-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!.POSTED!not-for-mail
From: "Wiwo" <nic_tu_nie_ma@po_czta.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Prędkość po śladach hamowania
Date: Thu, 3 Oct 2013 14:53:13 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 63
Message-ID: <l2jpc0$85s$1@node1.news.atman.pl>
References: <524adb89$0$2222$65785112@news.neostrada.pl>
<524add57$0$2183$65785112@news.neostrada.pl>
<0...@b...poznan.pl>
<524af2e7$0$2197$65785112@news.neostrada.pl>
<l2f1nm$a8o$1@node1.news.atman.pl>
<eq4nwq94prvv$.151xfvvfj2v46$.dlg@40tude.net>
<l2f8n1$if4$1@node1.news.atman.pl> <l2ficv$nfv$1@mx1.internetia.pl>
<Pine.WNT.4.64.1310021131150.3804@quad> <l2hief$8d7$1@mx1.internetia.pl>
NNTP-Posting-Host: 89-67-158-86.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1380804800 8380 89.67.158.86 (3 Oct 2013 12:53:20 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 3 Oct 2013 12:53:20 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.6157
X-Antivirus: avast! (VPS 131003-0, 2013-10-03), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2506358
[ ukryj nagłówki ]
Użytkownik "John Kołalsky" <j...@k...invalid> napisał w wiadomości
news:l2hief$8d7$1@mx1.internetia.pl...
>> Żebyś się nie przemęczył zacytuję:
>
> "Ci hamujący zbyt słabo są być może zmyleni charakterystycznym drżeniem i
> odgłosem po rozpoczęciu pracy układu, co może dotyczyć np. tylko jednego
> koła. Właściwa procedura hamowania awaryjnego z ABS polega na maksymalnie
> mocnym wciśnięciu pedału hamulca, co pozwoli wykorzystać maksimum
> dostępnej siły hamowania wszystkich kół. "
Szkoda, że nie przeczytałś trzech zdań wcześniej:
"Przyczyna tego zjawiska ma po części źródło w psychologii kierowcy. Badania
zachowania kierowców podczas hamowania wykazały, że różnią się oni sposobem
reagowania. Większość "przeciętnych kierowców" nie hamuje wystarczająco
mocno w sytuacjach awaryjnych, zaś tych hamujących prawidłowo jest znaczna
mniejszość."
Jak widać, mowa jest również o sposobie reakcji. Oczywiste jest, że czas
reakcji ma znaczenie. Wiele badań pokazało, że ludzie nie hamują na maksa od
razu i to jest fakt niezaprzeczalny. Częściowo jest to tłumaczone działaniem
ABS, ale nie tylko. Wiele badań udowodniło, że w początkowej fazie hamowania
awaryjnego, mózg kierowcy jeszcze nie jest pewien, czy hamować na maksa, czy
szukać innego rozwiązania. U jednego to będą ułamki sekund u innego nawet
sekundy, wpływ na to ma między innymi doświadczenie kierowcy. Wielu
kierowcom wydaje się, że hamują na maksa, ale w rzeczywistości z układu
hamulcowego mogliby wycisnąć jeszcze więcej. Niedoświadczeni kierowcy boją
się często hamować agresywnie, żeby ktoś nie wjechał im w tyłek, albo z
powodu ewentualnej utraty kontroli nad samochodem. Oczywiście w skrajnej
sytuacji te analizy działają raczej na poziomie podświadomości, ale są dość
dokładnie zbadane i opisane, wystarczy poszukać lub porozmawiać z
instruktorami bezpiecznej jazdy.
> A nie taki, że se będziesz leciutko pociskał na początku aż stwierdzisz,
> że chyba trzeba mocniej. No chyba, że jesteś blądynką to może.
Tak, tak. Kolejny mistrz kierownicy.
Jak pisałem wcześniej, ten problem jest zbadany dość dokładnie i
udowodniono, że reakcje kierowców są różne. W początkowej fazie hamowania
niekoniecznie są optymalne, co producenci próbują korygować systemami typu
BAS (z różnym skutkiem).
Ja też znam historie znajomych/rodziny/itp. jak to musieli awaryjnie hamować
i jakie się z tym wiązały przeżycia i emocje. Kilka razy widziałem to na
żywo i gwarantuję, że do maksymalnego hamowania, jeszcze sporo brakowało, a
nie byli to bardzo źli kierowcy.
Kilku osobom, które w swoich opowiadaniach często "musiały" awaryjnie
hamować, pokazałem co to naprawdę znaczy i jak to wygląda, były mocno
zdziwione, że samochód może tak się zatrzymywać...
> Jak masz BAS to każde gwałtowne wdepnięcie uruchomi hamowanie z taką
> skutecznością, że ci za Tobą sr...ą w gacie.
>
> I znowu nie ogarnąłeś tego co przeczytałeś.
To się raczej tyczy Ciebie... Sugeruję, żebyś przeczytał post Maćka, którego
dotyczyła moja odpowiedź.
Wiwo
Następne wpisy z tego wątku
- 03.10.13 15:35 J.F
- 03.10.13 18:58 John Kołalsky
- 03.10.13 21:00 Budzik
- 03.10.13 22:05 John Kołalsky
- 04.10.13 07:20 Wiwo
- 04.10.13 07:24 Wiwo
- 04.10.13 21:33 John Kołalsky
- 05.10.13 00:00 Budzik
- 05.10.13 19:38 John Kołalsky
- 05.10.13 21:00 Budzik
- 05.10.13 22:39 John Kołalsky
- 09.10.13 14:56 Jan45
- 09.10.13 15:58 J.F
- 09.10.13 17:52 bartekltg
- 09.10.13 17:58 bartekltg
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- Kol. sukces po polsku: booom na budowy dróg i autostrad - czyli "proste życie na kredycie"
- Nie chcieliście Izery to będziecie kupować XPeng
- Taka ciekawostka pożarowa :)
- Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
Najnowsze wątki
- 2025-08-06 Gdynia => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-08-06 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-08-06 "[...] sejmowe wystąpienie posłanki Klaudii Jachiry, która zakończyła je słowami ,,Sława Ukrainie"."
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Panuje się 181 159,42 zł./mies. na posła w 2026r.
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Czy cos fi przechodzi przez trafo separujące?
- 2025-08-05 kajaki i promile
- 2025-08-05 Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- 2025-08-05 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-08-05 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-05 B2B i książka przychodów i rozchodów
- 2025-08-04 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML