-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
Date: Sun, 15 Jul 2018 22:20:10 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 142
Message-ID: <piga9u$a82$1@node1.news.atman.pl>
References: <phe9vh$oqk$1@node2.news.atman.pl>
<3...@g...com>
<phg107$bk7$1@node2.news.atman.pl>
<6...@g...com>
<phgosj$gt0$1@node1.news.atman.pl>
<e...@g...com>
<phintt$ric$1@node2.news.atman.pl>
<0...@g...com>
<phisdh$vno$1@node2.news.atman.pl>
<5b3cff96$0$606$65785112@news.neostrada.pl>
<phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
<5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
<phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
<1...@4...net>
<phm3p3$pq0$1@node1.news.atman.pl>
<168crkn4dzbxa.1ij7m7el85xwe$.dlg@40tude.net>
<phok7e$8h8$1@node1.news.atman.pl>
<5b43481b$0$614$65785112@news.neostrada.pl>
<pi8l7p$vpp$1@node1.news.atman.pl>
<5b487ada$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
<pidrco$ua8$1@node1.news.atman.pl>
<1i96pficmsztj$.1hvpacite6hon$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1531686014 10498 89.69.207.111 (15 Jul 2018 20:20:14
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 15 Jul 2018 20:20:14 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.9.1
In-Reply-To: <1i96pficmsztj$.1hvpacite6hon$.dlg@40tude.net>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2635813
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-07-15 o 07:36, J.F. pisze:
> Przesuwa, ale jesli jej nie przekroczymy - bedzie zle ?
Będzie dobrze samobójco i przy okazji, być może zabójco :-)
>
> Ja ogolnie tez, ale IMO to jednak musi byc towar drogi, eksluzywny,
> na ktorego nie tylko Jozka stac.
Yu sprawdza się moja teoria: im więcej płacimy za dany produkty, tym
mniejsze ryzyko wtopy. Ale nigdy 100% gwarancji nie zyskamy. Czyli
przekładając na "Józka", skoro go nie stać, to testerem jest grupa osób,
która jeździła na podobnej klasie opon i ma wyrobione zdanie na ich
temat. Więc i opinia jest bardziej wiarygodna.
>> Wystarczy poczytać o oponie, która
>> jest sama z siebie skrajnie do bani. Znajdzie się ktoś, kto da jej 5
>> gwiazdek tylko dlatego, że nie ma odniesienia do lepszych albo ma tak
>> zdezelowane zawieszenie, że nie ma różnicy co założy - zawsze będzie tak
>> samo.
>
> Na pewno, tylko ... on jednak w poslizgi nie wpada.
Bo jeździ do kościoła 30km/h i wk-wia innych.
> O wage mi chodzi. IMO - kiedys auta byly lzejsze.
Bo ja wiem? Hamerykańskie dawne miewały V-pierdylion, gdzie moc 300kM to
cienizna, były wielkości i wyglądu szafy 3-drzwiowej i ważyły sporo
więcej niż zestaw szaf.
>>> Tam jest jakis indeks nosnosci. Zazwyczaj skorelowany z wymiarem,
>>> no i rozmiar opon dopasowany do wagi.
>>
>> Indeks nośności może być różny w tym samym modelu i rozmiarze opony. Np.
>
> Moze, sa dostawczaki.
> I moze to miec znaczenie, jak tak na torze testujesz.
Ja nie jeżdżę dostawczakiem a opon nie badam na torze lecz w codziennym
użytkowaniu. Po cholerę mam kupować zwykłą oponę danego modelu z
przyczepnością B skoro XL, w niewiele wyższej cenie ma A?
>> A to akurat doskonale pamiętam i jeszcze długo będę. Prędkość na
>> obwodnicy rzędu 100km/h była. Zresztą nie ma to żadnego znaczenia. Na
>> tych oponach bujało na boki przy każdej prędkości w zależności od tego
>> jaki ostry był zakręt. Co gorsze występował efekt "przełamania".
>> Jedziesz z jakąś prędkością w zakręcie, skręcisz ciut mocniej, i
>> raptownie auto kładzie się ku zewnętrznej. Efekt był taki jakby w biegu
>> dosiadło się 2 ciężkich pasażerów.
>
> ciekawe.
> Ale moze masz cos z zawieszeniem nie tak ?
Nie "masz" ale "miałeś". Obecne auto zachowuje się zupełnie inaczej na
zakrętach i hamowaniu ze skręconą kierownicą nić wspomniane. Kiedyś
napisałem: w moich autach mogło wiele rzeczy szwankować, ale nigdy
hamulce i zawieszenie. Nawet w gównianych autach o to dbałem.
> 100 km na suchym to nie sa predkosci, przy ktorych jakakolwiek opona
> mialaby klopoty na drodze dostosowanej do 90km/h ...
Sorki, ale to kończy dyskusję. Nie masz porównania. Argument jest mocno
z palca wyssany gdyż droga "dostosowana" do 90 (czyli z ograniczeniem do
90, jak interpretuję) nie oznacza, że na zakręcie na tejże drodze nie
wylecisz w krzaki. Na zakrętach musisz umieć dostować
>>> Hm, a jakie rondo i z jaka predkoscia Ty je przejezdzasz ?
