eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProblem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNCRe: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
  • Data: 2017-06-05 15:41:23
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2017-06-05 o 10:53, Adam Wysocki pisze:
    > Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:
    >
    >>>> Nie tylko Vbat, ale i backEMF między impulsami PWM.
    >>>
    >>> Czekaj... TPIC2101 mierzy Back EMF? W datasheecie ani AN nic o tym nie
    >>> ma...
    >>
    >> W sumie może tam być krasnoludek albo H.Potter. Ważne, że działa jak należy.
    >
    > No nie... to wazne, co on dokladnie mierzy.

    Z datasheetu to nie wynika, niestety.

    > Natomiast tak go reklamujesz, ze poskladam go chocby z ciekawosci :)

    I będziesz zadowolony :-)

    > Chce miec dwa moduly - jeden mocy (staly, zamontowany na stale) i drugi ze
    > sterownikiem, i wyprobuje rozne sterowniki. Jednym z nich bedzie ten na
    > TPIC2101, drugi chce zrobic na MCU z feedbackiem z predkosci. Chyba ze ten
    > na TPIC bedzie rzeczywiscie idealny, to juz nie bede kombinowal.
    >
    > Poki co zwiekszylem czestotliwosc PWM w 555 z 500Hz do 20kHz i silnik
    > zachowuje sie duzo stabilniej, do tego mam wrazenie ze na podobnych
    > obrotach jest mocniejszy - zatrzymanie go reka powoduje wiekszy opor
    > i wiekszy spadek napiecia na zasilaniu.
    >
    > Co do samego backEMF, ogladalem przebieg i przy 500Hz i przy 20kHz i w tym
    > pierwszym przypadku ewidentnie widac predkosc silnika (backEMF pojawia sie
    > tym wczesniej po odpuszczeniu impulsu i jest tym wieksze, im szybciej
    > silnik sie kreci), ale przy 20kHz nie ma zadnej zmiany - za szybko sie to
    > dzieje. Mam film, moge zgrac jak to kogos interesuje i wrzucic.

    Dla silnika modelarskiej wiertarki widać znakomicie przy 20kHz.
    Jaką masz diodę zapewniającą przepływ prądu? Daj Schottky'ego.

    >> Napięcie na silniku jest sumą EMF oraz iloczynu prądu i rezystancji.
    >> Przy bardzo niskich obrotach EMF jest bardzo mała i podniesienie
    >> napięcia spowoduje głównie zwiększenie grzania uzwojeń. Moc na wałku
    >> będzie nadal śmieszna.
    >
    > Ale da sie chyba przy okreslonym obciazeniu tak dobrac napiecie (i prad za
    > nim podazy), zeby utrzymac zalozone obroty? I niech sie to dzieje tak
    > dlugo, jak prad nie przekroczy ustalonego maksymalnego - wtedy wchodzimy w
    > przeciazenie.

    Tylko co by to miało dać?
    Patrząc od strony mechanicznej, moc odbierana z wałka silnika:
    Moc to praca w jednostce czasu, praca to iloczyn siły i drogi na której
    ta siła działa, droga to iloczyn 2*pi*promień*obroty na sekundę. Więc
    moc to iloczyn 2*pi*obroty na sekundę*promień*siła. Ale dwa ostatnie
    czynniki to moment. Zakładając, że moment jest stały, co jest z grubsza
    prawdą, moc jest proporcjonalna do obrotów. Przy 1% obrotów znamionowych
    dysponujesz 1% mocy znamionowej.
    Patrząc od strony elektrycznej: moc dostarczana do silnika to iloczyn
    prądu i napięcia, napięcie to suma EMF oraz iloczynu prądu i
    rezystancji. EMF jest proporcjonalne do obrotów, dla 1% obrotów
    znamionowych jest równa 1% znamionowego napięcia zasilania (z grubsza),
    tak więc wówczas prawie cały prąd idzie na grzanie uzwojeń. I tu jest
    problem, nie możesz tego prądu istotnie zwiększyć, bo Ci się silnik ugotuje.

    P.P.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: