  • 131. Data: 2022-12-06 10:55:14
    Temat: Re: Powerbank vs akumulator motocyklowy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Ja się zastanawiałem nad kupnem, bo wszystkie aku do motoru umierały
    > zawsze w taki sposób, że okres przedśmiertny to było jakieś pół roku.
    > Wtedy przerwa w jeździe powyżej 4-5 dni, a o takie, w dobie kowidowej
    > z połową czasu pracy z domu było dość łatwo, mogła oznaczyć, że rano
    > nie odpalę. W póżniejszych stadiach to po łikendzie mógł być już kłopot.
    > I weź wtedy szukaj na gwałt nowego.

    Moja taktyka operacyjna jest taka, że gdy któregoś ranka zdarzy mi się
    pierwszy incydent nieodpaleniowy, wyciągam prostownik, ładuję pół godziny
    i pierwszą podróż odbywam do sklepu z akumulatorami. Nowy akumulator
    starcza na jakieś pięć lat, więc gdybym uporczywą reanimacją przedłużył
    mu życie o pół roku, to mogę się spodziewać oszczędności w wysokości
    5 zł rocznie.

    --
    Jarek

  • 132. Data: 2022-12-06 16:41:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Dec 2022 20:36:15 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello J.F,
    > Monday, December 5, 2022, 2:17:53 PM, you wrote:
    > [...]
    >
    > Wejdź na Allegro, wpisz kwas akumulatorowy.

    Ale nie akumulatorowy, tylko siarkowy.

    I widze dwie oferty, po 95%, bo reszta to ksiazki, tabliczki itp ..

    Ale ten akumulatorowy to chyba jakos bezprawnie sprzedają :)

    J.

  • 133. Data: 2022-12-06 16:47:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Dec 2022 10:55:14 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > starcza na jakieś pięć lat, więc gdybym uporczywą reanimacją przedłużył
    > mu życie o pół roku, to mogę się spodziewać oszczędności w wysokości

    I taktyka jest w miare dobra, o ile auto w miare uzywane, sprawne,
    a aku ma juz naprawde z 5 lat.

    Ale ... a jak przedluzysz o kolejne 5 lat?

    Choc teraz juz takich akumulatorow nie robia, i faktycznie kilka
    ostatnich padlo mi szybko po pierwszym objawie.
    Wrecz nie warto ryzykowac, bo skonczy sie gdzies daleko od domu, w
    dlugi weekend ..

    J.

  • 134. Data: 2022-12-07 01:04:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-12-06, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > starcza na jakieś pięć lat, więc gdybym uporczywą reanimacją przedłużył
    > mu życie o pół roku, to mogę się spodziewać oszczędności w wysokości

    Mi wszystkie aku w moto trzymają średnio 1.5 roku. 2 to już wypas. Nie,
    że jakoś je katuje, ale taki tu klimat (podrównikowy). Jakbym miał
    wymieniac po pierwszym znaku, że się sypie to traciłbym 30%+ jego
    wartosci. A objawy przez te końcowe pół roku są np. takie, że po
    łikendzie stania. zapala od 2ch kopnięć zamiast jednego, więc też trudno
    to nazwać uporczywą reanimacją.

    W sytuacji, gdy aku mi padnie, to mogę go podładować, ale musze się też
    pierniczyć z jego wyjęciem i ponownym wkładaniem, żeby potem go znowu
    wyjąć i zamontować nowy. Wielki wyczyn to niby nie jest, ale patrząc na
    całość pakietu to mam lepsze zajęcia. Dodatkowo, żeby go podładować, to
    muszę sie czymś innym do roboty dostać i albo marnuje 4h na dojazd, albo
    20-30% ceny nowego aku na taksówki.

    Może te startery są generalnie na bardziej umiarkowane temperatury?
    Pewnie tego swojego w tym półrocznym okresie przedzgonowym bym na mrozie
    już nie odpalił, a tak to wożę się na granicy ryzyka jeszcze pół roku.

    W tej chwili robie tak, że jak juz mi się wydaje, że w ciągu
    miesiąca-2ch zdechnie, tym razem z kretesem (problemy z zapalanie już na
    drugi dzień), to kupuję nowy i trzymam go sobie w domu w kartoniku. Do
    moto duzy na szczęście nie jest.

    --
    Marcin

  • 135. Data: 2022-12-07 01:07:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-12-06, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Gdzieś widziałem inny typ powerbanku opaty na superkondenstatorach.
    > Podłączało się go do zdychającego akumulatora, on z tegoż akumulatora przez
    > długi czas wysycał resztki energii, co starczało na odpalenie silnika.

