  • Data: 2013-12-16 16:01:15
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Paweł Kasztelan napisał:

    > I z tą ciepłą wodą wydostaje się cała tablica Mendelejewa. Woda jest
    > tak agresywna i korozyjna że wymiana wymienników ciepła następuje
    > za często żeby to się opłacało.

    No więc właśnie nie. W takich Poddębicach koło Łodzi woda z głębokości
    2100 metrów ma mineralizację około 0,3g/l, co z trudem wystarcza, by po
    nalaniu do butelki można to było nazwać wodą mineralną. Temperatura 52°C.
    Podhalańska ma mineralizację na poziomie 3g/l, co też oznacza raczej
    słabą wodę mineralną (żadna tam tablica Mendelejewa, a organoleptycznie
    nic specjalnego). W pierwszym otworze w Bańskiej było zdaje się 82°
    (pamiętam jak sikło), ale można się w okolicy dowiercić cieplejszej.
    Wymiennik tam trzeba było dać tytanowy, ale nie ze względu na korozję,
    tylko na ciśnienie.

    Ewenementem jest właśnie powszechność słabo zmineralizowanej gorącej wody
    w Polsce. Nie jest to "prawie poł Polski", lecz prawie cała -- ponad 80%
    terytorium ma jakieś zasoby. Z wyjątkiem Suwalsczyzny (gdzie z dla odmiany
    w wierceniach pojawia się wieczna zmarzlina).

    > Jak na razie elektrownie geotermalne nie zapowiadają się zbyt ciekawie
    > i kilka podobno już zamknięto.

    Elektrownie, to faktycznie nie wszędzie warto. Choć te na organicznych
    czynnikach w obiegu dają radę przy umiarkowanych temperaturach. Ale nie
    tylko prąd jest potrzebny. Z tym że na przykład warszawscy rajcy wprost
    powiedzieli (wiele lat temu, nie z tej kadencji, ale wszyscy oni jednacy),
    że nie są zainteresowani geotermalnym grzaniem, bo ich elektorat z Siekierek
    jak nie będzie musiał wrzucać węgla na ruszt, to pójdzie na bezrobocie
    i będzie bida.

    Jarek

    --
    Ja rozumiem, że wam jest zimno, ale jak jest zima to musi być zimno!
    Tak? Pani kierowniczko, takie jest odwieczne prawo natury! Czy ja palę?