-
1. Data: 2012-01-16 11:41:44
Temat: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Hej,
Jest sobie Citroen C5 kombi, samochod stosunkowo duzy i ciezki. W dodatku
wyposazony w automatyczna skrzynie biegow, oraz reczny dzialajacy na kola
przednie. Z elektronicznych pomagaczy ma tylko ABS.
Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej zdazy sie zbyt
szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod wyjezdza w strone zewnetrznego
kraweznika?
W hatchbacku FWD z recznym dzialacym na tyl prawdopodobnie pomoglbym sobie
recznym zeby ustawic auto przodem w odpowiedniej linii i operowal gazem na
granicy poslizgu aby zmiescic sie pomiedzy kraweznikami.
Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie gazem
konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec, skrecic
lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony ABSu zblizac
sie do kraweznika?
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Citroen C5 2.0HDI `02
-
2. Data: 2012-01-16 12:15:19
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Rafał Grzelak <s...@s...com>
Piotr Klimek wrote:
> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie
> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec,
> skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony
> ABSu zblizac sie do kraweznika?
Juz chyba lepiej wyprostowac kola w strone kraweznika i na chwile
odpuscic hamulec tuz przed najechaniem na niego.
--
Pozdrawiam, Rafał.
rg[na]skrzynka[kropka]pl
-
3. Data: 2012-01-16 12:21:13
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Dnia (Mon, 16 Jan 2012 11:15:19 +0000 (UTC)) ktos podajacy sie za Rafał Grzelak
wyklawiaturowal co nastepuje:
>> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie
>> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec,
>> skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony
>> ABSu zblizac sie do kraweznika?
>
> Juz chyba lepiej wyprostowac kola w strone kraweznika i na chwile
> odpuscic hamulec tuz przed najechaniem na niego.
Ok, ale to jest kwestia minimalizowania skutkow kolizji, a ja bym chcial
wiedziec czy jest jakas metoda, zeby w takim przypadku do kolizji w ogole
nie dopuscic.
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Citroen C5 2.0HDI `02
-
4. Data: 2012-01-16 12:21:34
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Agent" <w...@o...eu>
Użytkownik "Piotr Klimek" <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> napisał w wiadomości
news:slrn.pl.jh7vn3.1ak.usenet@piko.homelinux.net...
> Hej,
> Jest sobie Citroen C5 kombi, samochod stosunkowo duzy i ciezki. W dodatku
> wyposazony w automatyczna skrzynie biegow, oraz reczny dzialajacy na kola
> przednie. Z elektronicznych pomagaczy ma tylko ABS.
>
> Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej zdazy sie
> zbyt
> szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod wyjezdza w strone
> zewnetrznego
> kraweznika?
>
> W hatchbacku FWD z recznym dzialacym na tyl prawdopodobnie pomoglbym sobie
> recznym zeby ustawic auto przodem w odpowiedniej linii i operowal gazem na
> granicy poslizgu aby zmiescic sie pomiedzy kraweznikami.
>
> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie gazem
> konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec, skrecic
> lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony ABSu zblizac
> sie do kraweznika?
>
>
Wcisnąć gaz i hamulec jednocześnie. Wtedy tylne koła będą hamowane bardziej
niż przednie i auto zarzuci tyłem jesli o to Ci chodzi
-
5. Data: 2012-01-16 12:22:06
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-16 12:15, Rafał Grzelak wrote:
> Piotr Klimek wrote:
>
>> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie
>> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec,
>> skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony
>> ABSu zblizac sie do kraweznika?
>
> Juz chyba lepiej wyprostowac kola w strone kraweznika i na chwile
> odpuscic hamulec tuz przed najechaniem na niego.
W zasadzie, wolny czas w trakcie zbliżania do krawężnika wykorzystać na
3 zdrowaśki... a nóż pomogą :-)
Umiejętnie operując lewą nogą _może_ by Ci się udało wywołac
nadsterowność, choć najpewniej warunki i sprytny francuz nie pozwolą...
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
6. Data: 2012-01-16 12:52:42
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Dnia (Mon, 16 Jan 2012 12:21:34 +0100) ktos podajacy sie za Agent
wyklawiaturowal co nastepuje:
>> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie gazem
>> konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec, skrecic
>> lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony ABSu zblizac
>> sie do kraweznika?
>>
>>
> Wcisnąć gaz i hamulec jednocześnie. Wtedy tylne koła będą hamowane bardziej
> niż przednie i auto zarzuci tyłem jesli o to Ci chodzi
Jestem prawie pewny, ze wcisniecie na raz obudwu pedalow nie dziala.
Testowalem to przy probie wyjazdy z zaspy, gdy pod jednym kolem mialem lod
a pod drugim snieg. Chcialem hamulcem zasymulowac szpere i z tego co
pamietam to elektronika nie pozwalala na taka akcje. W tym samochodzie
pedal gazu jest potencjometrem.
Sprawdze to przy okazji na jakims wiekszym parkingu. Dzieki.
