-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
Date: Thu, 5 Jul 2018 23:49:19 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 164
Message-ID: <phm3p3$pq0$1@node1.news.atman.pl>
References: <phe9vh$oqk$1@node2.news.atman.pl>
<3...@g...com>
<phg107$bk7$1@node2.news.atman.pl>
<6...@g...com>
<phgosj$gt0$1@node1.news.atman.pl>
<e...@g...com>
<phintt$ric$1@node2.news.atman.pl>
<0...@g...com>
<phisdh$vno$1@node2.news.atman.pl>
<5b3cff96$0$606$65785112@news.neostrada.pl>
<phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
<5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
<phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
<1...@4...net>
NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1530827363 26432 89.69.207.111 (5 Jul 2018 21:49:23 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 5 Jul 2018 21:49:23 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.9.0
In-Reply-To: <1...@4...net>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2635357
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-07-05 o 09:50, J.F. pisze:
> No tak, razem z torem to kosztowna, szczegolnie jak dojdzie klepanie
> auta.
Jakie klepanie auta? Chyba nigdy nie widziałeś jak tam jest? Nawet jak
wylecisz z toru, to nic się nie stanie. Nie ma tam krawężników :-D
Ten w Pszczółkach jest tak kręty, że zawrotnych prędkości również nie da
się osiągnąć, szczególnie moją ciężką landarą.
> Ale ... mozesz podac jakies przykladowe roznice ?
> Czy to nie bedzie tak, ze beda sie o 5 s czasy roznily
Opiszę precyzyjniej by wątpliwości nie było. Dokładnych wartości też już
nie pamiętam ale różnice między nimi - owszem.
Akurat tam, gdzie ja śmigałem nieco inaczej pomiar wyglądał. Nie
mierzyłem czasu przejazdu ale prędkość na wyjściu łuku i potem na
prostej. Bramka z radarem była tam ustawiona. Zimą testy czyniłem.
Temperatura była minimalnie ujemna. Kałuże były zamarznięte. Asfalt toru
czarny - bez śniegu i zanieczyszczeń.
Testowałem opony własne, wszystkie 245/40/R18: nówki zimowe Bridgestone
Blizzak, średnie letnie nowe Uniroyal (modelu już nie pamiętam), używane
1 sezon letnie Dunlopy Sport Max RT XL (na tych jeżdżę obecnie).
Chodzi o zakręt 90st po lewej i prostą pod 8-ką, na czerwono, jak na mapce:
https://autodrompomorze.pl/pl/autodrom/
Na wyjściu z zakrętu na rozgrzanych (trudno było je dotknąć) zimówkach
góra 60km/h. Na zimnych (czyli takich jak się ma przy normalnej jeździe)
katastrofa, jakby ktoś olej na tor wylał - przy 45km/h potrafiło
zarzucić. Przy letnich Uniroyal ok 75km/h. Przy obecnych ok 95-100km/h
choć tu za bardzo mi strach dupę ściskał by patrzeć na radar. Trener
musiał mnie informować o odczytach i tyle podawał. Te ostatnie dawały
taki efekt jakby jakaś siła trzymała auto przyklejone do asfaltu.
Nie mam żadnego testu tej samej opony jako nowej i po np. 2 sezonach.
Mogę jedynie przypuszczać, że na suchym torze niewiele się zmieni
natomiast na mokrym różnica byłaby zasadnicza. Im świeższy bieżnik, tym
lepiej wodę odprowadza.
> A mnie zastanawiaja opinie klientow w kilku stronach sprzedawcow.
> Czy to mozliwe, zeby opona byla jednoczesnie znakomita i mierna ?
> Bo taki jest rozrzut.
Oczywiście :-) Bo jak te opinie powstają? Tworzą je użytkownicy. No i
teraz taki Miecio jeżdżący wyłącznie do kościoła i z powrotem, który 2
lata oszczędzał na opony będzie budował dla nich ołtarzyk, niezależnie
od zachowania się tych opon. A gdy tą samą oponę założy ktoś, kto
wykorzystuje możliwości opon w powiedzmy 70% na co dzień, bo lubi
depnąć, ostrzej skręcić itp. i zobaczy, że względem poprzednich wynosi
mu auto w krzaki przy tym samym stylu jazdy, to będzie na nie psioczył.
Dlatego takie opinie można sobie poczytać ale ostrożnie. Ja to robię
tak, że interesują mnie wyłącznie negatywne. Wtedy czegoś mogę się
dowiedzieć bardziej rzetelnego.
> Albo np Dębica navigator. Starszy model mniejszego rozmiaru ma w/g
> etykiety na mokro klase E. Wieksza, nowsza - B.
> To powinno byc zmierzone zgodnie z przepisem i na podstawie wyniku
> ustalone. Roznica powinna byc spora.
Dlatego UE o to walczy. W chwili obecnej każdy producent po swojemu
sobie oznacza opony. Założysz Dębicę w klasie B a potem np. Dunlopa i
nagle okaże się, że przyczepność tych drugich jest z innej bajki - o
klasę wyższa.
Jest jeszcze jedna rzecz, której nie ma w testach - przyczepność boczna.
Co z tego, że opona na wprost zahamuje w miejscu kiedy to ta sama opona
w zakrętach będzie zachowywała się jak posmarowana smalcem.
>>> A jezdzisz potem po drodze publicznej z takimi predkosciami ?
>> Owszem. 100km/h to nic nadzwyczajnego.
>
> I masz jakies problemy na zakretach ?
Koszmarnie bardzo to zależy od opony. Mam swoje stałe trasy i wiem, że
na zimówkach ten sam zakręt pokonuję z max 60km/h a na letniej, nawet
przełożonej tego samego dnia by warunki były te same - 90km/h.
