  • 41. Data: 2011-06-05 11:45:21
    Temat: Re: Pomiar sygnału z termopary
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 05 Jun 2011 09:27:42 +0200, John Smith napisał(a):

    > Podaj literaturę, najlepiej naukową, niektóre pojęcia pierwsze słyszę.

    Nie jest to naukowa ale tym niemniej działa :) (sorry, nie chce mi się
    skracać linka :)

    http://www.google.pl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0C
    DgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.lumel.com.pl%2Fdownload
    %2FZ2Z4L2x1bWVsL3BsL2RlZmF1bHRfbXVsdGlsaXN0YV9wbGlrb
    3cudjAvNjM4%2Fre21_instrukcja_obslugi.pdf&ei=f2frTfb
    pLZGRswaC4fDnCg&usg=AFQjCNEvVxYgGM3lYdQoBtHvn4QOk26j
    Eg
    --
    Jacek

  • 42. Data: 2011-06-05 11:46:35
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > impulsowe proporcjonalne. Czyli generalnie PWM, tyle tylko, ze okres
    > trwania calego impulsu (1+0) wynosi 20s.
    > Wiec jezeli np. impuls bedzie trwal 14s, to przerwa 6s..... Przy
    > mniejszych temperaturach bezwladnosc pieca jest wystarczajaca, aby to
    > nie mialo wplywu, ale przy wiekszej.....jak widac :-)
    > Dlaczego taki uklad?...Bo oparlem sie o inny sterownik, ktory kupilem
    > wraz z piecem kiedys - tamten mial ta roznice, ze dlugosc trwania
    > impulsu nastawialo sie galka potencjometru ze skala 0-10 :-) No i
    > oczywiscie zadnego pomiaru temperatury nie mial...

    Zdecydowanie za długo, zejdź do 1 sek. lub krócej. W małych obiektach to
    już wyraźnie widać w przebiegu temperatury.

    > Jak ostatnio widzialem w internecie sterownik pieca z regulacja PID i
    > autotuningiem, przystosowany do roznego rodzaju termopar, PT...bla, bla
    > bla.... mozna kupic juz za 130zl...tak wiec z ekonomicznego punktu
    > widzenia wlasna konstrukcja jest zupelnie nieoplacalna...no, ale
    > edukacjnie....:-)

    Ponieważ nie ma ogólnych zasad autotuningu, każda fabryka robi własne.
    Te najtańsze regulatory mają autotuning godny małego Jasia z piaskownicy.

    [...]

    > Czytam, czytam :-) I pdf'a i note aplikacyjna, w ktorej jest opisane jak
    > tlumic
    > szumy wejsciowe - rezystor szeregowy + kondensator na wejsciu.
    [...]
    > No ,ale na razie nie tego nie stosowalem, bo wydawalo sie, ze sygnal
    > jest stabiny....

    Podaj dokładnie gdzie wyczytałeś o tłumieniu szumów na wejściu, nazwa
    pdf-a, numer strony, położenie treści na stronie.

    > No, ja mierze tylko raz na sekunde...a i tak pod uwage biore tylko
    > ostatni pomiar.
    > Latwo byloby mi wiec wykorzystac wczesniejsze 19 pomiarow do obliczenia
    > sredniej....Ale wahan tempratury w piecu to nie wyeliminuje...tyle tylko
    > ze PID by mial bardziej stabilne dane wejsciowe...Co moze troszke tez
    > uspokoic regulacje....

    Nic z tego nie rozumiem, jaka jest stała czasowa obiektu?

    > Warto zrobic ekranowanie przewodow od termopary? Wciagnac troche oplotu
    > to zaden problem :-)
    Zawsze warto, ale jak @100°C wahania są na poziomie +-1LSB to
    zastosowania ekranu nie zauważysz.

    > Mam ksiazke Michalskiego, Sadowskiego, Kużminskiego "Regulacja
    > temperatury urzadzen elektrotermicznych" - na pewno temat nie jest
    > tematem latwym :-)
    > No i ksiazka opisuje wszytkie mozliwe rodzaje regulacji i wszelkie
    > mozliwe przypadki.....A wybor nalezy do Ciebie :-) I wybierz tu
    > czlowieku akurat ten wlasciwy :-)

    Też znam tę pozycję i polecam. :)
    K.

  • 43. Data: 2011-06-05 12:01:43
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    3cudjAvNjM4%2Fre21_instrukcja_obslugi.pdf&ei=f2frTfb
    pLZGRswaC4fDnCg&usg=AFQjCNEvVxYgGM3lYdQoBtHvn4QOk26j

    Dzięki, dałem radę :)

    Na stronie 16 jest m.in. dobór wzmocnienia Pb. Dobierałeś te nastawy wg
    zamieszczonych zaleceń?

    K.

