-
Data: 2012-01-23 22:07:33
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Wed, 18 Jan 2012 09:46:36 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
> On 2012-01-17 22:50, Tomasz Pyra wrote:
>> On Tue, 17 Jan 2012 22:05:27 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>>
>>>> Przyczepności przednich kół większej niż puszczając gaz się nie znajdzie.
>>>
>>> Przy podsterze w FWD puscić dodatkowo gaz ? Chyba żartujesz. To już
>>> lepiej wysprzęglić - napewno zrówna się prędkość kół z podłożem i o ile
>>> koła nie są skręcone pod niewłaściwym kątem to powinien odzyskać
>>> sterowność, wtedy może też próbować dociążyć przód hamulcem.
>>
>> Przy w miarę niskich obrotach silnika silnik hamuje na tyle słabo, że nie
>> jest to problem.
>
> Gdy przednia oś się już ślizga, to dodatkowa siła na przedniej osi
> pogłębi ten poślizg... nie wspominając już o hamulcu.
Ale niewiele.
Siłą którą jest w stanie przenieść opona jest mniej-więcej podobna w każdym
kierunku.
Jeżeli wektor tej siły rozłoży się na wektor równoległy i prostopadły do
osi (czyli siłę hamująco/napędową i siłę skręcającą), to widać że dołożenie
pewnej (oczywiście niezbyt wielkiej) siły hamującej lub napędzającej do
koła, w niewielkim stopniu zmniejsza składową boczną.
I dlatego w jeździe sportowej nie przejeżdża się zakrętów z rozłączonym
sprzęgłem.
> Aż, z ciekawości pogadałęm z kolegą prowadzącym szkolenia z doskonalenia
> techniki jazdy...
> reakcje są dwóch kierunkach, zależnie od tego o jakim kierowcy rozmawiamy.
> Z czego jedna zgodna z tym co było tutaj napisane... hamulec i modlitwa.
> Nie jest to jednak _jedyna_ droga i napewno nie najbardziej skuteczna.
Ale mówimy o samochodzie który znajduje się już na zakręcie.
Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.
W sytuacji kiedy poślizg jest nieplanowany, bo samochod miał iść tarciem
statycznym, a idzie poślizgiem, można oczywiście postawić go bokiem pod
optymalnym kątem, ale wymaga to ileś tam metrów na których można albo
efektywnie hamować, albo stawiać samochó bokiem.
Jestem przekonany że w jakiejś tam ogólnej sytuacji te metry lepiej
przeznaczyć na hamowanie.
Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
>
>> Wiadomo że brak momentu na osi koła będzie w ogólności lepszy, ale znowu
>> niewieki moment też nie odbiera jakoś mocno zdolności opony do generowania
>> sił bocznych (i dlatego rozsądne operowanie gazem w zakręcie nie powoduje
>> nagłych zaników trzymania bocznego).
>
> W poślizgu przedniej osi na śliskiej nawierzchni ?
Oczywiscie - tak samo jak h
>
>>>> I jeżeli to nie wystarcza do zmiany kierunku jazdy samochodu, to już raczej
>>>> nic nie pomoże.
>>>
>>> Zdecydowanie się nie zgadzam.
>>
>> No ale jak inaczej?
>> Żeby mówić o zmieszczeniu się w zakręcie, to najpierw ten przód musi jakoś
>> skręcić.
> >
>> Przednie opony muszą zadziałać siłą w bok wystarczającą do przestawienia
>> tego przodu.
>>
>> Jak nie ma tej przyczepności przy skręcie przednich kół, to skąd ona się ma
>> znaleść?
>> Bo dopiero po tym jak przód skręci, można się zastanawiać nad resztą - czy
>> tylne koła też dadzą radę, nad balansem itd.
>
> Lekkie odkręcenie, noga nadal na gazie, z wyczuciem hamulec ręczny.
> Samochód się obraca, znów mamy sterowność, lewa wtedy na hamulec aby
> kontrolować balans, prawa nadal na pedale gazu. Wszystko z wyczuciem i
> opanowaniem.
Oczywiście, ale zamie do dużo miejsca które poświęci się jedynie na
obracanie samochodu.
Lepiej to miejsce wykorzystać do jak najwydaniejszego zmniejszenia
prędkości.
> To nie jest teoria, to praktyka.
Ale praktyka u której podstaw leżą inne cele.
W jeździe sportowej kto hamuje ten przegrywa.
Na drodze nie ma dużego problemu jak w zakręcie samochód się zatrzyma,
wycofa i pojedzie dalej.
Inne prorytety.
Następne wpisy z tego wątku
- 24.01.12 09:02 Mirek Ptak
- 24.01.12 09:41 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 24.01.12 09:47 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.01.12 19:20 Adam Płaszczyca
- 25.01.12 19:51 Tomasz Pyra
- 25.01.12 20:53 Tomasz Pyra
- 25.01.12 21:35 Krzysiek Kielczewski
- 25.01.12 22:01 Artur Maśląg
- 25.01.12 22:27 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.01.12 22:34 Tomasz Pyra
- 25.01.12 22:44 J.F.
- 25.01.12 23:20 Tomasz Pyra
- 25.01.12 23:21 Tomasz Pyra
- 25.01.12 23:39 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.01.12 23:45 Marcin 'Yans' Bazarnik
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 2025-01-13 Gdańsk => Application Security Engineer <=
- 2025-01-13 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-13 Warszawa => Konsultant ds. sprzedaży <=
- 2025-01-13 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2025-01-13 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-13 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-13 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-13 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-13 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-01-13 Wydajność klimy w obecnych temperaturach
- 2025-01-13 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=