>> Przynajmniej 30tkę mam zawsze. Jak mi się spieszy, to sporo więcej.
>
> I przy 30 takie efekty ?
Ludzie tak miewają - jak napisali na tej grupie. Ja również
doświadczyłem podobnych efektów ale nie chcę rzucać modelami opon bo to
historia i nie pamiętam zwyczajnie. Efekt jest dokładnie taki jak przy
rozwalonej zbieżności. Ludzie się oglądali jakbym drift przy 30tce
trenował. :-D
Zdumiewa mnie, że posiadacz takich opon zupełnie się ich zachowaniem nie
stresuje. Ja pierwsze co, to na kontrolę zbieżności i zawieszenia
pojechałem.
>>> To do przejechania 150 wystarcza mi Debice ?
>>> Bo szybciej raczej nie zamierzam jezdzic po takich zakretach :-)
>>
>> Szybkość to nie jest jedyny wyznacznik niebezpiecznego dla danych opon i
>> auta zakrętu.
>
> Ale widziales - 200 sie da. Byc moze na dobrych oponach.
Rany. Musisz zdecydować co chcesz osiągnąć :-)
Ze swojej strony mogę powiedzieć, że jeśli jakiś zakręt pokonuję z
prędkością 140km/h a dana opona pozwoli mi go pokonać ze 160km/h a inna
180km/h to wezmę tą drugą nie modyfikując swojego stylu jazdy bo być
może raz mi się przytrafi zaskoczenie i lepsza opona mnie uratuje. Nad
czym się tu zastanawiać?
>>> Ale 180 to na autostradzie, czy na zakretach po zwyklej krajowce i
>>> jeszcze miedzy dzikami ?
>> Po autostradzie i czasem na innych też.
>
> I masz jakiekolwiek problemy z oponami ?
Obecnie żadnych. Z kolei z zimowymi mam mega problemy. Po ich założeniu
efekt jest jakbym na łyżwach jeździł. Drastycznie wzrosła droga
hamowania na prostym i wynoszenie na zakrętach również). Tak jak
napisałem - ich wymiana na inne, niby topowe, niczego nie zmieniła.
> Eee, nie warto, i tak sie na predkosciomierz nie patrze :-)
To też inny wątek ... bo jak mam ostrzeżenie z Yanosika, to zerkam
non-stop na prędkościomierz (wystarczy trącić gaz i auto zyskuje
20km/h), pobocza czy rzeczywiście nie stoją (zwykle tak). Aż boje się,
że przejadę pieszego lub wjadę komuś w d...
>> Niczego pewnie nie dostosowywali. Jechali jak umieli. Dostosowanie
>> wyszło przypadkiem.
>
> Zapewne. Jak pisalem - sam nie mam pojecia jak ocenic przed zakretem
> predkosc bezpieczna.
> Ale dobrze im wychodzi :-)
Podobny algorytm sam stosuję choć jestem bardziej świadomym górnych
limitów. Pewnie jest to zgubne w jakimś sensie ale nauczyłem się nie
panikować gdy wejdę w zakręt ciut szybciej niż zwykle bo akurat była
taka sytuacja na drodze. Mniej więcej wyczuwam max ale i tak trzymam
spory zapas. Do kwestia doświadczenia i treningu.
Jest jeszcze inna kwestia - zadbania o hamulce. Zauważyłem, że tył
stracił płaski kształt tarcz. Wymieniłem je na nówki przy zmianie
klocków. Po dotarciu, auto zupełnie inaczej zachowuje się na zakrętach i
hamowaniu jednoczesnym. Zresztą na wprost też muszę z hamulcem uważać bo
lekki nacisk i auto dęba staje mimo ogromnej masy (na letnich - na
zimowych przypuszczam, że zupełnie nie).
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 15.07.18 22:26 Marek S
- 16.07.18 03:08 J.F.
- 16.07.18 17:12 Cavallino
- 16.07.18 23:12 Marek S
- 16.07.18 23:17 Marek S
- 17.07.18 12:31 p...@g...com
- 17.07.18 20:29 Cavallino
- 17.07.18 22:46 Marek S
- 17.07.18 22:53 Marek S
- 18.07.18 17:58 Cavallino
- 18.07.18 21:11 Marek S
- 18.07.18 22:54 Cavallino
- 19.07.18 23:42 Marek S
- 20.07.18 17:23 Cavallino
- 20.07.18 20:47 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- 2024-11-22 OC - podwyżka
- 2024-11-22 wyszedł z domu bez buta
- 2024-11-22 Bieda hud.
- 2024-11-24 DS1813-10 się psuje
- 2024-11-23 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-23 Szczecin => QA Engineer <=
- 2024-11-23 Warszawa => SEO Specialist (15-20h tygodniowo) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => DevOps Specialist <=
- 2024-11-22 Kraków => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-11-22 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=