eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPowód, dla którego warto zadbać o oponyRe: Powód, dla którego warto zadbać o opony
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
    Date: Thu, 5 Jul 2018 23:49:19 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 164
    Message-ID: <phm3p3$pq0$1@node1.news.atman.pl>
    References: <phe9vh$oqk$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <phg107$bk7$1@node2.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <phgosj$gt0$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <phintt$ric$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <phisdh$vno$1@node2.news.atman.pl>
    <5b3cff96$0$606$65785112@news.neostrada.pl>
    <phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
    <5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
    <phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1530827363 26432 89.69.207.111 (5 Jul 2018 21:49:23 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 5 Jul 2018 21:49:23 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.9.0
    In-Reply-To: <1...@4...net>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2635357
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-07-05 o 09:50, J.F. pisze:

    > No tak, razem z torem to kosztowna, szczegolnie jak dojdzie klepanie
    > auta.

    Jakie klepanie auta? Chyba nigdy nie widziałeś jak tam jest? Nawet jak
    wylecisz z toru, to nic się nie stanie. Nie ma tam krawężników :-D
    Ten w Pszczółkach jest tak kręty, że zawrotnych prędkości również nie da
    się osiągnąć, szczególnie moją ciężką landarą.

    > Ale ... mozesz podac jakies przykladowe roznice ?
    > Czy to nie bedzie tak, ze beda sie o 5 s czasy roznily

    Opiszę precyzyjniej by wątpliwości nie było. Dokładnych wartości też już
    nie pamiętam ale różnice między nimi - owszem.

    Akurat tam, gdzie ja śmigałem nieco inaczej pomiar wyglądał. Nie
    mierzyłem czasu przejazdu ale prędkość na wyjściu łuku i potem na
    prostej. Bramka z radarem była tam ustawiona. Zimą testy czyniłem.
    Temperatura była minimalnie ujemna. Kałuże były zamarznięte. Asfalt toru
    czarny - bez śniegu i zanieczyszczeń.

    Testowałem opony własne, wszystkie 245/40/R18: nówki zimowe Bridgestone
    Blizzak, średnie letnie nowe Uniroyal (modelu już nie pamiętam), używane
    1 sezon letnie Dunlopy Sport Max RT XL (na tych jeżdżę obecnie).

    Chodzi o zakręt 90st po lewej i prostą pod 8-ką, na czerwono, jak na mapce:
    https://autodrompomorze.pl/pl/autodrom/

    Na wyjściu z zakrętu na rozgrzanych (trudno było je dotknąć) zimówkach
    góra 60km/h. Na zimnych (czyli takich jak się ma przy normalnej jeździe)
    katastrofa, jakby ktoś olej na tor wylał - przy 45km/h potrafiło
    zarzucić. Przy letnich Uniroyal ok 75km/h. Przy obecnych ok 95-100km/h
    choć tu za bardzo mi strach dupę ściskał by patrzeć na radar. Trener
    musiał mnie informować o odczytach i tyle podawał. Te ostatnie dawały
    taki efekt jakby jakaś siła trzymała auto przyklejone do asfaltu.

    Nie mam żadnego testu tej samej opony jako nowej i po np. 2 sezonach.
    Mogę jedynie przypuszczać, że na suchym torze niewiele się zmieni
    natomiast na mokrym różnica byłaby zasadnicza. Im świeższy bieżnik, tym
    lepiej wodę odprowadza.

    > A mnie zastanawiaja opinie klientow w kilku stronach sprzedawcow.
    > Czy to mozliwe, zeby opona byla jednoczesnie znakomita i mierna ?
    > Bo taki jest rozrzut.

    Oczywiście :-) Bo jak te opinie powstają? Tworzą je użytkownicy. No i
    teraz taki Miecio jeżdżący wyłącznie do kościoła i z powrotem, który 2
    lata oszczędzał na opony będzie budował dla nich ołtarzyk, niezależnie
    od zachowania się tych opon. A gdy tą samą oponę założy ktoś, kto
    wykorzystuje możliwości opon w powiedzmy 70% na co dzień, bo lubi
    depnąć, ostrzej skręcić itp. i zobaczy, że względem poprzednich wynosi
    mu auto w krzaki przy tym samym stylu jazdy, to będzie na nie psioczył.

    Dlatego takie opinie można sobie poczytać ale ostrożnie. Ja to robię
    tak, że interesują mnie wyłącznie negatywne. Wtedy czegoś mogę się
    dowiedzieć bardziej rzetelnego.

    > Albo np Dębica navigator. Starszy model mniejszego rozmiaru ma w/g
    > etykiety na mokro klase E. Wieksza, nowsza - B.
    > To powinno byc zmierzone zgodnie z przepisem i na podstawie wyniku
    > ustalone. Roznica powinna byc spora.

    Dlatego UE o to walczy. W chwili obecnej każdy producent po swojemu
    sobie oznacza opony. Założysz Dębicę w klasie B a potem np. Dunlopa i
    nagle okaże się, że przyczepność tych drugich jest z innej bajki - o
    klasę wyższa.

    Jest jeszcze jedna rzecz, której nie ma w testach - przyczepność boczna.
    Co z tego, że opona na wprost zahamuje w miejscu kiedy to ta sama opona
    w zakrętach będzie zachowywała się jak posmarowana smalcem.

