eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProblem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNCRe: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Fri, 2 Jun 2017 23:50:18 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 65
    Message-ID: <ogsmit$2un$1@node2.news.atman.pl>
    References: <og4qul$m30$1@node2.news.atman.pl> <og9fm4$gfa$1@node1.news.atman.pl>
    <og9qs2$bmo$1@node2.news.atman.pl> <ogc46r$u67$1@mx1.internetia.pl>
    <ogcc5o$n45$1@node2.news.atman.pl> <oged2h$s7o$1@mx1.internetia.pl>
    <ogfqqr$un2$1@node2.news.atman.pl> <ogk9uc$cjo$1@mx1.internetia.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-69-218-14.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node2.news.atman.pl 1496440221 3031 89.69.218.14 (2 Jun 2017 21:50:21 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 2 Jun 2017 21:50:21 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.1.1
    In-Reply-To: <ogk9uc$cjo$1@mx1.internetia.pl>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:718708
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2017-05-30 o 19:25, Pcimol pisze:


    Przepraszam za opóźnienie w odpowiedzi. Trochę zaganiany jestem w tym
    tygodniu.


    > Przepraszam - w jakich impulsach? Okresu PWM?

    Tak, to miałem na myśli.

    > Przecież silnik to spora indukcyjność jest i prąd nie podąża za
    > napięciem jak smród za gaciami.

    Dobrze ujęte :-D Jasne. Szkoda, że nie mam miernika indukcyjności bo
    przy braku doświadczenia w w/w temacie nie wiem nawet o jakich
    zależnościach rozmawiamy. PWM pewnie ma coś koło 20kHz. Więc zapewne
    indukcyjność silnika jest przy tych częstotliwościach istotna.

    >
    > Ponadto zwykłe bezpieczniki nie reagują na wielokrotne przekroczenie
    > prądu w czasie rzędu milisekund.

    Hmmm... nie wiem jak to działa, ale przy silniku DC 48V 200W i
    minimalnym wypełnieniu PWM bezpiecznik 5A zawsze wywali gdy zatrzymam
    wrzeciono. Bezpiecznik jest bezpośrednio przed silnikiem. Jeśli byłoby
    tak jak mówisz, to w opisanym przypadku nigdy nie powinno wywalić
    bezpiecznika.

    >> Moim zdaniem (to wymaga sprawdzenia) lepiej jest zapobiegać obniżaniu
    >> obrotów / zatrzymaniu silnika reagując zawczasu podniesieniem momentu
    >> obrotowego z zachowaniem żądanych obrotów. Tą przestrzenią do
    >> wykorzystania jest regulacja wartości prądu skutecznego tak aby nie
    >> przekroczył on wartości maksymalnych.
    >
    > Moment jest proporcjonalny do prądu skutecznego. Przy każdych obrotach.

    Zgoda.

    > Być może łatwość zatrzymania przy niskich obrotach wynika z pulsacji
    > momentu - tj. jałowych stref oddziaływania magnetycznego.
    > Przy wyższych
    > obrotach kompensuje to inercja.

    Ok, ale czy nie sądzisz, że da się ją w pewnym stopniu kompensować?
    Prosty eksperyment. Ustaw PWM na minimum, przyhamuj silnik jakimś
    obciążeniem mechanicznym, podkręć PWM. Silnik odzyska utratę prędkości
    obrotowej. Operuję w tym momencie obserwacjami empirycznymi a nie teorią
    silników, której nie znam.

    Co do inercji, to pewnie też ma ona swój udział. Jednakże jej wpływ nie
    jest raczej mizerny przy mniej więcej jednolitym ciągłym obciążeniu
    mechanicznym silnika. Inercja ma znaczenie w sytuacjach gdy np. jakiś
    wiór wywoła duży opór a inercja go urwie nie wnosząc przy tym po stronie
    elektrycznej widocznych skutków. Z praktyki powiem: przy małych obrotach
    silnika wysokoobrotowego (bez feedbacku) niewiele da się osiągnąć.
    wiercenie otworu potrafi zatrzymać wrzeciono. Tymczasem wiercenie tego
    samego otworu przy dużych obrotach (i proporcjonalnie szybszym
    zagłębianiu w materiał) nie stanowi żadnego problemu. Nie słychać aby
    silnik choćby odrobinę spowolnił. Dlaczego tak jest? Nie wiem... To mi
    właśnie podsunęło ideę sprzężenia zwrotnego.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: