    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Powerbank vs akumulator motocyklowy
    <QLQjL.1677152$Eeb3.1553163@fx05.ams1>
    Date: Wed, 7 Dec 2022 11:31:36 +0100

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Mi wszystkie aku w moto trzymają średnio 1.5 roku. 2 to już wypas.
    > Nie, że jakoś je katuje, ale taki tu klimat (podrównikowy).

    To kwestia klimatu? Pod maską samochodu klimat też jakiś taki bardziej
    równikowy, ale zawsze mi się zdawało, że to mrozy bardziej szkodzą.

    > W tej chwili robie tak, że jak juz mi się wydaje, że w ciągu
    > miesiąca-2ch zdechnie, tym razem z kretesem (problemy z zapalanie już
    > na drugi dzień), to kupuję nowy i trzymam go sobie w domu w kartoniku.
    > Do moto duzy na szczęście nie jest.

    Może właśnie niedużość jest przyczyną krótkiego życia? Doświadczenia z
    motocyklizmem mam zerowe, wiem tylko, jak to jest w katamaranach. Moje
    pierwsze "zachodnie" auto (tak naprawde to dalekowschodnie) odpalało
    zawsze po lekkim przekręceniu kluczyka, niezależnie od pogody. Pierwszy
    raz nie odpaliło, gdy kilka minut postałem sobie w korku z włączonymi
    światłami. W ogóle nie zakręcił. Dobrzy ludzie pomogli odpalić na pych,
    dojechałem do domu, naładowałem prostownikiem. Minął tydzień albo dwa,
    któregoś ranka samochód nie odpalił. Mimo że codziennie był używany,
    więc akumulator doładowywany alternatorem.

    Nominalna pojemność akumulatorów samochodowych jest o wiele wieksza,
    niż wynikałoby to z realnych potrzeb przy rozruchu. Powiedzmy 100 A
    i sekunda kręcenia. To jakieś śmieszne 0,03 Ah. Załóżmy nawet 0,1 Ah,
    żeby było mniej śmiesznie. Ułamek procenta deklarowanej pojemności.
    Realna pojemność pewnie mniejsza, maleje na mrozie i spada z upływem
    czasu. Wyobrażam sobie, a opisane wyżej doświadczenia to potwierdzają,
    że akumulatory, które oddaję na złom, mają śladowe resztki pojemności.
    Ale ja tego spadku wcześniej nawet nie zauważam.

    W motocyklu może jest inaczej. Zrobili najmniejszy akumulator, jaki
    się dało. No to nie ma rezerwy, każdy spadek pojemności powoduje, że
    tego już nie da się używać. Z dzieciństwa pamiętam motory w ogóle bez
    akumulatorów. Widać ta tradycja nie została przełamana zbyt radykalnie.

    Jarek

    --
    Kłócił się żbik z dzikiem całe przedpołudnie,
    czy się mówi 'motocykiel' czy 'motocykl' również,