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Citroen C5 2.0HDI `02
-
7. Data: 2012-01-16 12:55:11
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Dnia (Mon, 16 Jan 2012 12:22:06 +0100) ktos podajacy sie za Marcin 'Yans' Bazarnik
wyklawiaturowal co nastepuje:
>>> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie
>>> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec,
>>> skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony
>>> ABSu zblizac sie do kraweznika?
>>
>> Juz chyba lepiej wyprostowac kola w strone kraweznika i na chwile
>> odpuscic hamulec tuz przed najechaniem na niego.
>
> W zasadzie, wolny czas w trakcie zbliżania do krawężnika wykorzystać na
> 3 zdrowaśki... a nóż pomogą :-)
Ale hamulec lepiej trzymac wcisniety i probowac sterowac przy pomocy ABSu,
czy lepiej puscic gaz i starac sie manewrowac tylko kierownica?
> Umiejętnie operując lewą nogą _może_ by Ci się udało wywołac
> nadsterowność, choć najpewniej warunki i sprytny francuz nie pozwolą...
Lewa noga moze by zadzialala przy wiekszych predkosciach niz 30km/h, ale
sprobuje cos pokombinowac przy okazji.
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Citroen C5 2.0HDI `02
-
8. Data: 2012-01-16 13:07:35
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-16 12:55, Piotr Klimek wrote:
> Dnia (Mon, 16 Jan 2012 12:22:06 +0100) ktos podajacy sie za Marcin 'Yans' Bazarnik
> wyklawiaturowal co nastepuje:
>
>>>> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie
>>>> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec,
>>>> skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony
>>>> ABSu zblizac sie do kraweznika?
>>>
>>> Juz chyba lepiej wyprostowac kola w strone kraweznika i na chwile
>>> odpuscic hamulec tuz przed najechaniem na niego.
>>
>> W zasadzie, wolny czas w trakcie zbliżania do krawężnika wykorzystać na
>> 3 zdrowaśki... a nóż pomogą :-)
>
> Ale hamulec lepiej trzymac wcisniety i probowac sterowac przy pomocy ABSu,
> czy lepiej puscic gaz i starac sie manewrowac tylko kierownica?
Tak operować gazem i kierownicą aby starać się odzyskać sterowność. A
najlepiej, jak już wiesz, że zbliżasz się do zakrętu zbyt szybko to
starać się ustawić samochód bokiem przed zakrętem.
>> Umiejętnie operując lewą nogą _może_ by Ci się udało wywołac
>> nadsterowność, choć najpewniej warunki i sprytny francuz nie pozwolą...
>
> Lewa noga moze by zadzialala przy wiekszych predkosciach niz 30km/h, ale
> sprobuje cos pokombinowac przy okazji.
Może pomóc odzyskać sterowność - być może uzyskać nadsterowność ponieważ
jest ślisko.
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
9. Data: 2012-01-16 13:09:27
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Bydlę <p...@g...com>
On 2012-01-16 11:41:44 +0100, Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> said:
> Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej zdazy sie zbyt
> szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod wyjezdza w strone zewnetrznego
> kraweznika?
Są tylko dwie metody: odjąć gazu by ozdyskać sterowność lub wręcz
przeciwnie - próbować po żużlowemu. ;-)
Ale najlepiej jest najpierw użyć właściwego biegu (tak, pamiętam, że
pisałeś o automatycznej skrzyni biegów), a potem rozsądnej prędkości na
ośnieżonej osiedlowej drodze...
--
Bydlę
-
10. Data: 2012-01-16 13:23:30
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2012-01-16 13:07, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
> On 2012-01-16 12:55, Piotr Klimek wrote:
>> Dnia (Mon, 16 Jan 2012 12:22:06 +0100) ktos podajacy sie za Marcin
>> 'Yans' Bazarnik
>> wyklawiaturowal co nastepuje:
>>
>>>>> Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie
>>>>> gazem konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec,
>>>>> skrecic lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony
>>>>> ABSu zblizac sie do kraweznika?
>>>>
>>>> Juz chyba lepiej wyprostowac kola w strone kraweznika i na chwile
>>>> odpuscic hamulec tuz przed najechaniem na niego.
>>>
>>> W zasadzie, wolny czas w trakcie zbliżania do krawężnika wykorzystać na
>>> 3 zdrowaśki... a nóż pomogą :-)
>>
>> Ale hamulec lepiej trzymac wcisniety i probowac sterowac przy pomocy
>> ABSu,
>> czy lepiej puscic gaz i starac sie manewrowac tylko kierownica?
>
> Tak operować gazem i kierownicą aby starać się odzyskać sterowność. A
> najlepiej, jak już wiesz, że zbliżasz się do zakrętu zbyt szybko to
> starać się ustawić samochód bokiem przed zakrętem.
A jak już wszytko zawiedzie to jednak użyć ABS'u, który jest najlepszym
rozwiązaniem w tym wypadku.
A jeszcze lepiej sprawdzić to w rzeczywistych warunkach i udać się na
matę poślizgową, ewentualnie przetestować na jakimś ośnieżonym parkingu.
Wówczas może się okazać, że świat teoretyków pms'u a rzeczywisty to
zupełnie inne bajki.
A.