  • Data: 2013-12-18 21:00:00
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mirek napisał:

    > Kto nam to wyniesie i za ile?
    > Masz jakieś wtyki? ;)

    Mam szprychę rowerową, wpomniałem już o niej. Przyda się na coś?

    > Cubesat to jednak inna półka cenowa i całkiem realne przedsięwzięcie.
    > Ale gdyby tak ze 3 - 4 tyś. kilometrów, to z danego miejsca taka nić
    > byłaby na całe niebo!

    Już 400 kilometrów, czyli wysokość typowej orbity, będzie miało rozmiar
    kątowy rzędu 60°. Taka glizda sunąca przez wieczorne niebo może być
    bardzo interesująca. Nawet 15° (100 km) też jest nieźle. Dość typowa
    przędza ma grubość 30 tex. Jako że sam kiedyś przez czas jakiś robiłem
    w niciach i w bawełnie, wyjaśnie, że tex, to pozaukładowa jednostka
    opisująca ile gramów waży kilometr czegoś długiego. No więc waży 30 g,
    a 100 km ważyć będzie 3 kg. Typowa szpulka zawiera 2 kg. Czyli trochę
    mniej, ale w sumie nieźle. Na cubesata to z kolei trochę za ciężkie,
    ale tylko trochę. No i przędza, to nie jest dokładnie to samo co nić,
    ale taka stylonowa błyszczy całkie nieźle, więc może się nada.

    > Swoją drogą śledzenie takiego obiektu na niebie może dostarczyć jakichś
    > danych.

    No, na pewno dostarczy danych obserwacyjnych na temat takiego obiektu.

    Jarek

    --
    Generał Dreedle życzył sobie, żeby jego żołnierze spędzali na strzelaniu do
    rzutków tyle czasu, na ile im tylko pozwoli przepustowość strzelnicy i rozkład