  • Data: 2013-10-10 20:05:23
    Temat: Re: Problem z RS-485
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Piotr,

    Thursday, October 10, 2013, 7:42:39 PM, you wrote:

    > Też bym od tego zaczął przypuszczając, że zastosowano scalaki bez fail-save.
    > Gdy zaczynaliśmy z RS485 mieliśmy taki przypadek (nie udało się tego
    > zmierzyć - jedynie logika sugeruje, że tak to się (mogło) dziać):
    > A nadaje coś do B i kończy.
    > Na linii robi się A=2.5V, B=2.5V, A-B=0.

    [...]

    > To wszystko przy założeniu, że źródłem problemu jest brak fail-save a uważam
    > to za najbardziej prawdopodobną przyczynę.

    Tak mi się skojarzyło, jak dawno temu, w ramach sprawdzania
    możliwości, zrobiłem interfejs do Spectrum obsługujący dalekopis.
    I to z wyjścia... audio. Miał jedną wadę - dopóki nie przesłało się
    choć jednego znaku, cały czas był bit startu. Na wejściu interfejsu
    był tylko jFET (teraz już nie pamiętam, czy 2SK41E czy BF245) i diody
    zabezpieczające - bez jakiegokolwiek rezystora do masy. Tranzystorem
    wykonawczym był bodaj BF257, do tego zasilacz 24V i rezystor
    ustalający prąd pracy na 40mA. Po wysłaniu jednego znaku ładunek na
    kondensatorze sprzęgającym trzymał przez jakieś pół godziny.

    Napisałem do tego driver, bazujący na fakcie, że w Spectrum było
    przerwanie wywoływane co 20ms - w Basicu odpowiadało to PAUSE 1 a w
    asemblerze po prostu HALT. Driver asemblerowy obsługiwał bezpośrednio
    polecenia LPRINT i LLIST, a wersja w Basicu również działała podobnie
    ale z wywołania GOSUB. Program w Basicu potrafił sam się wylistować na
    dalekopisie :)

    --
    Best regards,
    RoMan