  • 1. Data: 2015-04-29 15:11:59
    Temat: Potrzebuję pomocy w naprawie silnika
    Od: Agent0700 <a...@g...pl>

    Witam

    Mam uszkodzony nietypowy silnik:

    http://www.belmet.eu/silnik/silnik1.jpg

    Jest to jego stojan.

    Wirnik wyglądał tak:

    http://www.belmet.eu/silnik/silnik2.jpg

    Widać odklejone - urwane miesca po magnesach.

    Z serwisu (który odmawia naprawy) zdobyłem fotki sprawnego wirnika:

    http://www.belmet.eu/silnik/sprawny1.jpg
    http://www.belmet.eu/silnik/sprawny2.jpg

    Postanowiłem przykleić magnesy:

    http://www.belmet.eu/silnik/sklejone1.jpg
    http://www.belmet.eu/silnik/sklejone2.jpg

    Magnesy są przyklejone naprzemiennie NS NS NS NS NS NS.

    Silnik jest sterowany falownikiem, po odpaleniu silnik buczy, trzeszczy,
    coś próbuje ruszyć, ale na falowniku wyświetlają się prądy około 30 A po
    czym falownik wyświetla ALARM i wyłącza się wszystko.

    I teraz pytania:

    Co zrobiłem źle?

    Jak naprawić taki silnik?

    Czy może przykleić po 2 magnesy zetknięte ze sobą parami NS......

    Za pomoc w naprawie po skutecznym uruchomieniu urządzenia jestem w
    stanie zapłacić - dogadamy się.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 2. Data: 2015-04-29 16:20:28
    Temat: Re: Potrzebuję pomocy w naprawie silnika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Agent0700" napisał w wiadomości
> [...]

    >http://www.belmet.eu/silnik/sklejone1.jpg
    >http://www.belmet.eu/silnik/sklejone2.jpg

    >Magnesy są przyklejone naprzemiennie NS NS NS NS NS NS.

    Mi sie wydaje, ze te magnesy powinny miec bieguny po obu stronach
    "grubosci"
    N S N S N S N S
    S N S N S N S N

    Wirnik powinien miec stalowa plyte po drugiej stronie magnesow,
    zamykajaca obwod magnetyczny.

    Chyba, ze tej plyty nie ma, a magnesy maja bieguny "po bokach", to
    wtedy raczej
    NS SN NS SN NS SN NS SN

> [...]
    >trzeszczy, coś próbuje ruszyć, ale na falowniku wyświetlają się prądy
    >około 30 A po czym falownik wyświetla ALARM i wyłącza się wszystko.

    A nie ma tam jakiegos dodatkowego czujnika ?
    Otworek na wirniku, magnesik, rowek, fazka - wtedy moze sie okazac ze
    pozycja magnesow na wirniku bardzo istotna ..

    J.

  • 3. Data: 2015-04-29 16:27:58
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 29.04.2015 o 15:11, Agent0700 pisze:

    > http://www.belmet.eu/silnik/sprawny2.jpg

    A nie jest tak, że masz tylko 4 magnesy: N p S p N p S p ?
    gdzie p to puste miejsce wypełnione żywicą.
    To by miało prawo działać, ewentualnie N N S S N N S S, rozumiem, że
    silnik ma 3 fazy? A jak połączone są cewki?

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2015-04-29 16:37:36
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 29.04.2015 o 16:20, J.F. pisze:

    > Mi sie wydaje, ze te magnesy powinny miec bieguny po obu stronach
    > "grubosci"
    > N S N S N S N S
    > S N S N S N S N

    a mi:
    N p S p N p S
    S p N p S p N
    gdzie p - puste miejsce

    > Chyba, ze tej plyty nie ma, a magnesy maja bieguny "po bokach", to wtedy
    > raczej
    > NS SN NS SN NS SN NS SN

    ee to by było chyba energetycznie bez sensu, choć gdyby były puste
    miejsca tak jak przypuszczam byłoby trochę lepiej

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2015-04-29 17:03:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości
    W dniu 29.04.2015 o 16:20, J.F. pisze:
    > Mi sie wydaje, ze te magnesy powinny miec bieguny po obu stronach
    > "grubosci"

    a mi:
    >N p S p N p S
    >S p N p S p N
    >gdzie p - puste miejsce

    Przerwa nieglupia, zreszta patrzac na te fotki, to faktycznie sa 4
    przerwy/ramiona.
    ale
    a) o ile rozumiem to sugerujesz zrobic 4 bieguny na wirniku, magnesy
    parami rownolegle - zazwyczaj widywalem wiecej magnesow niz cewek.
    b) patrzac na fotki, z tego co odpadlo, to te magnesy jakos
    naprzemiennie byly umieszczone, kolory co drugie inne.

