-
41. Data: 2016-12-02 17:27:38
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: sirapacz <n...@s...pl>
> ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej wiedzy z zakresu
> fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów o geografii.
> Jacek
>
Panie ekspercie od siedmiu boleści skoroś taki ekspierd, to po kiego
zadajesz tu takie pytania?
-
42. Data: 2016-12-02 17:28:34
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello As,
Friday, December 2, 2016, 3:10:18 PM, you wrote:
[...]
> CO2 wbrew pozorom jest dość niebezpiecznym gazem.
Spałeś na fizyce czy w szkołę cegłami rzucałeś zamiast do niej
chodzić?
> W funkcji temeperatury bardzo szybko się rozszeża
Co robi? Chyba jednak to były cegły...
> i były przypadki wybuchania butli o próbie ciśnienia 200 czy 250 bar
> ,gdy zostały zbytnio podgrzane.
Ale odróżniasz butlę zawierającą CIEKŁY CO2 od opony zawierającej
GAZOWY CO2?
> Ciekawe czy wytrzyma opona która na słońcu zostanie podgrzana do
> wysokiej temperatury razem z CO2 wewnątrz? Przy 10 barach chyba
> wybuchają?
Nie było po drodze z fizyką, zdecydowanie.
Hint: przemiany fazowe, temperatura krytyczna CO2
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
43. Data: 2016-12-02 17:42:01
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup
W dniu 02.12.2016 o 15:10, a...@a...pl pisze:
>> CO2 wbrew pozorom jest dość niebezpiecznym gazem. W funkcji
>> temeperatury
>> bardzo szybko się rozszeża i były przypadki wybuchania butli
>> o próbie
>> ciśnienia 200 czy 250 bar ,gdy zostały zbytnio podgrzane.
>Chłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. Jak się
>podgrzeje i przejdzie w stan gazowy, to żadna butla nie wytrzyma
>takiego ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej
>wiedzy z zakresu fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów o
>geografii.
Akurat kazda butla CO2 wytrzyma takie cisnienie.
Temperatura krytyczna CO2 to 31C, to jest akurat tyle, ze sie moze
zdarzyc upalnym latem, czy w bagazniku samochodu na sloncu,
wiec butla po prostu musi wytrzymac te 78 bar z drobnym dodatkiem.
Wiec taka sie daje i ona wytrzymuje.
Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do butli
za duzo naleje i przy wzroscie temperatury ciecz sie bardziej
rozszerzy.
J.
-
44. Data: 2016-12-02 17:44:04
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello sirapacz,
Friday, December 2, 2016, 5:27:38 PM, you wrote:
>> ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej wiedzy z zakresu
>> fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów o geografii.
> Panie ekspercie od siedmiu boleści skoroś taki ekspierd, to po kiego
> zadajesz tu takie pytania?
Ciekawość nim kieruje na przykład.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
45. Data: 2016-12-02 17:51:15
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F.,
Friday, December 2, 2016, 5:42:01 PM, you wrote:
>>> CO2 wbrew pozorom jest dość niebezpiecznym gazem. W funkcji
>>> temeperatury bardzo szybko się rozszeża i były przypadki wybuchania butli
>>> o próbie ciśnienia 200 czy 250 bar ,gdy zostały zbytnio podgrzane.
>>Chłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. Jak się
>>podgrzeje i przejdzie w stan gazowy, to żadna butla nie wytrzyma
>>takiego ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej
>>wiedzy z zakresu fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów o
>>geografii.
> Akurat kazda butla CO2 wytrzyma takie cisnienie.
> Temperatura krytyczna CO2 to 31C, to jest akurat tyle, ze sie moze
> zdarzyc upalnym latem, czy w bagazniku samochodu na sloncu,
> wiec butla po prostu musi wytrzymac te 78 bar z drobnym dodatkiem.
> Wiec taka sie daje i ona wytrzymuje.