  • 44. Data: 2011-06-05 12:22:49
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-06-05 13:08, J.F. pisze:

    > Ale tam jako sprytnie uzyto pomocniczy zestyk przekaznika.

    Czyli, dodatkowy zestyk przekaźnika był kluczowy w tej regulacji.

    Inżynier nie lubi, bo to nie jego działka. Po co obciążać go obowiązkami
    o których nie ma pojęcia. Opracowanie algorytmu regulacji do konkretnego
    zastosowania, o ile kryteria są wysokie, powinno być domeną naukowca
    specjalizującego się w tej dziedzinie.

    > Owszem, ale na obiekcie nadal moga chetniej widziec stary normalny
    > regulator niz "nic nie dziala i nie wiadomo dlaczego".

    Regulacja dwustawna, lub jej odmiana trójstawna, jest prosta i
    niezawodna. Wada: wahania temperatury wokół temperatury zadanej.
    Czasem sieć zasilająca nie znosi takich wahań mocy.

    > P.S. Bawilem sie niedawno jakim PLC z analogowym PID. Juz druga
    > generacja .. a procedura uczenia wywala blad i nikt nie wie dlaczego.
    > procedura poprzedniej generacji tez wywala blad, i pozostalo reczne
    > ustawienie. Idiotyczne zreszta, a w dodatku kiepsko opisane :-)

    PLC firmy Siemens?

    Hahahaha, skąd ja to znam. To naprawdę znakomity kabaret, lepszy od
    Neonówki, widzieć jak taki wszystkowiedzący mędrzec z tytułem profa
    bierze się do nastrojenia regulatora PID do "trudnego" obiektu.
    A cieszyć się można wiele tygodni!
    K.

  • 45. Data: 2011-06-05 12:23:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 05 Jun 2011 14:01:43 +0200, John Smith napisał(a):

    > Na stronie 16 jest m.in. dobór wzmocnienia Pb. Dobierałeś te nastawy wg
    > zamieszczonych zaleceń?

    Jak wspomniałem nie zajmowałem się używaniem (aplikacjami) tych regulatorów
    ale ich konstruowaniem :) więc nie mam dużego doświadczenia pozwalającego
    ocenić czy zasady podane w tej instrukcji są dobre i jaka jest granica ich
    stosowalności (o ile taka jest). Przytoczyłem tą instrukcję jedynie jako
    dowód ze regulatory dwustawne mogą mieć charakterystykę złożoną w dowolnych
    proporcjach z P,I oraz D. W nielicznych przypadkach kiedy miałem taki
    regulator zastosować, całość (piec+reg) działała zgodnie z oczekiwaniami.
    --
    Jacek

  • 46. Data: 2011-06-05 12:39:06
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > proporcjach z P,I oraz D. W nielicznych przypadkach kiedy miałem taki
    > regulator zastosować, całość (piec+reg) działała zgodnie z oczekiwaniami.

    Dopytuję dlatego tak dokładnie, bo tabela nr. 1 strona 13, uwagi 1 do 4
    opisują co innego. Dlatego zdziwiłem się, gdy napisałeś o wiązaniu
    parametrów regulatora dwustawnego z elementami PID. Może tak było
    kiedyś? Jeszcze 20 lat temu skutecznej regulacji temperatury poszukiwano
    bardzo natarczywie.
    K.

  • 47. Data: 2011-06-05 12:41:26
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 05.06.2011 13:46, John Smith pisze:

    > Zdecydowanie za długo, zejdź do 1 sek. lub krócej. W małych obiektach to
    > już wyraźnie widać w przebiegu temperatury.

    No tak, ale co bedzie z okresem wlaczania triaka? Jeden okres sieci
    to 0,02s.
    Pomnozone x 1000 (bo tyle mamy stopni do regulacji) daje wlasnie 20s.

    No chyba, ze ja to zle rozumiem i zmiana mocy powodujaca zmiane
    temperatury o 1 stC, to nie jest pelna moc (czyli czas pelnego okresu)
    podzielona przez 1000?

    Tu niestety okres sieci 230V nam kwantyzuje tą regulacje.....

    No chyba ze wejde wewnatrz okresu sieci i bedze dzielił go na te 1000
    kawalkow albo sumowal okresy zlozone z kilku pelnych i jednego
    niepelnego ale wowczas musze juz dodac stopien wykrywania przejscia
    przez zero...

    No i jak koledzy juz wyzej zauwazyli - rosnie wowczas poziom zaklocen od
    triaka obciazonego 1kW - bo nie bedzie wlaczany w zerze.

    O to wlasnie pytalem jak sie pytalem o sposoby sterowania moca
    dostarczaną do pieca.

    > Podaj dokładnie gdzie wyczytałeś o tłumieniu szumów na wejściu, nazwa
    > pdf-a, numer strony, położenie treści na stronie.

