-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!.POSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
Date: Fri, 2 Jun 2017 23:50:18 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 65
Message-ID: <ogsmit$2un$1@node2.news.atman.pl>
References: <og4qul$m30$1@node2.news.atman.pl> <og9fm4$gfa$1@node1.news.atman.pl>
<og9qs2$bmo$1@node2.news.atman.pl> <ogc46r$u67$1@mx1.internetia.pl>
<ogcc5o$n45$1@node2.news.atman.pl> <oged2h$s7o$1@mx1.internetia.pl>
<ogfqqr$un2$1@node2.news.atman.pl> <ogk9uc$cjo$1@mx1.internetia.pl>
NNTP-Posting-Host: 89-69-218-14.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1496440221 3031 89.69.218.14 (2 Jun 2017 21:50:21 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 2 Jun 2017 21:50:21 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.1.1
In-Reply-To: <ogk9uc$cjo$1@mx1.internetia.pl>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:718708
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2017-05-30 o 19:25, Pcimol pisze:
Przepraszam za opóźnienie w odpowiedzi. Trochę zaganiany jestem w tym
tygodniu.
> Przepraszam - w jakich impulsach? Okresu PWM?
Tak, to miałem na myśli.
> Przecież silnik to spora indukcyjność jest i prąd nie podąża za
> napięciem jak smród za gaciami.
Dobrze ujęte :-D Jasne. Szkoda, że nie mam miernika indukcyjności bo
przy braku doświadczenia w w/w temacie nie wiem nawet o jakich
zależnościach rozmawiamy. PWM pewnie ma coś koło 20kHz. Więc zapewne
indukcyjność silnika jest przy tych częstotliwościach istotna.
>
> Ponadto zwykłe bezpieczniki nie reagują na wielokrotne przekroczenie
> prądu w czasie rzędu milisekund.
Hmmm... nie wiem jak to działa, ale przy silniku DC 48V 200W i
minimalnym wypełnieniu PWM bezpiecznik 5A zawsze wywali gdy zatrzymam
wrzeciono. Bezpiecznik jest bezpośrednio przed silnikiem. Jeśli byłoby
tak jak mówisz, to w opisanym przypadku nigdy nie powinno wywalić
bezpiecznika.
>> Moim zdaniem (to wymaga sprawdzenia) lepiej jest zapobiegać obniżaniu
>> obrotów / zatrzymaniu silnika reagując zawczasu podniesieniem momentu
>> obrotowego z zachowaniem żądanych obrotów. Tą przestrzenią do
>> wykorzystania jest regulacja wartości prądu skutecznego tak aby nie
>> przekroczył on wartości maksymalnych.
>
> Moment jest proporcjonalny do prądu skutecznego. Przy każdych obrotach.
Zgoda.
> Być może łatwość zatrzymania przy niskich obrotach wynika z pulsacji
> momentu - tj. jałowych stref oddziaływania magnetycznego.
> Przy wyższych
> obrotach kompensuje to inercja.
Ok, ale czy nie sądzisz, że da się ją w pewnym stopniu kompensować?
Prosty eksperyment. Ustaw PWM na minimum, przyhamuj silnik jakimś
obciążeniem mechanicznym, podkręć PWM. Silnik odzyska utratę prędkości
obrotowej. Operuję w tym momencie obserwacjami empirycznymi a nie teorią
silników, której nie znam.
Co do inercji, to pewnie też ma ona swój udział. Jednakże jej wpływ nie
jest raczej mizerny przy mniej więcej jednolitym ciągłym obciążeniu
mechanicznym silnika. Inercja ma znaczenie w sytuacjach gdy np. jakiś
wiór wywoła duży opór a inercja go urwie nie wnosząc przy tym po stronie
elektrycznej widocznych skutków. Z praktyki powiem: przy małych obrotach
silnika wysokoobrotowego (bez feedbacku) niewiele da się osiągnąć.
wiercenie otworu potrafi zatrzymać wrzeciono. Tymczasem wiercenie tego
samego otworu przy dużych obrotach (i proporcjonalnie szybszym
zagłębianiu w materiał) nie stanowi żadnego problemu. Nie słychać aby
silnik choćby odrobinę spowolnił. Dlaczego tak jest? Nie wiem... To mi
właśnie podsunęło ideę sprzężenia zwrotnego.
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 02.06.17 23:57 Marek S
- 03.06.17 00:02 Marek S
- 03.06.17 08:38 Janusz
- 03.06.17 09:32 Elektrolot
- 03.06.17 10:02 Elektrolot
- 03.06.17 10:45 Paweł Pawłowicz
- 03.06.17 12:05 ww
- 03.06.17 13:54 Marek S
- 05.06.17 10:53 Adam Wysocki
- 05.06.17 10:54 Adam Wysocki
- 05.06.17 11:58 Marek S
- 05.06.17 15:41 Paweł Pawłowicz
- 06.06.17 16:39 Adam Wysocki
- 06.06.17 17:40 Paweł Pawłowicz
- 11.06.17 10:13 Pcimol
Najnowsze wątki z tej grupy
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- 2025-02-01 jakie małe auto duże w środku :-)
- 2025-02-01 Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- 2025-02-01 T-1000 was here
- 2025-02-01 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2025-02-01 Katowice => Administrator IT - Operating Systems and Virtualization <=
- 2025-02-01 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=