-
181. Data: 2012-01-19 22:58:37
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 18 Jan 2012 21:44:57 +0100, Mlody napisał(a):
>> Tak, kupić RWD.
>
> Nie prawda, lepiej pożądne prawdziwe AWD :)
Indeed. Ale takich to już prawie nie ma... Zwykle sa FWD z doczepianym
tyłem.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
182. Data: 2012-01-19 22:59:11
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Thu, 19 Jan 2012 13:35:07 +0100, miklo napisał(a):
>> Szybko się pomodlić.
>> FWD ssie.
>
> No ssie, ale w RWD podsterowność też się może przydarzyć. W takim
> przypadku też modlitwa zalecana ;)
Nie, wtedy prawą stopą przerzucamy w nadsterowność.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
183. Data: 2012-01-20 01:08:34
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Mlody" <mlody@h(tutaj 0).pl>
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał w
wiadomości news:c1.01.3TTfFB$0on@mike.oldfield.org.pl...
> Dnia Wed, 18 Jan 2012 21:44:57 +0100, Mlody napisał(a):
>>> Tak, kupić RWD.
>> Nie prawda, lepiej pożądne prawdziwe AWD :)
> Indeed. Ale takich to już prawie nie ma... Zwykle sa FWD z doczepianym
> tyłem.
Polecam Audi, poza A3 gdzie mieszka Haldex.
Aktualnie ujeżdżam fakt faktem leciwe Quattro, ale na Torsenie bez ESP
innego gówna, jest tylko ABS i to taki niezbyt czyły więc nie irytuje jak
np. w Skodzie Fabii która ma ABS z ADHD który reaguje stanowczo
nadpobudliwie... i muszę stwierdzić że jest to bardzo dobre rozwiązanie.
--
Pozdrawiam!
Mlody
www.partacze.pl
'99 Audi A4 2.5 V6 TDI Quattro
'81 Fiat 125p "WPT 1313" edyszyn :P
-
184. Data: 2012-01-20 11:50:53
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: miklo <m...@g...pl>
Dnia 19-01-2012 o 22:59:11 Adam Płaszczyca
<t...@o...spamnie.org.pl> napisał(a):
>>> FWD ssie.
>> No ssie, ale w RWD podsterowność też się może przydarzyć. W takim
>> przypadku też modlitwa zalecana ;)
> Nie, wtedy prawą stopą przerzucamy w nadsterowność.
Zależy jaki uślizg tego przodu jest i ile mamy miejsca. Najczęściej, jeśli
na skręconych kołach auto sunie prosto, to dodanie gazu spowoduje, że
będzie szybciej do przodu lecieć :) Pamiętasz, jak zalewaliśmy kilka lat
temu z jakiegoś murzynka ekscelencji tv amerykańskiej, który wsiadł do
Ferarri F50, czy Enzo (nie pamiętam) i dokładnie tak pieprznął przodem w
bariery, a chciał pokręcić bączki? :D
--
/m
-
185. Data: 2012-01-22 23:53:57
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Fri, 20 Jan 2012 11:50:53 +0100, miklo napisał(a):
>> Nie, wtedy prawą stopą przerzucamy w nadsterowność.
>
> Zależy jaki uślizg tego przodu jest i ile mamy miejsca. Najczęściej, jeśli
> na skręconych kołach auto sunie prosto, to dodanie gazu spowoduje, że
> będzie szybciej do przodu lecieć :)
Jak mamy taką sytuację, to możemy się tylko pomodlić ;)
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
186. Data: 2012-01-23 22:07:33
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
On Wed, 18 Jan 2012 09:46:36 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
> On 2012-01-17 22:50, Tomasz Pyra wrote:
>> On Tue, 17 Jan 2012 22:05:27 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>>
>>>> Przyczepności przednich kół większej niż puszczając gaz się nie znajdzie.
>>>
>>> Przy podsterze w FWD puscić dodatkowo gaz ? Chyba żartujesz. To już
>>> lepiej wysprzęglić - napewno zrówna się prędkość kół z podłożem i o ile
>>> koła nie są skręcone pod niewłaściwym kątem to powinien odzyskać
>>> sterowność, wtedy może też próbować dociążyć przód hamulcem.