    Prosze bardzo - AN-369 str. 4 ...zreszta wkleje ten fragment coby nie
    trzeba bylo szukac:

    Filtering the thermocouple input will attenuate the noise
    before amplification. Figure 4 illustrates an effective in-
    put filter consisting of a resistor in series with Pin 1 and
    a capacitor from this pin to ground. An offset voltage
    will result due to the input bias current flowing through
    the resistor. Since the input bias current for the inverting
    input (Pin 14) varies with input voltage, any resistance in
    series with this input would produce an input dependent
    offset voltage. Therefore, it is highly recommended to con-
    nect this pin directly to common. In addition, the capacitor
    across the input terminals increases the response time for
    the alarm circuit in the event of a broken thermocouple.
    Adding capacitance to the frequency compensation pin
    (Pin 10) rolls off the bandwidth of the AD594/AD595 output
    amplifier thus limiting noise. Without compensation, the
    3 dB bandwidth is approximately 10 kHz. A 0.1 uF capacitor
    connected between Pins 10 and 11 reduces the 3 dB point
    to 120 Hz. This technique, however, is only useful if the
    noise does not drive the input stage into saturation.

    > Nic z tego nie rozumiem, jaka jest stała czasowa obiektu?

    A tego pomiaru to niestety nie wykonywalem....

    Jak to sie konkretnie wykonuje?

    Jado.

  • 48. Data: 2011-06-05 13:15:35
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-06-05 14:41, Jacek Domański pisze:
    [...]
> [...]
    > podzielona przez 1000?
    >
    > Tu niestety okres sieci 230V nam kwantyzuje tą regulacje.....

    Wszystko stanie się jasne gdy zastosujesz _okres_regulacji_ równy 1
    sekunda. Nie uśredniaj pomiarów, bo na to za wcześnie.

> [...]
    >
    > No i jak koledzy juz wyzej zauwazyli - rosnie wowczas poziom zaklocen od
    > triaka obciazonego 1kW - bo nie bedzie wlaczany w zerze.

    Triak zdecydowanie warto włączać w zerze!
    O dokładność PWM w ramach jednego okresu się nie martw, w zupełności
    wystarczy dokładność wyznaczenia mocy na poziomie 2% czyli 1/50 okresu
    sieci.

    > Prosze bardzo - AN-369 str. 4 ...zreszta wkleje ten fragment coby nie
    > trzeba bylo szukac:

    [...]
    Przed chwilą sam znalazłem, niestety treść rozczarowuje, brak dyskusji
    na wiele tematów ze strony inżynierów Analog'a.

    > A tego pomiaru to niestety nie wykonywalem....
    >
    > Jak to sie konkretnie wykonuje?

    Stałą czasową wyznacza się dla danego poziomu temperatury, co się możesz
    już domyślać.
    Wszystko powinno wyjaśnić rysunek 4.3 strona 76 z książki Michalski,
    Kuźmiński, Sadowski.

    Do pracy, wyznacz charakterystykę i zamieść ją w sieci. Przestaniemy
    teoretyzować a zajmiemy się praktyką.
    Niejako przy okazji mógłbyś zrobić charakterystykę statyczną według
    rysunku 4.2 strona 75.
    Ładnych kilka godzin Ci zejdzie, wystarczy z 5 punktów pomiarowych.

    Nie spal pieca!! Lepiej mniej danych, niż dane nieaktualne :)
    K.

  • 49. Data: 2011-06-05 13:15:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 05 Jun 2011 14:41:26 +0200, Jacek Domański wrote:

> [...]
    >No chyba, ze ja to zle rozumiem i zmiana mocy powodujaca zmiane
    >temperatury o 1 stC, to nie jest pelna moc (czyli czas pelnego okresu)

    troche zle rozumiesz - piec pewnie nie jest liniowy, wiec w pewnym
    zakresie bedzie gesciej, a w innym za rzadko.

    po drugie - jesli to nie jest laboratoryjny bardzo stabilny piec, to
    regulator sobie poradzi - po prostu bedzie zmienial moc czesciej.
    Bedzie np 60%,61%, 61%,60 % - w miare potrzeb.

    Oczywiscie cos tam bedzie oscylowalo .. ale jak widzisz przy 20s
    oscyluje az za duzo.

    J.

  • 50. Data: 2011-06-05 13:51:28
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 05.06.2011 14:41, Jacek Domański pisze:
    > No tak, ale co bedzie z okresem wlaczania triaka? Jeden okres sieci to
    > 0,02s.
    > Pomnozone x 1000 (bo tyle mamy stopni do regulacji) daje wlasnie 20s.

    Wydaje mi się, że nie zauważasz, że 75% to nie koniecznie 15s włączony -
    5s wyłączony ale również 3 cykle włączony - 1 wyłączony.

    Jeżeli zastosować jakiś algorytm dyfuzji błędów to wyjście powinno
    całkować się bardzo blisko wartości zadanej.

    Michoo