-
Data: 2013-10-03 14:53:13
Temat: Re: Prędkość po śladach hamowania
Od: "Wiwo" <nic_tu_nie_ma@po_czta.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
Użytkownik "John Kołalsky" <j...@k...invalid> napisał w wiadomości
news:l2hief$8d7$1@mx1.internetia.pl...
>> Żebyś się nie przemęczył zacytuję:
>
> "Ci hamujący zbyt słabo są być może zmyleni charakterystycznym drżeniem i
> odgłosem po rozpoczęciu pracy układu, co może dotyczyć np. tylko jednego
> koła. Właściwa procedura hamowania awaryjnego z ABS polega na maksymalnie
> mocnym wciśnięciu pedału hamulca, co pozwoli wykorzystać maksimum
> dostępnej siły hamowania wszystkich kół. "
Szkoda, że nie przeczytałś trzech zdań wcześniej:
"Przyczyna tego zjawiska ma po części źródło w psychologii kierowcy. Badania
zachowania kierowców podczas hamowania wykazały, że różnią się oni sposobem
reagowania. Większość "przeciętnych kierowców" nie hamuje wystarczająco
mocno w sytuacjach awaryjnych, zaś tych hamujących prawidłowo jest znaczna
mniejszość."
Jak widać, mowa jest również o sposobie reakcji. Oczywiste jest, że czas
reakcji ma znaczenie. Wiele badań pokazało, że ludzie nie hamują na maksa od
razu i to jest fakt niezaprzeczalny. Częściowo jest to tłumaczone działaniem
ABS, ale nie tylko. Wiele badań udowodniło, że w początkowej fazie hamowania
awaryjnego, mózg kierowcy jeszcze nie jest pewien, czy hamować na maksa, czy
szukać innego rozwiązania. U jednego to będą ułamki sekund u innego nawet
sekundy, wpływ na to ma między innymi doświadczenie kierowcy. Wielu
kierowcom wydaje się, że hamują na maksa, ale w rzeczywistości z układu
hamulcowego mogliby wycisnąć jeszcze więcej. Niedoświadczeni kierowcy boją
się często hamować agresywnie, żeby ktoś nie wjechał im w tyłek, albo z
powodu ewentualnej utraty kontroli nad samochodem. Oczywiście w skrajnej
sytuacji te analizy działają raczej na poziomie podświadomości, ale są dość
dokładnie zbadane i opisane, wystarczy poszukać lub porozmawiać z
instruktorami bezpiecznej jazdy.
> A nie taki, że se będziesz leciutko pociskał na początku aż stwierdzisz,
> że chyba trzeba mocniej. No chyba, że jesteś blądynką to może.
Tak, tak. Kolejny mistrz kierownicy.
Jak pisałem wcześniej, ten problem jest zbadany dość dokładnie i
udowodniono, że reakcje kierowców są różne. W początkowej fazie hamowania
niekoniecznie są optymalne, co producenci próbują korygować systemami typu
BAS (z różnym skutkiem).
Ja też znam historie znajomych/rodziny/itp. jak to musieli awaryjnie hamować
i jakie się z tym wiązały przeżycia i emocje. Kilka razy widziałem to na
żywo i gwarantuję, że do maksymalnego hamowania, jeszcze sporo brakowało, a
nie byli to bardzo źli kierowcy.
Kilku osobom, które w swoich opowiadaniach często "musiały" awaryjnie
hamować, pokazałem co to naprawdę znaczy i jak to wygląda, były mocno
zdziwione, że samochód może tak się zatrzymywać...
> Jak masz BAS to każde gwałtowne wdepnięcie uruchomi hamowanie z taką
> skutecznością, że ci za Tobą sr...ą w gacie.
>
> I znowu nie ogarnąłeś tego co przeczytałeś.
To się raczej tyczy Ciebie... Sugeruję, żebyś przeczytał post Maćka, którego
dotyczyła moja odpowiedź.
Wiwo
Następne wpisy z tego wątku
- 03.10.13 15:35 J.F
- 03.10.13 18:58 John Kołalsky
- 03.10.13 21:00 Budzik
- 03.10.13 22:05 John Kołalsky
- 04.10.13 07:20 Wiwo
- 04.10.13 07:24 Wiwo
- 04.10.13 21:33 John Kołalsky
- 05.10.13 00:00 Budzik
- 05.10.13 19:38 John Kołalsky
- 05.10.13 21:00 Budzik
- 05.10.13 22:39 John Kołalsky
- 09.10.13 14:56 Jan45
- 09.10.13 15:58 J.F
- 09.10.13 17:52 bartekltg
- 09.10.13 17:58 bartekltg
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 2025-01-13 Gdańsk => Application Security Engineer <=
- 2025-01-13 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-13 Warszawa => Konsultant ds. sprzedaży <=
- 2025-01-13 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2025-01-13 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-13 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-13 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-13 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-13 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-01-13 Wydajność klimy w obecnych temperaturach
- 2025-01-13 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=