  • Data: 2011-09-16 07:52:02
    Temat: Re: Porucha na rypadle
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    */

    > Co mi sie podoba u Czechów to, że nie mieli skrupółów i wywalili Niemców
    > Sudeckich. Dzieki temu nie maja tego co my na Opolszczyźnie.

    Z Warmii też wywalono Niemców. Zalet nie widzę, a Warmia jako region
    kulturowy stała się przez to krainą historyczną i na mapie została tylko z
    sentymentu (co nie zmienia faktu że większość osób pyta mnie "co słychać na
    Mazurach").
    */

    Warmia bardzo dzielnie i skutecznie opierała się germanizacji.

    Wańkowicz w 'na tropach smętka' opisuje walkę Niemiec z bardzo dużą
    mniejszością polską na Warmii. Niemcy po mino wielu set lat osadnictwa na
    mazurach i Warmii nie czuli się tam tak do końca u siebie. Wańkowicz opisuje
    kościelną procesję na którą przyszło ok 80tys Polaków. tak to ich
    przeraziło, że zmienili zasady liczenia populacji. wprowadzono nowy naród
    Mazurów aby w statystykach wykazać, że Polaków jest na tym terenie tylko
    kilka procent.

    Wspomnę jeszcze, że po tym jak w Wielkopolsce wprowadzono ograniczenia w
    zakupie ziemi i budowie domów przez Polaków to ci zaczęli kupować ziemie na
    Warmii i Mazurach i osiedlać na niej bądź to miejscowych Polaków bądź z
    innych dzielnic. jak się Niemcy zorientowali to okazało się że Polacy są
    właścicielami ogromnych majątków ziemskich w tej dzielnicy.