  • Data: 2017-06-14 22:14:47
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Przypuszczam, ?e w CNC mam najbardziej popularny silnik z magnesami
    > sta?ymi.

    > Wype?nienie PWM nie ma ?adnego znaczenia??? Zak?adamy wysok?
    > cz?stotliwo?? PWM aby nie tworzy? syntetycznych sytuacji. Zwykle
    > regulatory PWM jad? na wysokich cz?stotliwo?ciach.

    > Ok, a co si? stanie gdy wype?nienie PWM b?dzie bardzo ma?e? Nie s?dz? by
    > by?a to wy??cznie kwesta filtracji o jakiej piszesz. Czy je?li dasz
    > wype?nienie 0.000001% to pr?d b?dzie "bliski ?redniemu"? Jako? nie
    > potrafi? tego sobie przet?umaczy?. Wydaje mi si? to niemo?liwe. To
> [...]

    Przy 10KHz PWM wypelnienie 0.000001% to impulsy 1ps. Jakbys
    nawet je wyprodukowal to nie doprowadzisz do silnika: momentalnie
    pojda w pojemnosci pasozytnicze. Przy rozsadnej dlugosci
    impulsu w czasie gdy napiecie jest wlaczone prad narasta.
    Ale ze wzgledu na indukcyjnosc uzwojenia nie moze szybko
    narastac. Potem prad spada, z szybkoscia zalezna od
    napiecia na uzwojeniu. Masz dwie mozliwe sytuacje:
    albo czestotliwosc PWM jest mala i prad spada do zera.
    Albo jest duza i nastepny impuls przychodzi zanim
    prad spadnie do zera. W tym drugim przypadku maksymalna
    odchylka od pradu sredniego moze byc byc bliska 100%,
    ale czynniki istotne dla silnika zmieniaja sie
    maksymalnie 50%. Tzn. sa dostatecznie duze ze ma
    sens regulacja/projektowanie urzadzenia by je
    poprawic. Ale mozliwosci sa ograniczone.

    Co do spadania pradu w czasie gdy nie podajsz napiecia,
    to energetycznie jakorzystniejsze jest zwieranie uzwojania,
    np. dodatkowym mosfetem. Gorsza jest dioda. Dokladniej,
    prad spada proporcjonalnie do SEM w uzwojeniu. To SEM
    musi wystarczyc na opor uzwojen i diody czy tranzystora
    i opory ruchu silnika. Im wiekszy spadek napiecia,
    tym wieksza czesc mocy zmiast w ruch idzie w grzanie
    elementow, wiec zwykle sterowanie sie projektuje
    by ograniczyc straty w elementach sterujacych.
    Przy malym wypelnieniu PWM prad sredni bedzie maly,
    po prostu nie zdarzy wzrosnac do duzej wartosci.
    Maly prad, wiec spadki na uzwojanich i mosfecie
    tez. Male wypelnienie oznacza mala predosc, wiec
    SEM na utrzymanie ruchu tez bedzie niskie.
    Czyli ten maly prad bedzie spadal w proporcjonalnym
    tempie do duzego. Innymi slowy, w rozsadnych
    granicach czas na spadek pradu do zera bedzie
    slabo zalazal od wypelenienia.

    Ale to sie zmienia zaleznie od sterowania. Jesli
    masz diode, to spadek napiecia na diodzie jest
    spory nawet dla malych pradow. Wtedy czas dojscia
    do zera bedzie malal z pradem.

    Jesli masz silnik bocznikowy to celowe moze byc
    take sterowanie by prad pulsowal przy malych
    obrotach. To powinno dac wyzszy sredni moment
    niz sterowanie gdzie prad sie lepiej usrednia.

    > No wi?c w?a?nie. Czyli tworzy to pole do uznania celowo?ci kompensacji
    > wype?nienia PWM w celu stabilizacji momentu obrotowego w zakresie
    > niskich obrot?w obci??onego mechanicznie silnika?

    Elementy do sterowania w zasadzie mozna zdobyc za 4-5$
    (procesor, mosfety, czujnik). Przy danym silniku mozesz
    liczyc na 10-40% poprawy. Czy taka poprawa jest warta czasu,
    wysilku i potencjalnie spalonych elementow? Na to
    musisz sam odpowiedziec.

    --
    Waldek Hebisch