    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
    <5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
    <phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Thu, 5 Jul 2018 09:50:48 +0200

    Dnia Wed, 4 Jul 2018 21:44:42 +0200, Marek S napisał(a):

    > Sam wypróbuj, uprzedzę, że zabawa kosztowna. Nie oceniaj hamowania
    > wyłącznie ale mierz średnią prędkość przejazdu na torze. Można się mocno
    > zdziwić.

    No tak, razem z torem to kosztowna, szczegolnie jak dojdzie klepanie
    auta.

    Ale ... mozesz podac jakies przykladowe roznice ?
    Czy to nie bedzie tak, ze beda sie o 5 s czasy roznily

    > W takich warunkach najlepiej oceniać. Z praktyki powiem, że czytanie
    > pism z rankingami jest do bani. Nie widzę korelacji z rzeczywistością a
    > w dodatku mocno efekt końcowy zależy od masy auta.

    A mnie zastanawiaja opinie klientow w kilku stronach sprzedawcow.
    Czy to mozliwe, zeby opona byla jednoczesnie znakomita i mierna ?
    Bo taki jest rozrzut.

    Albo np Dębica navigator. Starszy model mniejszego rozmiaru ma w/g
    etykiety na mokro klase E. Wieksza, nowsza - B.
    To powinno byc zmierzone zgodnie z przepisem i na podstawie wyniku
    ustalone. Roznica powinna byc spora.

    Tymczasem ta stara ... wcale nie wydaje mi sie kiepska na deszczu.
    No tak, ale ja w czasie ulewy staram sie nie jechac 140 jak inni
    Niemcy ...

    > Owszem. 100km/h to nic nadzwyczajnego.

    I masz jakies problemy na zakretach ?

    Mowimy o zwyklych krajowkach, jak z tego filmu, czy np po miescie i
    skrecaniu na skrzyzowaniach pod katem prostym ?

    > A i jeszcze jedno - ten trening uzmysłowił mi jak ogromna jest różnica
    > pomiędzy oponą zimną a rozgrzaną. Na zimnej auto pływało mimo napędu 4x4
    > i prędkość okrążenia spadała o 20%. Nie wiem jakiej długości jest tam
    > tor ale dopiero po 3 okrążeniach opony łapały najwyższą przyczepność. To
    > tak na marginesie.

    Moze na torze, bo w cywilu ... zimno czy cieplo, letnie zima, zimowe
    latem - nie czuje roznicy.

    > Nie w tym rzecz, że szybciej jeździsz. Ja również mam tendencję do
    > zapier... jak można niestety. Lubię to i nic nie poradzę. Czasem zdarza
    > mi się zapłacić, ale cóż... Być może dupek ze mnie.

    Ja tez lubie, i te 100/h to przekraczam jak tylko sie da (czyli
    rzadko). I nie mam problemow na zakretach.

    > Droga hamowania to najmniejsze dla mnie zmartwienie. Nigdy mi jej nie
    > zabrakło a jeżdżę od 30 lat. Większym problemem są testy łosia. W
    > różnych autach, napędach, oponach wypada to drastycznie różnie. W
    > czasach kryzysu finansowego Nubirą 2.0 jeździłem. Zawsze kupowałem
    > topowe opony i zawsze było chu...owo. Nie wiem w czym rzecz.

    No, ona miala mocny silnik. Choc to tylko 130KM.
    Mozna sie bylo rozpedzic.

    > Czytałem o tym. Szukałem informacji. Jak się dowiedziałem chodzi o
    > sztywność boczną opony. Gdy boki są miękkie, to przy obciążeniu w
    > wirażach środkowa część bieżnika jest wklęsła. W konsekwencji opona
    > dotyka asfaltu tylko zewnętrznymi powierzchniami. W moich doznaniach na
    > torze właśnie tak właśnie jest. Auto zachowuje się jakby na samych
    > felgach jechało przy kiepskiej oponie. Piszę o doznaniach a nie naukowe
    > teorie.

    Tylko ze podstawowy wzor na tarcie powierzcni nie zawiera.
    Moze sobie byc wklesly - reszta trzyma tak samo.

    Kolega rajdowiec to raczej narzekal, ze mu opony z felg spadały :-)

    > Jak wcześniej opisałem - pewności nie zdobędziesz dopóki nie zapłacisz
    > za wjazd na tor.

    Musze kiedys sprobowac.

    Niestety - najblizej mam to
    http://www.siescigam.pl/tory-wyscigowe/tor-osrodek-w
    roclaw-rakietowa/

    I cos mi sie wydaje, ze to jest za malo, aby pocwiczyc na suchym
    asfalcie.

    > Tak, dokładnie to. Jak wspomniałem - nie prezentuję tu moich
    > umiejętności lecz zagrożenia.

    To imo - wieksze byloby zagrozenie, ze drugiego nie da sie ominac, niz
    to, ze auto testu losia nie zaliczy.

    > Serio? Mam wręcz przeciwne wrażenie. Wypadki śmiertelne dotyczą przede
    > wszystkim zderzeń z przyrodą.

    Ale ile tego jest - po odjeciu pieszych zostanie moze z 1500 w calej
    Polsce, a miliony przejezdzaja i nic.

    Dodaj jeszcze, ze to czesto sytuacja "mlodzi wracali z dyskoteki" ...

    > No jasne :-) Im większy motor pod maską, tym większe umiejętności są
    > potrzebne. Przypuszczam, że przy 600KM pod maską i napędzie na tył już
    > bym się rozwalił na jakimś zakręcie bez wcześniejszych treningów :-)

    Sierra ze swoimi 75 czy 90 KM nie miala problemow na suchym :-)

    J.