  • 1. Data: 2002-10-11 14:08:09
    Temat: Airspan
    Od: "Pass" <h...@W...o2.pl>

    Witam wszystkich.
    Moj problem jest nastepujacy
    Od pol roku w moim miescie (białystok), firma oferuje dostep radiowy
    (polaczone telefon + internet 128/64 , staly IP, wszystko ladnie w czarnym
    pudełku ;))
    Cena przystepna, wszytko fajnie, ale...
    Pingi bardzo roznie, na pocztaku ok, od miesia srednia 500ms do bramy
    (czesto jest gorzej). Dogadac sie z nimi nijak, no ale to juz norma w
    Polsce.
    Moje pytanie - czy ktos zna tą technologie, dlaczego tak sie dzieje? Dodam
    ze zasieg jest OK, znajduje sie około 400 metrów od nadajnika, telefony
    wporzadku(podłaczone do tego samego terminala ).Zreszta napoczatku bylo
    swietnie
    Nie mam juz na nich siły, czy moze byc to kwestia zlego routowania wewnatrz
    sieci?
    Czy moze takie systemy maja okreslona "sprawnosc" i wraz ze wzrostem userow
    juz zawsze tak bedzie?

    --
    Pozdrawiam Maciej

  • 2. Data: 2002-10-15 16:11:28
    Temat: Re: Airspan
    Od: "Joker" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pass" <h...@W...o2.pl> napisał w wiadomości

    > Pingi bardzo roznie, na pocztaku ok, od miesia srednia 500ms do bramy
    > (czesto jest gorzej).

    Witam!
    No coz ja takze jestem ich uzytkownikiem. Zostalem dolaczony dosyc wczesnie,
    ale jezeli chodzi o opznienia to od samego poczatku byly wysokie.
    Najgorsze jest to, pomijajac wysoka srednia, ze sa strasznie duze wachania
    pingu (od 30 do 500, co ktorys powyzej nawet do 1500ms). Dodam,ze
    jeden jedyny raz, jakis miesiac po podlaczeniu, w niedziele o 9 rano, mialem
    ping rzedu 30-40 no i nawet w CS udalo mi sie pograc bezstresowo :)
    Wiec od czegos to zalezy, ze czasem jest ok.

    > Dogadac sie z nimi nijak

    Zaraz na poczatku zglosilem sie do nich z tym problemem. Po moim drugim
    telefonie uznane to zostalo za reklamacje. Wiec zadzwonilem raz jeszcze po
    2tyg.i sie dowiiedzialem, ze: kilkunastu urzytkownikow uskarzalo sie na to
    samo w zwiazku z czym wysylaja oni "reklamacje" jako firma do producenta
    urzadzen Airspan. Bylo to w lipcu a czy odnioslo to jakikolwiek skutek to
    szczerze watpie. Raczej bylo to mydlenie oczu. Pan z serwisu stwierdzil, ze
    u nich z routingiem jest ok.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2002-10-15 17:21:20
    Od: "Pass" <h...@W...o2.pl>

    Joker <m...@p...onet.pl> nastukal:

> [...]
    > odnioslo to jakikolwiek skutek to szczerze watpie. Raczej bylo to
    > mydlenie oczu. Pan z serwisu stwierdzil, ze u nich z routingiem jest

    Dzis znow zaczalem ich meczyc. Maja jutro sprawdzic dokladnie ( bylem duzo
    bardziej uparty), w razie czego przelaczyc na inna polke. Sam juz nie wiem u
    kogo interweniowac.
    Od razu pytanie do Grupy - czy przepustowosc ma wplyw na wysokosc pingu? Bo
    BOK mi tak cos opowiada, a jakos nie chce mi sie w to wierzyc..(no ale
    ionformatykiem nie jestem ;)
    Z tego co sie dowiedzialem ( nie jestem pewien tych opinii), w systemach
    tego typu ping powinien osiagac poziom <100ms.
    Zaluje ze tak sie pogorszylo, bo i lacza w miare porzadne, a i cena
    niewygorowana.W moim przypadku jedyna szansa na staly dostep do sieci.

    @Joker - jesli jestes zainteresowany co u nich wskoralem, zapraszam na priv
    (nospam w adresie)

    --
    Maciej

  • 4. Data: 2002-10-15 18:03:15
    Od: Leszek Olszewski <r...@f...onet.pl>

    In article <aohim6$jqs$1@news.onet.pl>, h...@W...o2.pl says...
> [...]
    > Zaluje ze tak sie pogorszylo, bo i lacza w miare porzadne, a i cena
    > niewygorowana.W moim przypadku jedyna szansa na staly dostep do sieci.

    Witam,

    Opis problemu wyglada jak typowy dla protokolu 802.11b 'hidden node
    problem'. Do tej pory sadzilem ze Airspan robi sprzet ze swoim wlasnym
    protokolem dostepu do medium radiowego, ktory nie ma tego typu klopotow,
    jednak teraz zaczynam powatpiewac.

    Problem ten jest uwarunkowany tym, ze gdy np. 20 uzytkownikow stacji
    bazowej zaczyna na raz do niej transmitowac pojawiaja sie kolizje, ktore
    wraz ze wzrostem liczby uzytkownikow rosna lawinowo. Efekt jest wlasnie
    taki, ze przez kolizje i powtorzenie przesylania pakietow losowo wzrasta
    ping, do bardzo duzych wartosci przy znacznym obciazeniu sieci.