    Tez w sumie dobry pomysł. Niby trochę ryzykowny, ale jak aku bardzo
    zdechły to sam PB tez raczej nie pomoże.

    Nb. zastanawia się, czy pomoże jak ktoś światła nie wyłączy np. w środku.

    --
    Marcin

  • 136. Data: 2022-12-07 11:31:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Mi wszystkie aku w moto trzymają średnio 1.5 roku. 2 to już wypas.
    > Nie, że jakoś je katuje, ale taki tu klimat (podrównikowy).

    To kwestia klimatu? Pod maską samochodu klimat też jakiś taki bardziej
    równikowy, ale zawsze mi się zdawało, że to mrozy bardziej szkodzą.

> [...]
    > miesiąca-2ch zdechnie, tym razem z kretesem (problemy z zapalanie już
    > na drugi dzień), to kupuję nowy i trzymam go sobie w domu w kartoniku.

    Może właśnie niedużość jest przyczyną krótkiego życia? Doświadczenia z
    motocyklizmem mam zerowe, wiem tylko, jak to jest w katamaranach. Moje
    pierwsze "zachodnie" auto (tak naprawde to dalekowschodnie) odpalało
    zawsze po lekkim przekręceniu kluczyka, niezależnie od pogody. Pierwszy
    raz nie odpaliło, gdy kilka minut postałem sobie w korku z włączonymi
    światłami. W ogóle nie zakręcił. Dobrzy ludzie pomogli odpalić na pych,
    dojechałem do domu, naładowałem prostownikiem. Minął tydzień albo dwa,
    któregoś ranka samochód nie odpalił. Mimo że codziennie był używany,
    więc akumulator doładowywany alternatorem.

    Nominalna pojemność akumulatorów samochodowych jest o wiele wieksza,
    niż wynikałoby to z realnych potrzeb przy rozruchu. Powiedzmy 100 A
    i sekunda kręcenia. To jakieś śmieszne 0,03 Ah. Załóżmy nawet 0,1 Ah,
    żeby było mniej śmiesznie. Ułamek procenta deklarowanej pojemności.
    Realna pojemność pewnie mniejsza, maleje na mrozie i spada z upływem
    czasu. Wyobrażam sobie, a opisane wyżej doświadczenia to potwierdzają,
    że akumulatory, które oddaję na złom, mają śladowe resztki pojemności.
    Ale ja tego spadku wcześniej nawet nie zauważam.

    W motocyklu może jest inaczej. Zrobili najmniejszy akumulator, jaki
    się dało. No to nie ma rezerwy, każdy spadek pojemności powoduje, że
    tego już nie da się używać. Z dzieciństwa pamiętam motory w ogóle bez
    akumulatorów. Widać ta tradycja nie została przełamana zbyt radykalnie.

    Jarek

    --
    Kłócił się żbik z dzikiem całe przedpołudnie,
    czy się mówi 'motocykiel' czy 'motocykl' również,

  • 137. Data: 2022-12-07 12:32:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-12-07, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > To kwestia klimatu? Pod maską samochodu klimat też jakiś taki bardziej
    > równikowy, ale zawsze mi się zdawało, że to mrozy bardziej szkodzą.

    Nic mi mądrzejszego do głowy nie przychodzi, chyba że to dla aku
    motocyklowych norma? Na pewno norma tutaj. Motocyklowe są bardziej
    obudowane, nic ich nie chłodzi w czasie jazdy, a tu temperatury
    przeciętnie 27-40C plus to co silnik ogrzeje, a ogrzeje.

    > Może właśnie niedużość jest przyczyną krótkiego życia? Doświadczenia z

    Góglnąłęm i tu twierdzą, że 2-5 lat. Do 2ch dobiłem z raz.
    https://www.allstate.com/resources/motorcycle-insura
    nce/how-to-replace-motorcycle-battery
    Tu, 2-4.
    https://www.bikersrights.com/how-long-does-a-motorcy
    cle-battery-last/

> [...]
    > tego już nie da się używać. Z dzieciństwa pamiętam motory w ogóle bez
    > akumulatorów. Widać ta tradycja nie została przełamana zbyt radykalnie.

    Może i tak jest. Może jest też bardziej wyżyłowany, w sensie większa
    pojemność na jednostkę objętości.

    --
    Marcin

  • 138. Data: 2022-12-07 13:40:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > obudowane, nic ich nie chłodzi w czasie jazdy, a tu temperatury
    > przeciętnie 27-40C plus to co silnik ogrzeje, a ogrzeje.

