  • Data: 2011-09-15 10:17:17
    Temat: Re: Porucha na rypadle
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    /*
    Myślę, że więcej i lepiej na ten temat może powiedzieć Ludek, ale
    skoro nie mówi, to ja powiem, choć nie wiem :)
    Czesi od spalenia Husa mieli konflikty religijne, a po Bitwie na
    Białej Górze, którą przegrali m.in. "dzięki" Polakom :-|, mieli
    niesamowitą germanizację i język czeski prawie zanikł; przez około 250
    lat utrzymywał się praktycznie tylko w środowisku wiejskim. Wspóczesny
    czeski jest efektem wysiłków dążących do odtworzenia języka, często na
    podstawie polskich słów, a także tych sprzed germanizacji.
    Dlatego też współczesny czeski brzmi podobnie jak polski... sprzed
    przynajmniej 300 lat ;)
    */

    nie wiem dlaczego poprzedni mój mail się nie ukazał na grupie ;-)
    pisałem o tym co czarek napisał więc nie będę powtarzał.

    po wojnie trzydziestoletniej, która rozpoczęła się Defenestracją praską
    naród czeski, a w szczególności elity, został wycięty.
    I rzeczywiście przy dużym udziale Polaków i ogromnym wsparciu naszego
    najgorszego w historii króla (jeśli on ma pomnik w centrum stolicy to
    dlaczego innym się go odmawia ;-) ).

    Bardzo podobna sytuacja ma miejsce z Litewskim który został wyparty przez
    ruski a później przez Polski i przetrwał tylko w nielicznych nadbałtyckich
    wioskach. Z kolei Łotewski rozwijał się dość swobodnie i dlatego dzisiejsi
    badacze języka np pruskiego sięgają po litewski jako bardziej pierwotny.