-
Data: 2013-10-03 14:53:13
Temat: Re: Prędkość po śladach hamowania
Od: "Wiwo" <nic_tu_nie_ma@po_czta.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
Użytkownik "John Kołalsky" <j...@k...invalid> napisał w wiadomości
news:l2hief$8d7$1@mx1.internetia.pl...
>> Żebyś się nie przemęczył zacytuję:
>
> "Ci hamujący zbyt słabo są być może zmyleni charakterystycznym drżeniem i
> odgłosem po rozpoczęciu pracy układu, co może dotyczyć np. tylko jednego
> koła. Właściwa procedura hamowania awaryjnego z ABS polega na maksymalnie
> mocnym wciśnięciu pedału hamulca, co pozwoli wykorzystać maksimum
> dostępnej siły hamowania wszystkich kół. "
Szkoda, że nie przeczytałś trzech zdań wcześniej:
"Przyczyna tego zjawiska ma po części źródło w psychologii kierowcy. Badania
zachowania kierowców podczas hamowania wykazały, że różnią się oni sposobem
reagowania. Większość "przeciętnych kierowców" nie hamuje wystarczająco
mocno w sytuacjach awaryjnych, zaś tych hamujących prawidłowo jest znaczna
mniejszość."
Jak widać, mowa jest również o sposobie reakcji. Oczywiste jest, że czas
reakcji ma znaczenie. Wiele badań pokazało, że ludzie nie hamują na maksa od
razu i to jest fakt niezaprzeczalny. Częściowo jest to tłumaczone działaniem
ABS, ale nie tylko. Wiele badań udowodniło, że w początkowej fazie hamowania
awaryjnego, mózg kierowcy jeszcze nie jest pewien, czy hamować na maksa, czy
szukać innego rozwiązania. U jednego to będą ułamki sekund u innego nawet
sekundy, wpływ na to ma między innymi doświadczenie kierowcy. Wielu
kierowcom wydaje się, że hamują na maksa, ale w rzeczywistości z układu
hamulcowego mogliby wycisnąć jeszcze więcej. Niedoświadczeni kierowcy boją
się często hamować agresywnie, żeby ktoś nie wjechał im w tyłek, albo z
powodu ewentualnej utraty kontroli nad samochodem. Oczywiście w skrajnej
sytuacji te analizy działają raczej na poziomie podświadomości, ale są dość
dokładnie zbadane i opisane, wystarczy poszukać lub porozmawiać z
instruktorami bezpiecznej jazdy.
> A nie taki, że se będziesz leciutko pociskał na początku aż stwierdzisz,
> że chyba trzeba mocniej. No chyba, że jesteś blądynką to może.
Tak, tak. Kolejny mistrz kierownicy.
Jak pisałem wcześniej, ten problem jest zbadany dość dokładnie i
udowodniono, że reakcje kierowców są różne. W początkowej fazie hamowania
niekoniecznie są optymalne, co producenci próbują korygować systemami typu
BAS (z różnym skutkiem).
Ja też znam historie znajomych/rodziny/itp. jak to musieli awaryjnie hamować
i jakie się z tym wiązały przeżycia i emocje. Kilka razy widziałem to na
żywo i gwarantuję, że do maksymalnego hamowania, jeszcze sporo brakowało, a
nie byli to bardzo źli kierowcy.
Kilku osobom, które w swoich opowiadaniach często "musiały" awaryjnie
hamować, pokazałem co to naprawdę znaczy i jak to wygląda, były mocno
zdziwione, że samochód może tak się zatrzymywać...
> Jak masz BAS to każde gwałtowne wdepnięcie uruchomi hamowanie z taką
> skutecznością, że ci za Tobą sr...ą w gacie.
>
> I znowu nie ogarnąłeś tego co przeczytałeś.
To się raczej tyczy Ciebie... Sugeruję, żebyś przeczytał post Maćka, którego
dotyczyła moja odpowiedź.
Wiwo
Następne wpisy z tego wątku
- 03.10.13 15:35 J.F
- 03.10.13 18:58 John Kołalsky
- 03.10.13 21:00 Budzik
- 03.10.13 22:05 John Kołalsky
- 04.10.13 07:20 Wiwo
- 04.10.13 07:24 Wiwo
- 04.10.13 21:33 John Kołalsky
- 05.10.13 00:00 Budzik
- 05.10.13 19:38 John Kołalsky
- 05.10.13 21:00 Budzik
- 05.10.13 22:39 John Kołalsky
- 09.10.13 14:56 Jan45
- 09.10.13 15:58 J.F
- 09.10.13 17:52 bartekltg
- 09.10.13 17:58 bartekltg
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Recykling akumulatorów
- Re: Zatonął kolejny statek wiozący 800 palnych elektryków
- Re: Elon właśnie gada, że za rok będzie 1.000.000 autonomicznych samochodów w Ameryce
- Gdzie kupowac aku?
- 5w30 zamiast 0w30
- Klima i samodzielne uzupełnienie
- 6,756,000 car crashes in the United States in 2019 with 36,096 fatalities.
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu z włączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
- Wymiana EGR
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu z włączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
- Re: PILNE !! Ostrzeżenie !! BMW oznacza akumulatory samochodowe jako Li-Ion a to są LiFePO? o niższym napięciu, stąd ryzyko zapłonu w wyniku przeładowania
- Re: Tesla z najnowszym FSD potrafi przejechać dziecko i... pojechać dalej.
- Re: lekarka podjechała pod szpital Fordem Mondeo. Przyjechała tylko na chwilę, aby przekazać panu Sebastianowi obiad. Auto miało automatyczną skrzynię biegów, pani Monika wrzuciła bieg wsteczny, zostawiła auto na chodziei najprawdopodobniej wyszła z auta,
- Re: lekarka podjechała pod szpital Fordem Mondeo. Przyjechała tylko na chwilę, aby przekazać panu Sebastianowi obiad. Auto miało automatyczną skrzynię biegów, pani Monika wrzuciła bieg wsteczny, zostawiła auto na chodzie i najprawdopodobniej wyszła z auta
- Re: lekarka podjechała pod szpital Fordem Mondeo. Przyjechała tylko na chwilę, aby przekazać panu Sebastianowi obiad. Auto miało automatyczną skrzynię biegów, pani Monika wrzuciła bieg wsteczny, zostawiła auto na chodzie i najprawdopodobniej wyszła z auta
Najnowsze wątki
- 2025-06-26 Re: Recykling akumulatorów
- 2025-06-26 Re: Recykling akumulatorów
- 2025-06-26 Inwentaryzacja budynku
- 2025-06-26 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-06-26 Warszawa => Strategic Account Manager <=
- 2025-06-26 Warszawa => Specjalista rekrutacji IT <=
- 2025-06-26 Re: Zatonął kolejny statek wiozący 800 palnych elektryków
- 2025-06-26 Warszawa => C Programmer <=
- 2025-06-26 Karty mBąka.
- 2025-06-26 Traktorek do trawy na prund
- 2025-06-26 Warszawa => Specjalista/tka ds. Administracji <=
- 2025-06-25 klawiatura podświetlana zasilana z sieci
- 2025-06-25 Gdańsk => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-06-25 Warszawa => Konsultant Wiodący SAP PP <=
- 2025-06-25 Warszawa => Leading SAP PP Consultant <=