    >>> A jezdzisz potem po drodze publicznej z takimi predkosciami ?
    >> Owszem. 100km/h to nic nadzwyczajnego.
    >
    > I masz jakies problemy na zakretach ?

    Koszmarnie bardzo to zależy od opony. Mam swoje stałe trasy i wiem, że
    na zimówkach ten sam zakręt pokonuję z max 60km/h a na letniej, nawet
    przełożonej tego samego dnia by warunki były te same - 90km/h.

    > Mowimy o zwyklych krajowkach, jak z tego filmu, czy np po miescie i
    > skrecaniu na skrzyzowaniach pod katem prostym ?

    Na skrzyżowaniach? No coś Ty! Tam bardzo ostrożnie prowadzę. Racjonalnie
    podchodzę do dróg. Np. na Estakadzie w Gdyni 100km/h, ale w centrum
    40-tka nie jest niczym niezwykłym.

    Jeśli przyciskam mocniej (w sensie szybkości) to tylko poza miastem i
    tylko w widocznych miejscach za dnia. Nocą dużo rzadziej i raczej na
    S-kach czy autostradach.

    > Moze na torze, bo w cywilu ... zimno czy cieplo, letnie zima, zimowe
    > latem - nie czuje roznicy.

    Bo masz lekkie auto. Zgadłem? Moje waży 1800kg. W poprzednim 1200kg
    różnice były znacznie mniej dostrzegalne. Aby było co porównać, to
    najlepiej na tor wyjechać. Tam gdzie ja pojadę max 100km/h, Ty możesz
    dać radę np. przy 130km/h. Więc różnice dostrzeżesz dopiero przy 130km/h
    i ostrych zakrętach. Przy cywilnych drogach, gdzie nie jeździ się z
    takimi prędkościami - nie będziesz miał szans na dostrzeganie różnic. A
    ja już tak.

    > No, ona miala mocny silnik. Choc to tylko 130KM.
    > Mozna sie bylo rozpedzic.

    To nawet nie o to chodzi. Moc ma niewiele do gadania w zakrętach przy
    cywilnej jeździe. Zawieszenie jakieś dziwne. Tendencja jakby do
    gwałtownego przełamywania przy przekroczeniu pochylenia bocznego. Albo
    jeszcze inna rzecz: zachowanie kierownicy. Po puszczeniu jej koła
    prostują się a trochę większa prędkość powodowała coś odwrotnego. Klęska
    jak dla mnie. A, samochód był w salonie kupowany więc nówka.

    >>> Prawde mowiac, to nie mam pojecia jak dostowac predkosc do zakretu.
    >>> Intuicyjnie mi to jakos wychodzi, piruetow na suchym nie zaliczylem, ale
    >>> to taka jazda w ciemno.
    >> Jak wcześniej opisałem - pewności nie zdobędziesz dopóki nie zapłacisz
    >> za wjazd na tor.
    >
    > Musze kiedys sprobowac.

    Naprawdę warto. Ja sobie zażyczyłem 2h kursu z przepisów. Tak się
    zagadaliśmy, że 5h z tego wyszło :-) Chodziło mi o aspekty, których na
    prawku nie poruszają.

    > Niestety - najblizej mam to
    > http://www.siescigam.pl/tory-wyscigowe/tor-osrodek-w
    roclaw-rakietowa/
    >
    > I cos mi sie wydaje, ze to jest za malo, aby pocwiczyc na suchym
    > asfalcie.

    Tor musi być bezpieczny by laik taki jak ja nie rozwalił auta nawet gdy
    wyleci z toru. Jazda ma sens tylko z instruktorem u boku. Sam z siebie w
    życiu nie doświadczysz efektów takich jak profesjonalista może
    zademonstrować.

    Aha - jeszcze jedno. Auto zawsze własne. Akurat tam, gdzie ja ćwiczyłem
    można było jakąś BMW poszaleć ale nie o to chodzi by poznawać cudze lecz
    należy poznać własny sprzęt bo nim na co dzień podróżujesz.


    > To imo - wieksze byloby zagrozenie, ze drugiego nie da sie ominac, niz
    > to, ze auto testu losia nie zaliczy.

    Oczywiście. Jeśli wszystkie klęski żywiołowe wystąpią na raz to nic się
    nie da zrobić.

    > Ale ile tego jest - po odjeciu pieszych zostanie moze z 1500 w calej
    > Polsce, a miliony przejezdzaja i nic.

    1500 to mało? Nie wiem co liczysz, czy tylko śmiertelne? Bo ja
    policzyłbym również coś, co na obwodnicy widziałem ze 2 miesiące temu.
    Chodzi o to miejsce:

    https://www.google.pl/maps/place/Obwodnica+Trójmiast
    a/@54.5289894,18.45503,3a,75y,165.69h,104.52t/data=!
    3m9!1e1!3m7!1szw7ciP0SMsO7kvo0jIHmig!2e0!7i13312!8i6
    656!9m2!1b1!2i42!4m5!3m4!1s0x46fd7576e2564e0d:0x3886
    4b68b74e2234!8m2!3d54.3797873!4d18.5110536

    Gość wyprostował lekki zakręt i wjechał w las. Wyszedł tylnym oknem bo
    drzwi były drzewami przyblokowane :-) Droga sucha, prędkość ze 140km/h
    byle jakie opony i zaczął tańcować.


    --
    Pozdrawiam,
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: