Data: 2009-09-13 00:17:41
    Od: Valwit <l...@v...net>

    nb wrote:

    > Z podobnych zagadek mam jeszcze szalik z jasnymi wzorami
    > na ciemnym tle, który na zdjęciu wygląda jakby to były
    > ciemne wzory na jasnym tle.

    podczerwien mogla nabruzdzic.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997