>>
>> Przy w miarę niskich obrotach silnika silnik hamuje na tyle słabo, że nie
>> jest to problem.
>
> Gdy przednia oś się już ślizga, to dodatkowa siła na przedniej osi
> pogłębi ten poślizg... nie wspominając już o hamulcu.
Ale niewiele.
Siłą którą jest w stanie przenieść opona jest mniej-więcej podobna w każdym
kierunku.
Jeżeli wektor tej siły rozłoży się na wektor równoległy i prostopadły do
osi (czyli siłę hamująco/napędową i siłę skręcającą), to widać że dołożenie
pewnej (oczywiście niezbyt wielkiej) siły hamującej lub napędzającej do
koła, w niewielkim stopniu zmniejsza składową boczną.
I dlatego w jeździe sportowej nie przejeżdża się zakrętów z rozłączonym
sprzęgłem.
> Aż, z ciekawości pogadałęm z kolegą prowadzącym szkolenia z doskonalenia
> techniki jazdy...
> reakcje są dwóch kierunkach, zależnie od tego o jakim kierowcy rozmawiamy.
> Z czego jedna zgodna z tym co było tutaj napisane... hamulec i modlitwa.
> Nie jest to jednak _jedyna_ droga i napewno nie najbardziej skuteczna.
Ale mówimy o samochodzie który znajduje się już na zakręcie.
Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.
W sytuacji kiedy poślizg jest nieplanowany, bo samochod miał iść tarciem
statycznym, a idzie poślizgiem, można oczywiście postawić go bokiem pod
optymalnym kątem, ale wymaga to ileś tam metrów na których można albo
efektywnie hamować, albo stawiać samochó bokiem.
Jestem przekonany że w jakiejś tam ogólnej sytuacji te metry lepiej
przeznaczyć na hamowanie.
Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
>
>> Wiadomo że brak momentu na osi koła będzie w ogólności lepszy, ale znowu
>> niewieki moment też nie odbiera jakoś mocno zdolności opony do generowania
>> sił bocznych (i dlatego rozsądne operowanie gazem w zakręcie nie powoduje
>> nagłych zaników trzymania bocznego).
>
> W poślizgu przedniej osi na śliskiej nawierzchni ?
Oczywiscie - tak samo jak h
>
>>>> I jeżeli to nie wystarcza do zmiany kierunku jazdy samochodu, to już raczej
>>>> nic nie pomoże.
>>>
>>> Zdecydowanie się nie zgadzam.
>>
>> No ale jak inaczej?
>> Żeby mówić o zmieszczeniu się w zakręcie, to najpierw ten przód musi jakoś
>> skręcić.
> >
>> Przednie opony muszą zadziałać siłą w bok wystarczającą do przestawienia
>> tego przodu.
>>
>> Jak nie ma tej przyczepności przy skręcie przednich kół, to skąd ona się ma
>> znaleść?
>> Bo dopiero po tym jak przód skręci, można się zastanawiać nad resztą - czy
>> tylne koła też dadzą radę, nad balansem itd.
>
> Lekkie odkręcenie, noga nadal na gazie, z wyczuciem hamulec ręczny.
> Samochód się obraca, znów mamy sterowność, lewa wtedy na hamulec aby
> kontrolować balans, prawa nadal na pedale gazu. Wszystko z wyczuciem i
> opanowaniem.
Oczywiście, ale zamie do dużo miejsca które poświęci się jedynie na
obracanie samochodu.
Lepiej to miejsce wykorzystać do jak najwydaniejszego zmniejszenia
prędkości.
> To nie jest teoria, to praktyka.
Ale praktyka u której podstaw leżą inne cele.
W jeździe sportowej kto hamuje ten przegrywa.
Na drodze nie ma dużego problemu jak w zakręcie samochód się zatrzyma,
wycofa i pojedzie dalej.
Inne prorytety.
-
187. Data: 2012-01-24 09:02:48
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>
Dnia 2012-01-23 22:07, *Tomasz Pyra* napisał, a mnie coś podkusiło,
żeby odpisać:
> Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach,
Czy aby na pewno? :)
Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Insignia '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++
-
188. Data: 2012-01-24 09:41:34
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-23 22:07, Tomasz Pyra wrote:
> On Wed, 18 Jan 2012 09:46:36 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>
>> On 2012-01-17 22:50, Tomasz Pyra wrote:
>>> On Tue, 17 Jan 2012 22:05:27 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>>>
>>>>> Przyczepności przednich kół większej niż puszczając gaz się nie znajdzie.
>>>>
>>>> Przy podsterze w FWD puscić dodatkowo gaz ? Chyba żartujesz. To już
>>>> lepiej wysprzęglić - napewno zrówna się prędkość kół z podłożem i o ile
>>>> koła nie są skręcone pod niewłaściwym kątem to powinien odzyskać
>>>> sterowność, wtedy może też próbować dociążyć przód hamulcem.
>>>
>>> Przy w miarę niskich obrotach silnika silnik hamuje na tyle słabo, że nie
>>> jest to problem.
>>
>> Gdy przednia oś się już ślizga, to dodatkowa siła na przedniej osi
>> pogłębi ten poślizg... nie wspominając już o hamulcu.
>
> Ale niewiele.
To zależy... zależy jak "głębokie" stadium poślizgu. Ta mała dodatkowa
siła, może spowodować jego powiększenie, a jak zapewne doskonale wiesz,
współczynnik tarcia opony cywilnej spadnie wtedy znacząco - pogłębiając
poślizg.
> Siłą którą jest w stanie przenieść opona jest mniej-więcej podobna w każdym
> kierunku.
Mniej więcej prawa. Zależy też od bieżnika jeśli opona posiada.
> Jeżeli wektor tej siły rozłoży się na wektor równoległy i prostopadły do
> osi (czyli siłę hamująco/napędową i siłę skręcającą), to widać że dołożenie
> pewnej (oczywiście niezbyt wielkiej) siły hamującej lub napędzającej do
> koła, w niewielkim stopniu zmniejsza składową boczną.
>
> I dlatego w jeździe sportowej nie przejeżdża się zakrętów z rozłączonym
> sprzęgłem.
W jeździe sportowej dlatego nie jeździ się na wysprzęglonym, ponieważ
zapewnia to większą kontrolę - a w zasadzie nie zabiera nam kontroli
balansu pedałem gazu. Okupione jest to jednak mniejszą trakcją.
>> Aż, z ciekawości pogadałęm z kolegą prowadzącym szkolenia z doskonalenia
>> techniki jazdy...
>> reakcje są dwóch kierunkach, zależnie od tego o jakim kierowcy rozmawiamy.
>> Z czego jedna zgodna z tym co było tutaj napisane... hamulec i modlitwa.
>> Nie jest to jednak _jedyna_ droga i napewno nie najbardziej skuteczna.
>
> Ale mówimy o samochodzie który znajduje się już na zakręcie.
>
> Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
> całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.
W momencie podsteru też można podjąć decyzję, odnośnie tego co robimy.
> W sytuacji kiedy poślizg jest nieplanowany, bo samochod miał iść tarciem
> statycznym, a idzie poślizgiem, można oczywiście postawić go bokiem pod
> optymalnym kątem, ale wymaga to ileś tam metrów na których można albo
> efektywnie hamować, albo stawiać samochó bokiem.
Na śniegu samochód ustawiany bokiem, zaczyna robić 4-ry ślady, ryje w
śniegu większą powierzchnią boczną. Zatem nie dość, że hamują wszystkie
koła, to pomaga nam ilość zbieranego śniegu - która posłuży też jako
amortyzacja przy ewentualnym uderzeniu.
> Jestem przekonany że w jakiejś tam ogólnej sytuacji te metry lepiej
> przeznaczyć na hamowanie.
Być może. Diabeł zawsze tkwi w szczegółach
> Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
> nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
Samo ESP u mnie nie hamuje! Koryguje jedynie tor jazdy.
>>> Wiadomo że brak momentu na osi koła będzie w ogólności lepszy, ale znowu
>>> niewieki moment też nie odbiera jakoś mocno zdolności opony do generowania
>>> sił bocznych (i dlatego rozsądne operowanie gazem w zakręcie nie powoduje
>>> nagłych zaników trzymania bocznego).
>>
>> W poślizgu przedniej osi na śliskiej nawierzchni ?
>
> Oczywiscie - tak samo jak h
Zobacz na zmianę współczynnika tarcia zależnie od stopnia poślizgu dla
opony cywilnej.
>>>>> I jeżeli to nie wystarcza do zmiany kierunku jazdy samochodu, to już raczej
>>>>> nic nie pomoże.
>>>>
>>>> Zdecydowanie się nie zgadzam.
>>>
>>> No ale jak inaczej?
>>> Żeby mówić o zmieszczeniu się w zakręcie, to najpierw ten przód musi jakoś
>>> skręcić.
>> >
>>> Przednie opony muszą zadziałać siłą w bok wystarczającą do przestawienia
>>> tego przodu.
>>>
>>> Jak nie ma tej przyczepności przy skręcie przednich kół, to skąd ona się ma
>>> znaleść?
>>> Bo dopiero po tym jak przód skręci, można się zastanawiać nad resztą - czy
>>> tylne koła też dadzą radę, nad balansem itd.
>>
>> Lekkie odkręcenie, noga nadal na gazie, z wyczuciem hamulec ręczny.
>> Samochód się obraca, znów mamy sterowność, lewa wtedy na hamulec aby
>> kontrolować balans, prawa nadal na pedale gazu. Wszystko z wyczuciem i
>> opanowaniem.
>
> Oczywiście, ale zamie do dużo miejsca które poświęci się jedynie na
> obracanie samochodu.
> Lepiej to miejsce wykorzystać do jak najwydaniejszego zmniejszenia
> prędkości.
Zrobiłem test: Parking, dziewiczy, wilgotny śnieg, ~8cm, w obu
wypadkach. Hamowanie rozpczynane na linii przy 40kmh. Raz prostoliniowo
na granicy poślizgu, raz z obróceniem pojazdu o 90-stopni. W obu
wypadkach nagrany film oraz zmierzone odległości. Dla porównania
zrobiłem również to samo drugim samochodem wyposażonym w ABS (ale to
inna waga 1.5 więcej).
Zgadnij jakie były wyniki ?
>> To nie jest teoria, to praktyka.
>
> Ale praktyka u której podstaw leżą inne cele.
> W jeździe sportowej kto hamuje ten przegrywa.
> Na drodze nie ma dużego problemu jak w zakręcie samochód się zatrzyma,
> wycofa i pojedzie dalej.
> Inne prorytety.
Oczywiście, pełna zgoda. Jednak jeden cel pozostaje ten sam: uniknąć
zderzenia, zminimalizować uszkodzenia.
Nie do końca taka sytuacja i ewidentny mój błąd, jednak:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpa
ge&v=btUDzSxxoiY#t=109s
Prędkości daleko większe niż parkingowe, podster którego mogłem uniknąć,
jednak mimo wszystko udaje się przejechać nie wylatując zbyt daleko. Mam
też wykres pokazujący skuteczność zmniejszania prędkości.
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
189. Data: 2012-01-24 09:47:55
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-24 09:41, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
> On 2012-01-23 22:07, Tomasz Pyra wrote:
>> W sytuacji kiedy poślizg jest nieplanowany, bo samochod miał iść tarciem
>> statycznym, a idzie poślizgiem, można oczywiście postawić go bokiem pod
>> optymalnym kątem, ale wymaga to ileś tam metrów na których można albo
>> efektywnie hamować, albo stawiać samochó bokiem.
>
> Na śniegu samochód ustawiany bokiem, zaczyna robić 4-ry ślady, ryje w
> śniegu większą powierzchnią boczną. Zatem nie dość, że hamują wszystkie
> koła, to pomaga nam ilość zbieranego śniegu - która posłuży też jako
> amortyzacja przy ewentualnym uderzeniu.
Dodatkowo, ABS może uniemożliwić "dokopanie" się do przyczepniejszej
warstwy pod spodem. Doskonale to można było zobacyzć w czasie testu,
który wykonałem - abs spowodował pozostawienie warstwy śniegu za samochodem.
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
190. Data: 2012-01-25 19:20:50
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Mon, 23 Jan 2012 22:07:33 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
> Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
> całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.
Tak? To daleczego na torach tak nie jeżdżą?
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++