Ale kiedyś wytrzymałość butli się skończy. Dlatego nie wolno przewozić
gaśnic śniegowych w kabinie czy bagażniku. Nabój CO2 w gaśnicy
proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa na
wyższą temperaturę. I też zdarzają się awarie.
> Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do butli
> za duzo naleje i przy wzroscie temperatury ciecz sie bardziej
> rozszerzy.
Powyżej 31°C już nie ciecz. I podlega normalnym prawom fizyki.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
46. Data: 2016-12-02 18:29:17
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:1...@p...pl.in
valid...
Hello J.F.,
>>>Chłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. Jak
>>>się
>>>podgrzeje i przejdzie w stan gazowy, to żadna butla nie wytrzyma
>>>takiego ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej
>>>wiedzy z zakresu fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów
>>>o
>>>geografii.
>> Akurat kazda butla CO2 wytrzyma takie cisnienie.
>> Temperatura krytyczna CO2 to 31C, to jest akurat tyle, ze sie moze
>> zdarzyc upalnym latem, czy w bagazniku samochodu na sloncu,
>> wiec butla po prostu musi wytrzymac te 78 bar z drobnym dodatkiem.
>> Wiec taka sie daje i ona wytrzymuje.
>Ale kiedyś wytrzymałość butli się skończy. Dlatego nie wolno
>przewozić
>gaśnic śniegowych w kabinie czy bagażniku. Nabój CO2 w gaśnicy
Ale to juz gaz. Miedzy 31 a 81C, czyli 304 i 354K, to cisnienie
wzrosnie zgrubsza liczac z 78 do 90 at.
I tyle butla powinna wytrzymac, a dalej ... to juz i tak pozar :-)
>proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa na
>wyższą temperaturę. I też zdarzają się awarie.
Ponizej 31C to stopien napelnienia nie zalezy od cisnienia :-)
>> Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do
>> butli
>> za duzo naleje i przy wzroscie temperatury ciecz sie bardziej
>> rozszerzy.
>Powyżej 31°C już nie ciecz. I podlega normalnym prawom fizyki.
Dlatego wlasnie ponizej jest ryzyko :-)
J.
-
47. Data: 2016-12-02 18:55:35
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F.,
Friday, December 2, 2016, 6:29:17 PM, you wrote:
>>>>Chłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. Jak
>>>>się podgrzeje i przejdzie w stan gazowy, to żadna butla nie wytrzyma
>>>>takiego ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej
>>>>wiedzy z zakresu fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów
>>>>o geografii.
>>> Akurat kazda butla CO2 wytrzyma takie cisnienie.
>>> Temperatura krytyczna CO2 to 31C, to jest akurat tyle, ze sie moze
>>> zdarzyc upalnym latem, czy w bagazniku samochodu na sloncu,
>>> wiec butla po prostu musi wytrzymac te 78 bar z drobnym dodatkiem.
>>> Wiec taka sie daje i ona wytrzymuje.
>>Ale kiedyś wytrzymałość butli się skończy. Dlatego nie wolno
>>przewozić gaśnic śniegowych w kabinie czy bagażniku. Nabój CO2 w gaśnicy
> Ale to juz gaz. Miedzy 31 a 81C, czyli 304 i 354K, to cisnienie
> wzrosnie zgrubsza liczac z 78 do 90 at.
> I tyle butla powinna wytrzymac, a dalej ... to juz i tak pozar :-)
Zakładasz wzrost ciśnienia przy założeniu, że butla nie była
przepełniona. A wypadki z CO2 to najczęściej nalewanie ciekłego CO2 do
pełna. I wtedy nie trzeba nawet temperatury krytycznej, żeby ciśnienie
było znacznie wyższe a po osiągnięciu krytycznej robi się
nieprzyjemnie.
Podobnie masz z LPG tyle, że w butli LPG masz jeszcze zawór, który
popuści ciśnienia i spowoduje schłodzenie LPG w butli poniżej
temperatury krytycznej.
