  • Data: 2013-10-11 11:14:55
    Temat: Re: Problem z RS-485
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:52570e56$0$14832$65785112@news.neostrada.pl...

    > Terminacja zależy od wymagań systemu. Kontroler Kantech bez terminacji nie
    > chciał mi działać na 10 metrach, tylko czasem był w stanie coś odebrać. Po
    > założeniu terminatora - pełna sprawność.
    > System Roger - odporny na wszystko, nie mam pomysłu jak mu zakłócić
    > transmisję.

    > Jaki to system?

    Gdyby napisał 2 razy a nie 4 razy to by pasowało do naszego systemu (według
    mojego maila dojdziecie co za system).
    Wytłumaczę się:
    Połowa kwietnia 2004 - nagle się dowiaduję, że inaczej rozumiem wprowadzenie
    produktu na rynek niż to rozumieją dyrektywy (myślałem, że wszystkie już
    wprowadzone produkty będziemy mogli dalej sprzedawać).
    1 maj 2004 - aby nie łamać prawa wstrzymujemy produkcję wszystkich naszych
    wyrobów (kilkadziesiąt typów), wszystkie gotowe złomujemy i na gwałt
    opracowujemy nową wersję systemu. Wiadomo, że do uzyskania z tego pierwszych
    przychodów musi minąć co najmniej kilka miesięcy - nie mamy pewności czy
    przetrwamy tak długo.
    Duże odległości (1200m) postanawiamy zamiast dotychczasowymi pętlami
    prądowymi (4800) pokonać RS485 (57600). Przepustowość już nas bolała i przy
    okazji chcieliśmy to załatwić.
    System musiał (koniecznie, bezwzględnie !!!) przejść badania EMC za
    pierwszym razem.
    Zatem EMC=priorytet.
    Wszelkie opisy RS485 podają, że powinien być specjalny kabel 120om z trzecim
    powrotnym przewodem - aby prądy CM generowane przez nadajnik RS485 (są na
    prawdę większe niż można by się spodziewać) wracały tym trzecim przewodem a
    nie przez ziemię tworząc obwód o dużej powierzchni emitujący zakłócenia.
    Wiadomo, że instalatorzy będą woleli używać wszędzie dostępnego kabla
    ethernet (para = 100om) niż jakiegoś dziwoląga RS485.
    Nie wymagamy wspólnego zasilania naszych urządzeń (interfejsy RS485 mają
    izolację 4kV), ani co najmniej łączenia minusów zasilaczy razem - takie
    połączenie dla zasilaczy umieszczonych w budynkach oddalonych od siebie o
    1km mogło by się źle skończyć w czasie najbliższej burzy. Dlatego musimy
    zapewnić (boimy się nie zapewnić i mieć problemy EMC) ten przewód powrotny w
    magistrali RS485.
    Wygląda że są dwa rozwiązania: A i B w jednej parze, druga para = przewód
    powrotny, albo A i B po jednym drucie w każdej parze.
    Wykonałem pomiary impedancji kabla w tym drugim wariancie i wyszło mi między
    A i B coś koło 130om. Większe oporniki zakańczające linii to mniejsze spadki
    napięcia na rezystancji przewodów to większy zasięg a na tym nam zależało.
    To nie jest całkiem wydumana potrzeba - zdarzyło się, że ktoś zrobił
    magistralę naszego systemu o długości 2km i mu coś nie za bardzo działało.
    Ponieważ tak czy siak kabel dwuparowy potrzebny - wybrałem to drugie
    rozwiązanie.
    Roger o ile się nie mylę ma wszystkie urządzenia pracujące na magistrali
    RS485 połączone do wspólnego minusa zasilania co oznacza że ten minus jest
    przewodem powrotnym dla zakłóceń CM. Znów o ile się nie mylę ma prędkość
    transmisji 9600.
    Przy prędkości 9600 w czasie trwania bitu sygnał pokona w kablu około
    2E8*104us=21km. Po połowie bitu musi być stabilny - w tym czasie pokona
    10,5km. Przy braku zakończeń po 3 odbiciach już jest mniej więcej stan
    stabilny. Przy kablu 1.2km sygnał musi pokonać 7.2 km aby się 3 razy
    poodbijał - zdąży w pół bitu - zakończenia praktycznie niepotrzebne.
    Przy 57600 pół bitu odpowiada 1,7km - przy kablu 1,2km sygnał nie powinien
    się ani razu odbijać - bezodbiciowe zakończenie linii niezbędne.

    Dlaczego taka duża prędkość.
    Naszym założeniem jest, że jeśli ktoś zrobi na przykład 30 drzwi w korytarzu
    na jednej szynie RS485 i do wszystkich drzwi na raz podejdą ludzie to nie
    powinni oni zauważyć żadnego opóźnienia.
    Można dyskutować, czy to założenie ma sens, ale w tej instalacji co
    wspominałem o 2km na jednej szynie były wejścia do wielu pokoi na kolejnych
    piętrach budynku (jedna szyna przez wszystkie piętra). Dopuszczamy do 100
    urządzeń na szynie. System nie powinien utrudniać ludziom życia - powinien
    reagować natychmiast. Dawno, dawno temu (okolice 2000) widziałem na jakichś
    targach zamek na 2000 kart, który gwarantował, że zareaguje najdalej w 2s na
    dobrą kartę. W tym samym czasie nasze urządzenia na wyszukanie karty wśród
    10 tysięcy kart potrzebowały OIDP coś koło 50ms (8 bitowy Atmel, a karty w
    zewnętrznym Flashu szeregowym).
    P.G.