    Akumulator *ołowiowy* raczej lubi ciepło. Za komuny niektórzy na noc
    przynosili do domu. Pomagało wstawienie akumulatora do miski z gorącą
    wodą. Nawet taki co nocował na mrozie, podobno po takiej operacji
    potrafił zakręcić bez doładowania. Poza tym gdyby te upały były takie
    złe, to powinny dotyczyć też samochodów. Tymczasem narzekań prędzej
    bym się spodziewał z Alaski, niż z Malajów.

    > Może i tak jest. Może jest też bardziej wyżyłowany, w sensie większa
    > pojemność na jednostkę objętości.

    Ta stara technologia nie jest zbyt podatna na "inżynierowanie". Dużo
    więcej się nie wyciśnie. Ale mnie jeden taksówkarz mówił, że on kupuje
    akumulatory "na wagę". Lepszy jest ten, który przy tej samej pojemności
    więcej waży. I to ma sens. Akumulatory nieodesłane wcześniej na emeryturę,
    swój żywot kończą na zawał. Obrywa się któraś płyta. Bo pod warstwą
    aktywną (ołów gąbczasty lub tlenek ołowiu) nie ma litego metalu, który
    trzyma to w kupie.

    To wyżyłowanie może mieć nieco inny charakter -- zbyt duża gęstość prądu
    na elektrodach małego akumulatora. Co przekłaa się w zużytych ogniwach
    na większy opór wewnętrzny i słabe kręcenie. To dodatkowy czynnik, który
    dochodzi do braku rezerwy pojemności, wymienionej wcześniej.

    --
    Jarek

  • 139. Data: 2022-12-07 16:49:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 7 Dec 2022 13:40:06 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > przynosili do domu. Pomagało wstawienie akumulatora do miski z gorącą
    > wodą. Nawet taki co nocował na mrozie, podobno po takiej operacji

    Lubi cieplo, ale do prądu rozruchowego.
    Nawiasem pytajac .. li-ion chyba tez mrozu nie lubi.

    W olowiowym z mrozem spada pojemnosc ... tak piszą, bo ja nie bardzo
    rozumiem w jaki sposob. Moze opor wewnetrzny rosnie, i
    pojemnosc mierzona "do 10V" spada, bo pod obciazeniem szybko tyle
    osiaga, ale do 9V duzo jeszcze ma.

    Olowiowy rozladowany moze na mrozie zamarznąc, co moze spowodowac
    pekniecie obudowy i zniszczenie plyt.

    Ale poza tym, to mu chyba nieduzy mroz nie przeszkadza.
    A w wysokiej temperaturze woda szybciej paruje.

    > Poza tym gdyby te upały były takie
    > złe, to powinny dotyczyć też samochodów. Tymczasem narzekań prędzej
    > bym się spodziewał z Alaski, niż z Malajów.

    ale to w kwestii rozruchu.
    Malaje ... tam samochody szybko rdzewieją ?

    > Ta stara technologia nie jest zbyt podatna na "inżynierowanie". Dużo
    > więcej się nie wyciśnie.

    Oj .. zwijany akumulator Exide ... pojemnosci moze nie mial duzej,
    ale prad rozruchu potezny.
    I juz takich nie robią, ciekawe co sie stalo - za drogi, za dobry,
    czy troche przesadzili z pisaniem parametrow ?

    > Ale mnie jeden taksówkarz mówił, że on kupuje
    > akumulatory "na wagę". Lepszy jest ten, który przy tej samej pojemności
    > więcej waży. I to ma sens.

    Chinczyki to wiedzą i dociązaja szklem, piaskiem ..

> [...]
    > swój żywot kończą na zawał. Obrywa się któraś płyta. Bo pod warstwą
    > aktywną (ołów gąbczasty lub tlenek ołowiu) nie ma litego metalu, który

    IMO jest.
    Kilka ostatnich aku samochodowych skonczylo mi na zwarcie celi.
    5 dobrych! :-)

    Natomiast te z UPS, zelowe czy AGM jak z moto ... po kilku latach, a
    przeciez tam cieplo, rozładowan malo, zazwyczaj naładowane - traca
    pojemnosc i wzrasta rezystancja.
    A jak probowalem przemierzyc i obciązyc, to opor wzrosl jeszcze
    wielokrotnie - czyzby jakas korozja połączeń ?

    J.

  • 140. Data: 2022-12-07 19:48:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Natomiast te z UPS, zelowe czy AGM jak z moto ... po kilku latach,
    > a przeciez tam cieplo, rozładowan malo, zazwyczaj naładowane - traca
    > pojemnosc i wzrasta rezystancja.

    Czy w przypadku żelowych nie chodzi o jakąś degradację tej galarety
    pod wpływem temperatury?

    --
    Jarek