>>proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa na
>>wyższą temperaturę. I też zdarzają się awarie.
> Ponizej 31C to stopien napelnienia nie zalezy od cisnienia :-)
Ale powyżej zależy i to bardzo.
>>> Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do
>>> butli za duzo naleje i przy wzroscie temperatury ciecz sie bardziej
>>> rozszerzy.
>>Powyżej 31°C już nie ciecz. I podlega normalnym prawom fizyki.
> Dlatego wlasnie ponizej jest ryzyko :-)
Że za dużo nalejesz.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
48. Data: 2016-12-02 19:14:33
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:1...@p...pl.in
valid...
Hello J.F.,
>>>Ale kiedyś wytrzymałość butli się skończy. Dlatego nie wolno
>>>przewozić gaśnic śniegowych w kabinie czy bagażniku. Nabój CO2 w
>>>gaśnicy
>> Ale to juz gaz. Miedzy 31 a 81C, czyli 304 i 354K, to cisnienie
>> wzrosnie zgrubsza liczac z 78 do 90 at.
>> I tyle butla powinna wytrzymac, a dalej ... to juz i tak pozar :-)
>Zakładasz wzrost ciśnienia przy założeniu, że butla nie była
>przepełniona. A wypadki z CO2 to najczęściej nalewanie ciekłego CO2
>do
>pełna. I wtedy nie trzeba nawet temperatury krytycznej, żeby
>ciśnienie
>było znacznie wyższe a po osiągnięciu krytycznej robi się
>nieprzyjemnie.
No wlasnie odwrotnie. To ponizej krytycznej jest nieprzyjemnie, a
powyzej juz calkiem przyjemnie.
O ile mogla byc przepelniona - o 20% ?
To tylko 20% wyzsze cisnienie gazu, 95 zamiast 78 bar, na tyle powinna
byc butla projektowana.
Za to ponizej temperatury krytycznej jest nieprzyjemnie, bo moze
peknac od rozszerzajacej sie cieczy :-)
>>>proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa
>>>na
>>>wyższą temperaturę. I też zdarzają się awarie.
>> Ponizej 31C to stopien napelnienia nie zalezy od cisnienia :-)
>Ale powyżej zależy i to bardzo.
No wlasnie nie bardzo - zgrubsza liczac proporcjonalnie do
temperatury, ale absolutnej.
A to juz niewiele rosnie w sensownych warunkach.
Zobacz co jest alternatywa dla CO2 - azot. W temperaturze grubo
powyzej krytycznej.
J.
-
49. Data: 2016-12-02 20:23:23
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: masti <g...@t...hell>
J.F. wrote:
>>A jakie nieszczelności ma opona bęzdętkowa Twoim zdaniem?
>
> Mase, bo teraz dwie pompuje co 3 tygodnie :-)
to co tym masz za złomy? z chińskiej gównogumy?
jak mi się zdarzy dopompować odrobinę raz na 2-3 lata to już dużo
ostatnio jak zaczęło schodzić to się okazało, że pinezkę tapicerską
złapałem
--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
-
50. Data: 2016-12-02 21:36:17
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F.,
Friday, December 2, 2016, 7:14:33 PM, you wrote:
[...]
>>Zakładasz wzrost ciśnienia przy założeniu, że butla nie była
>>przepełniona. A wypadki z CO2 to najczęściej nalewanie ciekłego CO2
>>do pełna. I wtedy nie trzeba nawet temperatury krytycznej, żeby
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>ciśnienie było znacznie wyższe a po osiągnięciu krytycznej robi się
>>nieprzyjemnie.
> No wlasnie odwrotnie. To ponizej krytycznej jest nieprzyjemnie, a
> powyzej juz calkiem przyjemnie.
Ciśnienie nadal rośnie - najpierw czytaj, potem pisz.
[...]
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)