    >ee to by było chyba energetycznie bez sensu, choć gdyby były puste
    >miejsca tak jak przypuszczam byłoby trochę lepiej

    te puste miejsca to wstawilem dla podkreslenia co nalezy do jednego
    magnesu.

    Owszem, troche bez sensu, ale tylko troche, a kto wie co to za silnik
    i co za producent - moze jakas amatorszczyzna :-)

    Taki uklad jest mniej wiecej rownowazny tarczy z 8 biegunami, wiec
    moze zastapic moj pierwszy pomysl.
    Troche sie traci na odleglosci rdzen cewki - tylna czesc magnesu, ale
    moze nie przeszkadza

    J.

  • 6. Data: 2015-04-29 17:34:24
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 29.04.2015 o 17:03, J.F. pisze:

    > a) o ile rozumiem to sugerujesz zrobic 4 bieguny na wirniku, magnesy
    > parami rownolegle - zazwyczaj widywalem wiecej magnesow niz cewek.

    Trzeba by zobaczyć jak te cewki są połączone - podejrzewam, że są 3
    fazy, a więc po dwie są połączone szeregowo... pewnie naprzeciwległe -
    dwie obok siebie też bez sensu trochę.
    Przydała by się też obdukcja tego co zostało po magnesach.
    Nie wiem czy po dwa magnesy równolegle obok siebie to dobry pomysł -
    dałbym 4 tak jak (podejrzewam) było i tyle.

    > b) patrzac na fotki, z tego co odpadlo, to te magnesy jakos
    > naprzemiennie byly umieszczone, kolory co drugie inne.

    Kolory inne, bo w jednym miejscu był magnes, w drugim sam klej/żywica.
    Sugerujesz, że biegun magnesu można poznać po kolorze ;)
    * o ile go ktoś wcześniej nie pomaluje.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2015-04-29 18:35:00
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 29.04.2015 15:11, Agent0700 wrote:

    > Postanowiłem przykleić magnesy:
    >
    > http://www.belmet.eu/silnik/sklejone1.jpg
    > http://www.belmet.eu/silnik/sklejone2.jpg

    Nawet jeśli to zadziała i się zakręci to bałbym się zbliżać do tego
    silnika na odległość kilkunastu metrów. Te magnesy masz tak równo
    przyklejone, że jak się rozpędzi to się rozpieprzy z hukiem w trymiga.
    Daj sobie spokój, kup nowy silnik.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2015-04-29 20:01:59
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-29 o 18:35, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > silnika na odległość kilkunastu metrów. Te magnesy masz tak równo
    > przyklejone, że jak się rozpędzi to się rozpieprzy z hukiem w trymiga.

    A nawet jak nie rozleci się przy pierwszym obciążeniu, to niewyważenie
    zniszczy łożyska.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2015-04-30 10:34:59
    Od: Agent0700 <a...@g...pl>

    W dniu 2015-04-29 o 20:01, PeJot pisze:
> [...]

    magnesy wklejone testowo aby sprawdzić czy będzie się kręciło.

    Ale fakt, silnik ma 5000 obr/min. gdyż falownik daje mu 180 Hz.

    Jest to silnik 3-fazowy

    > A nawet jak nie rozleci się przy pierwszym obciążeniu, to niewyważenie
    > zniszczy łożyska.

    to to już się poprawi, nie ma problemu, aby tylko ruszył.

    Klej jest tak silny, że magnesy się kruszą a nie chcą się oderwać.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 10. Data: 2015-04-30 10:38:01
    Od: Agent0700 <a...@g...pl>

    W dniu 2015-04-29 o 16:20, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Postanowiłem przykleić magnesy:

    > Mi sie wydaje, ze te magnesy powinny miec bieguny po obu stronach

    tak właśnie jest

    > Wirnik powinien miec stalowa plyte po drugiej stronie magnesow,
    > zamykajaca obwod magnetyczny.

    magnesy są naklejone na stalową płytę

    > Chyba, ze tej plyty nie ma, a magnesy maja bieguny "po bokach", to wtedy
    > raczej
    > NS SN NS SN NS SN NS SN

    nie po bokach, bieguny góra-dół

    > A nie ma tam jakiegos dodatkowego czujnika ?

    nie zauważyłem nic takiego

    > Otworek na wirniku, magnesik, rowek, fazka - wtedy moze sie okazac ze
    > pozycja magnesow na wirniku bardzo istotna ..

    obejrzałem wirnik jak czyściłem ze starego kleju, ale kto wie? Może jest
    coś takeigo a nie widać.