    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
    Date: Fri, 13 Jul 2018 00:37:44 +0200
    <phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
    <5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
    <phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <phm3p3$pq0$1@node1.news.atman.pl>
    <168crkn4dzbxa.1ij7m7el85xwe$.dlg@40tude.net>
    <phok7e$8h8$1@node1.news.atman.pl>
    <5b43481b$0$614$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2018-07-09 o 13:33, J.F. pisze:

    > No i sie troche boje, ze swietnie opanuje jazde ... po tym torze.
    > A na ile sobie moge pozwolic na drodze w deszczu nadal nie bede wiedzial
    > :-)

    Po pierwsze - na życzenie możesz trenować mokry tor. Po drugie - i
    bardzo dobrze, że się boisz.

    Czas na przypowieść. Dawno temu jeździłem pół-rajdową Mazdą 323 GTI 4WD.
    Serwisowałem ją u dwóch kolesi, którzy startowali wiele razy w rajdach
    swoim sprzętem. Kiedyś powiedzieli mi, że na dobrych oponach to i po
    śniegu da się szybko jechać. Jakieś 2 lata potem firma zniknęła po tym
    jak jej właściciele zimą zatrzymali się na drzewie (na drodze
    publicznej, nie podczas rajdu).

    Zatem po drugie: używaj mózgu i praw Newtona. Kurs traktuj jako:

    a) Poznanie tego, co Twój sprzęt potrafi zrobić w krytycznych sytuacjach.
    b) Oduczenie się złych zachowań gdy zrobi się niebezpiecznie.
    c) Nie pakuj się w krytyczne sytuacje, jeździj jak do tej pory.
    d) Poznaj przepisy ruchu drogowego na poziomie pro.

    > W sensie - wyjechac na pobocze ?

    W sensie jak zbliżyć się do niego by nie wyjechać na to pobocze, bo
    wtedy już nic nie pomoże.

    > Czasem moze sie przydac, ale na zewnetrznej ciezarowka, barierka, trawa,
    > rów..

    Jasne, jeśli przytrafi Ci się 10 plag egipskich na raz, to nic nie
    robisz. Ale jeśli tylko jedna, to nauczysz się jak zwiększyć szanse
    przetrwania. Naprawdę warto. Dla laika takiego jak ja, było to odkrywcze.

    > reagowanie na drobne poslizgi na pewno sie przyda ...

    Nie to miałem na myśli. Jeśli np. potrąciłeś pieszego (tfu tfu), to
    musisz wiedzieć, jak to relacjonować by nie popaść w mega-kłopoty.
    Kłopot w tym, że w razie nieszczęścia kierowca jest w panice i gada za
    dużo, co może go pogrążyć i to dotkliwie. Itp. Tego na kursach z prawka
    nie uczą.

    > Tylko czy sie dowiem, czy bedziemy cwiczyc ostre zakrety na malej
    > predkosci :-)

    Zakręty trenuje się na granicy przyczepności. Opony piszczą cały czas,
    no może tylko nie na prostych przy 4x4.

    > Jest to moze dobry miernik opon, szczegolnie jak tor w ciaglym uzyciu,
    > wiec suchy i rozgrzany,

    Tor nigdy nie jest rozgrzany - raczej tylko opony :-) Na torze jeżdżą 2
    auta maksymalnie. Gdy doganiasz "konkurenta", on zjeżdża z toru. A tor
    jest taki, jaki opłacisz. Może być mokry.

    > ale ja sie boje raczej zaskoczenia w nieznanym miejscu, albo przez
    > nieznane warunki ...

    I bardzo dobrze! Nie szarżuj nawet z nowo zdobytą wiedzą. Dlatego też
    warto wiedzieć, co robić w takiej sytuacji by zwiększyć swoje szanse.

    > Zazwyczaj tej wody nie jest tak duzo, zeby aquplannig dokuczal, wiec
    > mozna nie zmieniac opon, byleby w ulewne godziny zwolnic ... tylko do
    > ilu zwolnic :-)

    Hmmm... szczerze mówiąc tu się nie zgodzę. Na kałużach są gigantyczne
    różnice dla różnych opon.

    > No bo tak sie glupio wydaje, ze opony marki Kormoran, to nie powinien
    > byc szczyt marzen :-)

    Ale gdy kupisz inne w podobnej cenie, to może okazać się niebo a ziemia.
    W tych topowych jest podobnie a różnica polega na tym, że maleje szansa
    na zakup bubla, ale nigdy zerowa nie będzie.

    > Ale moze obiektywnie pisze - kupilem opony za 150 zl, i sie okazuja
    > calkiem dobre.
    > Ja tak swego czasu Dayton chwalilem.
    > Oraz Debice Navigator - choc tu musze bardziej pocwiczyc jazde na sniegu

    Wiele zależy od wagi auta, jak zauważyłem i co podkreślałem. Dokładnie
    ta sama opona w lżejszym aucie może być przeciętną. Aczkolwiek z Dębicy
    wyleczyłem się skutecznie. Miałem jej parę modeli ale nawet w kiepskim
    aucie poczułem różnicę przechodząc na Good Yearki jakieś tam gdy trochę
    kasy wpadło. Największa wtopa to model Frigo. Nigdy na gorszych nie
    przytrafiło mi się jeździć. Aut przy konieczności odbicia w jakąś stronę
    tańczyło jak na lodzie po suchym asfalcie.

    > Miejmy nadzieje.
    >
    > Ja tam wczesniej nie mialem bum, ale tez dzik mnie nigdy nie zaskoczyl.

    Ja żyję w 3mieście. Tu dziki na drogach szaleją, kierowcy w słomkowych
    kapeluszach również - nawet jak je zdejmą, to niewiele pomaga :-)

    > Ale tu nie chodzi o pojebow, tylko o to, ze oni jakos daja rade pojechac
    > 200 po zwyklej drodze krajowej, i to nawet bym ocenil, ze z zakretami
    > ciut bardziej ostrzejszymi niz srednia. Ale moze to tylko wrazenie
    > optyczne.

    Chodzi o równanie: auto + opona. Jeśli w jakimś opony kwiczą przy 30km/h
    na rondzie, to nie da się jeździć wbrew temu co wyznawca (posiadacz)
    tego zestawu twierdzi.

    Przyznam Ci się, że od czasu kiedy posiadam lepsze auto i dopasowane
    opony, to jeżdżę z prędkościami, które w poprzednim aucie spowodowałyby
    na 100% katastrofę. Trudno mi dywagować ile czynników na to wpływa bo
    ekspertem nie jestem. Piszę o tym jako zwyczajny użytkownik.

    > Wiec jesli 180, to istotnie nie mam dalszych pytan, ale cos pisales o
    > 100 :-)

    Ta wyższa, to u mnie optymalna w bieżącym aucie. W poprzednim, może ze
    100-120km/h w podobnych warunkach.

    > Znaczy sie 99.999% kierowcow potrafi dostosowac predkosc do warunkow :-)

    Aż tak bym nie szarżował z opiniami. Połowa kierowców nie panuje nad
    autem przy ruszaniu. Przynajmniej w 3mieście :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek