-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.n
eostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <s...@p...homelinux.net>
<x...@n...gazeta.pl> <jf119e$bve$1@inews.gazeta.pl>
<vifp7h7jmjva$.1uwl08cn41znr$.dlg@40tude.net>
<jf4k0c$c74$1@inews.gazeta.pl>
<1...@4...net>
<jf4nrb$pdv$1@inews.gazeta.pl> <1...@4...net>
<jf60tn$oc2$1@inews.gazeta.pl>
Date: Mon, 23 Jan 2012 22:07:33 +0100
Message-ID: <1...@4...net>
Lines: 99
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.25.124.20
X-Trace: 1327352853 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 1223 83.25.124.20:8096
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2428625
[ ukryj nagłówki ]On Wed, 18 Jan 2012 09:46:36 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
> On 2012-01-17 22:50, Tomasz Pyra wrote:
>> On Tue, 17 Jan 2012 22:05:27 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>>
>>>> Przyczepności przednich kół większej niż puszczając gaz się nie znajdzie.
>>>
>>> Przy podsterze w FWD puscić dodatkowo gaz ? Chyba żartujesz. To już
>>> lepiej wysprzęglić - napewno zrówna się prędkość kół z podłożem i o ile
>>> koła nie są skręcone pod niewłaściwym kątem to powinien odzyskać
>>> sterowność, wtedy może też próbować dociążyć przód hamulcem.
>>
>> Przy w miarę niskich obrotach silnika silnik hamuje na tyle słabo, że nie
>> jest to problem.
>
> Gdy przednia oś się już ślizga, to dodatkowa siła na przedniej osi
> pogłębi ten poślizg... nie wspominając już o hamulcu.
Ale niewiele.
Siłą którą jest w stanie przenieść opona jest mniej-więcej podobna w każdym
kierunku.
Jeżeli wektor tej siły rozłoży się na wektor równoległy i prostopadły do
osi (czyli siłę hamująco/napędową i siłę skręcającą), to widać że dołożenie
pewnej (oczywiście niezbyt wielkiej) siły hamującej lub napędzającej do
koła, w niewielkim stopniu zmniejsza składową boczną.
I dlatego w jeździe sportowej nie przejeżdża się zakrętów z rozłączonym
sprzęgłem.
> Aż, z ciekawości pogadałęm z kolegą prowadzącym szkolenia z doskonalenia
> techniki jazdy...
> reakcje są dwóch kierunkach, zależnie od tego o jakim kierowcy rozmawiamy.
> Z czego jedna zgodna z tym co było tutaj napisane... hamulec i modlitwa.
> Nie jest to jednak _jedyna_ droga i napewno nie najbardziej skuteczna.
Ale mówimy o samochodzie który znajduje się już na zakręcie.
Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.
W sytuacji kiedy poślizg jest nieplanowany, bo samochod miał iść tarciem
statycznym, a idzie poślizgiem, można oczywiście postawić go bokiem pod
optymalnym kątem, ale wymaga to ileś tam metrów na których można albo
efektywnie hamować, albo stawiać samochó bokiem.
Jestem przekonany że w jakiejś tam ogólnej sytuacji te metry lepiej
przeznaczyć na hamowanie.
Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
>
>> Wiadomo że brak momentu na osi koła będzie w ogólności lepszy, ale znowu
>> niewieki moment też nie odbiera jakoś mocno zdolności opony do generowania
>> sił bocznych (i dlatego rozsądne operowanie gazem w zakręcie nie powoduje
>> nagłych zaników trzymania bocznego).
>
> W poślizgu przedniej osi na śliskiej nawierzchni ?
Oczywiscie - tak samo jak h
>
>>>> I jeżeli to nie wystarcza do zmiany kierunku jazdy samochodu, to już raczej
>>>> nic nie pomoże.
>>>
>>> Zdecydowanie się nie zgadzam.
>>
>> No ale jak inaczej?
>> Żeby mówić o zmieszczeniu się w zakręcie, to najpierw ten przód musi jakoś
>> skręcić.
> >
>> Przednie opony muszą zadziałać siłą w bok wystarczającą do przestawienia
>> tego przodu.
>>
>> Jak nie ma tej przyczepności przy skręcie przednich kół, to skąd ona się ma
>> znaleść?
>> Bo dopiero po tym jak przód skręci, można się zastanawiać nad resztą - czy
>> tylne koła też dadzą radę, nad balansem itd.
>
> Lekkie odkręcenie, noga nadal na gazie, z wyczuciem hamulec ręczny.
> Samochód się obraca, znów mamy sterowność, lewa wtedy na hamulec aby
> kontrolować balans, prawa nadal na pedale gazu. Wszystko z wyczuciem i
> opanowaniem.
Oczywiście, ale zamie do dużo miejsca które poświęci się jedynie na
obracanie samochodu.
Lepiej to miejsce wykorzystać do jak najwydaniejszego zmniejszenia
prędkości.
> To nie jest teoria, to praktyka.
Ale praktyka u której podstaw leżą inne cele.
W jeździe sportowej kto hamuje ten przegrywa.
Na drodze nie ma dużego problemu jak w zakręcie samochód się zatrzyma,
wycofa i pojedzie dalej.
Inne prorytety.
Następne wpisy z tego wątku
- 24.01.12 09:02 Mirek Ptak
- 24.01.12 09:41 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 24.01.12 09:47 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.01.12 19:20 Adam Płaszczyca
- 25.01.12 19:51 Tomasz Pyra
- 25.01.12 20:53 Tomasz Pyra
- 25.01.12 21:35 Krzysiek Kielczewski
- 25.01.12 22:01 Artur Maśląg
- 25.01.12 22:27 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.01.12 22:34 Tomasz Pyra
- 25.01.12 22:44 J.F.
- 25.01.12 23:20 Tomasz Pyra
- 25.01.12 23:21 Tomasz Pyra
- 25.01.12 23:39 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.01.12 23:45 Marcin 'Yans' Bazarnik
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
Najnowsze wątki
- 2025-02-04 podpisywanie umów z datą wsteczną
- 2025-02-04 Radio internetowe do starego Androida
- 2025-02-04 "ogrodowa linia napowietrzna"
- 2025-02-04 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2025-02-03 Awaria BNP Paribas
- 2025-02-03 kryminalni i dochodzeniowcy
- 2025-02-03 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-03 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-02-03 jaki zasilacz laboratoryjny
- 2025-02-03 jaki zasilacz laboratoryjny
- 2025-02-03 Puszka w ziemię
- 2025-02-03 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2025-02-03 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-02-03 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-03 Bez żadnego trybu