  • 21. Data: 2011-09-16 08:10:16
    Temat: Re: Porucha na rypadle
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 15.09.2011 22:34, marek augustynski wrote:
    > Jest też teoria, że Żydzi swoją sprawność intelektualną zawdzięczają
    > prześladowaniom jakie ich spotykały przez setki lat. Proszę się nie
    > śmiać.

    Żydzi mieli przez wieki najmniejszy odsetek analfabetów. Każdy w
    zasadzie musiał nauczyć się tam czytać. Dodatkowo zakaz posiadania ziemi
    powodował, że żydzi musieli zajmować się handlem, medycyną, rzemiosłem.
    Do czasów rewolucji przemysłowej było to ograniczeniem, ale w momencie
    rewolucji przyniosło olbrzymią przewagę.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 22. Data: 2011-09-16 08:23:24
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    /*
    Użytkownik napisał w wiadomości grup

> [...]

    Do czasów rewolucji przemysłowej było to ograniczeniem, ale w momencie
    rewolucji przyniosło olbrzymią przewagę.
    */

    jest jeszcze jedna kwestia. kościół katolicki potępiał lichwę i zabraniał
    pożyczania przez katolików pieniędzy na procent. życie gospodarcze
    potrzebowało jednak takiej grupy i weszli w nią żydzi.
    oczywiście z wszystkimi konsekwencjami. np. arcykatoliccy królowie Hiszpanii
    świadomie zaciągnęli ogromne zobowiązania u żydów i namawiali swoich
    poddanych do tego samego. pod zastaw dali ogromne majątki ziemskie tyle, ze
    nawet nie zamierzali oddać pierwszej raty. wypędzono wszystkich żydów albo
    na siłę ich chrzczono (a wiadomo ze katolik nie może pożyczać pieniędzy na
    procent ;-) )