    Ale Airspan to chyba zbyt powazna firma zeby robic takie bledy w swoim
    sprzecie i sofcie...

    Pzdr,
    Leszek

    --
    http://www.google.com
    Search before you ask.

  • 5. Data: 2002-10-16 01:16:35
    Temat: Problem "hidden node" (bylo: Airspan)
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Leszek Olszewski napisal(a) [15 Oct 2002]:

> [...]
    > wlasnym protokolem dostepu do medium radiowego, ktory nie ma tego
    > typu klopotow, jednak teraz zaczynam powatpiewac.

    Problem jest typowy dla kazdej transmisji radiowej dzialajacej na zasadzie
    "sluchaj-zanim-zaczniesz-nadawanie", a nie tylko dla 802.11b. "Hidden
    node" polega na tym, ze dwa wezly "widza" punkt dostepowy, lecz nie slysza
    sie wzajemnie. Jeden z nich nadaje. Drugi w tym czasie nasluchuje, uznaje
    ze eter jest wolny, i zaczyna transmisje, zaklocajac pierwszemu wezlowi.

    W standardzie 802.11b do eliminacji skutkow "hidden node" sluzy mechanizm
    RTS/CTS. Wymusza on na kazdym wezle sieci prosbe o przyznanie transmisji
    (Request To Send). Dopiero gdy punkt dostepowy (widzacy wszystkie wezly)
    zezwoli na to jednemu z wezlow za pomoca sygnalu CTS (Clear To Send),
    wezel przeprowadza transmisje, unikajac kolizji. Oczywiscie wprowadza to
    nieco wieksze opoznienia, ale zapewnia stabilna prace sieci w sytuacji gdy
    wezly moga sie nie widziec.

    > Ale Airspan to chyba zbyt powazna firma zeby robic takie bledy w
    > swoim sprzecie i sofcie...

    To moze byc kwestia konfiguracji.

    --
    (m...@i...pl)

  • 6. Data: 2002-10-16 06:17:06
    Od: "Pass" <h...@W...o2.pl>

    Leszek Olszewski wrote:

> [...]
    > obciazeniu sieci.
    >
    > Ale Airspan to chyba zbyt powazna firma zeby robic takie bledy w swoim

    Hmmm, czyli wniosek - moj ISP ma problem z ta technologia?
    Jest nadzieja ze bedzie lepiej, czy tylko czekac, az bedzie gorzej?
    Ciesze sie, ze ktos wie o co chodzi :)

    --
    Maciej

  • 7. Data: 2002-10-16 06:55:49
    Temat: Re: Problem "hidden node" (bylo: Airspan)
    Od: "Joker" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Moskal" <m...@i...p-l> napisał w wiadomości
    > Oczywiscie wprowadza to
    > nieco wieksze opoznienia, ale zapewnia stabilna prace sieci w sytuacji gdy
    > wezly moga sie nie widziec.

    Czy moglbys wyjasnic dokladniej co rozumiesz pod pojeciem wezla? Nierozumiem
    dlaczego te wezly maja sie widziec nawzajem.

    Tak wogole to wszyscy korzystajacy z uslug tego ISP, powinnismy skladac
    reklamacje na pismie i domagac sie rozwiazania problemu. Bo i owszem w
    regulaminie stoi ze ISP "nie gwarantuje szybkiego dostepu do zasobow sieci
    Internet", ale moim zdaniem tak duze opoznienia na linii uzytkownik a punkt
    dostepowy sa niedopuszczalne biorac pod uwage komfortowe korzystanie z
    uslugi.

    Pozdrawiam
    Maciek

  • 8. Data: 2002-10-16 08:13:17
    Od: Leszek Olszewski <r...@f...onet.pl>

    In article <aoj23i$mgt$1@news.tpi.pl>, m...@p...onet.pl says...

    > Użytkownik "Marek Moskal" <m...@i...p-l> napisał w wiadomości
    >

    > Czy moglbys wyjasnic dokladniej co rozumiesz pod pojeciem wezla? Nierozumiem
    > dlaczego te wezly maja sie widziec nawzajem.

    Wezel - stacja bazowa.

    Tak jak w ethernecie 10 na bnc gdy duzo stacji pracuje na raz rosnie
    liczba kolizji. kazda stacja po kolizji odczekuje losowy czas zanim
    zacznie transmitowac dalej. im wiecej kolizji tym bardziej siec stoi.

    Leszek

    --
    http://www.google.com
    Search before you ask.

  • 9. Data: 2002-10-16 09:29:06
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Joker napisal(a) [15 Oct 2002]:

    > Czy moglbys wyjasnic dokladniej co rozumiesz pod pojeciem wezla?

    Wezel = urzadzenie koncowe u uzytkownika.
    Punkt dostepowy = centralne urzadzenie u operatora

    > Nierozumiem dlaczego te wezly maja sie widziec nawzajem.

    Zeby zadzialal algorytm CSMA/CA (jezeli jest uzywany).
    (Carrier Sense Multiple Access/Collision Avoidance)

    --