> Mowimy o zwyklych krajowkach, jak z tego filmu, czy np po miescie i
> skrecaniu na skrzyzowaniach pod katem prostym ?
Na skrzyżowaniach? No coś Ty! Tam bardzo ostrożnie prowadzę. Racjonalnie
podchodzę do dróg. Np. na Estakadzie w Gdyni 100km/h, ale w centrum
40-tka nie jest niczym niezwykłym.
Jeśli przyciskam mocniej (w sensie szybkości) to tylko poza miastem i
tylko w widocznych miejscach za dnia. Nocą dużo rzadziej i raczej na
S-kach czy autostradach.
> Moze na torze, bo w cywilu ... zimno czy cieplo, letnie zima, zimowe
> latem - nie czuje roznicy.
Bo masz lekkie auto. Zgadłem? Moje waży 1800kg. W poprzednim 1200kg
różnice były znacznie mniej dostrzegalne. Aby było co porównać, to
najlepiej na tor wyjechać. Tam gdzie ja pojadę max 100km/h, Ty możesz
dać radę np. przy 130km/h. Więc różnice dostrzeżesz dopiero przy 130km/h
i ostrych zakrętach. Przy cywilnych drogach, gdzie nie jeździ się z
takimi prędkościami - nie będziesz miał szans na dostrzeganie różnic. A
ja już tak.
> No, ona miala mocny silnik. Choc to tylko 130KM.
> Mozna sie bylo rozpedzic.
To nawet nie o to chodzi. Moc ma niewiele do gadania w zakrętach przy
cywilnej jeździe. Zawieszenie jakieś dziwne. Tendencja jakby do
gwałtownego przełamywania przy przekroczeniu pochylenia bocznego. Albo
jeszcze inna rzecz: zachowanie kierownicy. Po puszczeniu jej koła
prostują się a trochę większa prędkość powodowała coś odwrotnego. Klęska
jak dla mnie. A, samochód był w salonie kupowany więc nówka.
>>> Prawde mowiac, to nie mam pojecia jak dostowac predkosc do zakretu.
>>> Intuicyjnie mi to jakos wychodzi, piruetow na suchym nie zaliczylem, ale
>>> to taka jazda w ciemno.
>> Jak wcześniej opisałem - pewności nie zdobędziesz dopóki nie zapłacisz
>> za wjazd na tor.
>
> Musze kiedys sprobowac.
Naprawdę warto. Ja sobie zażyczyłem 2h kursu z przepisów. Tak się
zagadaliśmy, że 5h z tego wyszło :-) Chodziło mi o aspekty, których na
prawku nie poruszają.
> Niestety - najblizej mam to
> http://www.siescigam.pl/tory-wyscigowe/tor-osrodek-w
roclaw-rakietowa/
>
> I cos mi sie wydaje, ze to jest za malo, aby pocwiczyc na suchym
> asfalcie.
Tor musi być bezpieczny by laik taki jak ja nie rozwalił auta nawet gdy
wyleci z toru. Jazda ma sens tylko z instruktorem u boku. Sam z siebie w
życiu nie doświadczysz efektów takich jak profesjonalista może
zademonstrować.
Aha - jeszcze jedno. Auto zawsze własne. Akurat tam, gdzie ja ćwiczyłem
można było jakąś BMW poszaleć ale nie o to chodzi by poznawać cudze lecz
należy poznać własny sprzęt bo nim na co dzień podróżujesz.
> To imo - wieksze byloby zagrozenie, ze drugiego nie da sie ominac, niz
> to, ze auto testu losia nie zaliczy.
Oczywiście. Jeśli wszystkie klęski żywiołowe wystąpią na raz to nic się
nie da zrobić.
> Ale ile tego jest - po odjeciu pieszych zostanie moze z 1500 w calej
> Polsce, a miliony przejezdzaja i nic.
1500 to mało? Nie wiem co liczysz, czy tylko śmiertelne? Bo ja
policzyłbym również coś, co na obwodnicy widziałem ze 2 miesiące temu.
Chodzi o to miejsce:
https://www.google.pl/maps/place/Obwodnica+Trójmiast
a/@54.5289894,18.45503,3a,75y,165.69h,104.52t/data=!
3m9!1e1!3m7!1szw7ciP0SMsO7kvo0jIHmig!2e0!7i13312!8i6
656!9m2!1b1!2i42!4m5!3m4!1s0x46fd7576e2564e0d:0x3886
4b68b74e2234!8m2!3d54.3797873!4d18.5110536
Gość wyprostował lekki zakręt i wjechał w las. Wyszedł tylnym oknem bo
drzwi były drzewami przyblokowane :-) Droga sucha, prędkość ze 140km/h
byle jakie opony i zaczął tańcować.
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 05.07.18 23:50 Marek S
- 06.07.18 06:06 J.F.
- 06.07.18 11:35 Adam Wysocki
- 06.07.18 19:13 Kviat
- 06.07.18 19:37 s...@g...com
- 06.07.18 19:46 Kviat
- 06.07.18 19:51 Kviat
- 06.07.18 20:05 s...@g...com
- 06.07.18 20:28 Kviat
- 06.07.18 21:00 Marek S
- 06.07.18 21:04 s...@g...com
- 06.07.18 21:06 Marek S
- 06.07.18 21:29 Kviat
- 06.07.18 21:52 Kviat
- 06.07.18 21:56 Kviat
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
Najnowsze wątki
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=
- 2025-01-04 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-04 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-04 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-04 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-04 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-03 Problem z odczytem karty CF
- 2025-01-03 Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- 2025-01-03 Wrocław => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-03 Warszawa => International Freight Forwarder <=