  • 31. Data: 2011-06-05 10:08:23
    Temat: Re: Pomiar sygnału z termopary
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-06-05 10:43, J.F. pisze:

    > ale nie mozna zwiekszac, bo sie wzbudzi.

    Oscylował będzie tylko wokół punktu ustalonego, prawie jak dwustawny.

    > P.S. Na studiach takie stanowisko mielismy - standardowy regulator
    > PID, na wyjsciu przekaznik, jakies sprytne sprzezenie .. i w sumie
    > wychodzilo z tego PWM. ale jak to robilismy to juz nie dojde.

    Piec z czujnikiem temperatury można potraktować jako filtr
    dolnoprzepustowy. Technika PWM ma rację bytu w sterowaniu mocą grzałek.
    Sam z tej techniki korzystam.

    Czyli wymaga badań.
    K.

  • 32. Data: 2011-06-05 10:12:44
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-06-05 11:03, Michoo pisze:

    > Jeżeli dobrze rozumiem Jacka to chodzi mu o 2 możliwości sterowania
    > grzałką:
    > - dwustanowo - włączona albo wyłączona
    > - ciągle - regulacja mocy wydzielanej na grzałce (czy to będzie
    > przetwornica, czy dostatecznie szybki PWM nie ma znaczenia)
    >
    > Oba te sposoby pracy da się obsłużyć regulatorem PID. W jednym wyjście
    > regulatora po porównaniu z progiem określa stan, w drugim moc.
    > Charakterystyka będzie oczywiście zupełnie inna.

    Gdyby teoretycznie się przyjrzeć, to będą to jednak nieco różne
    regulacje: dwustawna i przesterowany PID. Człon całkujący może tu nieco
    namieszać. W regulacji dwustawnej dodana jest często histereza, aby
    przekaźnik nie "klepał" przy przechodzeniu przez punkt dT=0.
    Dlatego początkujący daje się nabrać na taki niuans.
    K.

  • 33. Data: 2011-06-05 10:15:11
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-06-05 11:29, J.F. pisze:

    > Takie zastosowanie PID do sterowania dwustanowego wydaje mi sie
    > cokolwiek dziwne. To juz w zasadzie nie bedzie PID.
    >
    > Tak czy inaczej - jak rozumiem tutaj piec ma wbudowany jakis regulator
    > PWM (prosty termostat histerezowy ?) o okresie rzedu kilku s, i przy
    > wysokich temperaturach wynikle z tego skoki temperatury da sie juz
    > zmierzyc.

    Zależy od konstrukcji pieca i czujnika jeżeli elementy grzejne mają
    osłonę lub czujnik ma grubą osłonę, to takowa podobna jest do walca -
    wszystko (temperaturę) wyrówna.
    K.

  • 34. Data: 2011-06-05 10:16:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 05 Jun 2011 11:55:42 +0200, Jacek Domański wrote:
    >Jest to tregulacja PID, ale samo sterowanie triakiem to tzw. sterowanie
    >impulsowe proporcjonalne. Czyli generalnie PWM, tyle tylko, ze okres
    >trwania calego impulsu (1+0) wynosi 20s.
    >Wiec jezeli np. impuls bedzie trwal 14s, to przerwa 6s.....

    Grupowe sie to nazywa.
    Ma sie roznic sie tym od "fazowego" ze triak przewodzi przez _cale_
    okresy sieci. No i nie emituje zaklocen wysokiej czestotliwosci na
    szybkich zboczach.

    W sumie to mozna zastosowac algorytm specjalny, ze np piec nastawiony
    na 60% bedzie mial w kolejnych okresach 1101101100...

    >Przy
    >mniejszych temperaturach bezwladnosc pieca jest wystarczajaca, aby to
    >nie mialo wplywu, ale przy wiekszej.....jak widac :-)

    W sumie - do przewidzenia. Cieplo wlasciwe pewnie w miare niezalezne
    od temperatury, ale im wieksza tym i strumien strat wiekszy - wiec
    przez tych kilka sekund zmienia sie temperatura bardziej.
    Procentowo podobnie, ale widac masz za dokladny pomiar :-)

    >A pasmo ogranicza sie do 120Hz podlaczajac kondensator 0,1 uF pomiedzy
    >10-11 pin AD.....
    >No ,ale na razie nie tego nie stosowalem, bo wydawalo sie, ze sygnal
    >jest stabiny....

    warto sprawdzic, bo moze nie.

    >No, ja mierze tylko raz na sekunde...a i tak pod uwage biore tylko
    >ostatni pomiar.
    >Latwo byloby mi wiec wykorzystac wczesniejsze 19 pomiarow do obliczenia
    >sredniej....Ale wahan tempratury w piecu to nie wyeliminuje...tyle tylko
    >ze PID by mial bardziej stabilne dane wejsciowe...Co moze troszke tez
    >uspokoic regulacje....

    Dodasz sobie dodatkowe opoznienie i trudniej bedzie sterowac.

    J.

  • 35. Data: 2011-06-05 10:25:36
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 05.06.2011 11:29, J.F. pisze:

> [...]
    > PWM (prosty termostat histerezowy ?) o okresie rzedu kilku s, i przy
    > wysokich temperaturach wynikle z tego skoki temperatury da sie juz

    No dokladnie.....tak mi wlasnie wynika z doswiadczen i rozmow tutaj na
    liscie....

    Kto by sie spodziewal, ze bezwladnosc pieca tak sie zmniejszy - przy
    temperaturach rzedu 100-200stC sprawia wrazenie Tira ze 100t ladunkiem....
    No, ale roznica miedzy temperatura wnetrza, a otoczeniem rosnie i
    wypromieniowywanie energii zaczyna byc coraz wieksze....

    Do 600st wszystko jest Ok.....dopiero od 700 zaczyna sie plywanie.....

    A piec jest maly 1kW - komora 10x10x10 cm....

    I ma dwa otwory - jeden z przodu w klapie - wziernikowy, a drugi z tylu
    - jakby na termopare wlasnie...albo moze do wprowadzania gazu typu
    Argon?.....
    otwory o srednicy ok 1cm.
    Ciekawe jaki maja one wpyw na fluktuacje powietrza wewnatrz?.....
    Moglbym je zatkac - w razie czego...

    W emalierstwie dokladna znajomosc bezwzglednej temperatury nie jest
    konieczna - bardziej zalezy na jej powtarzalnosci i stabilnosci....
    Czesto tez nawet w ksiazkach o emalierswie pisza, ze dobrze jest nauczyc
    sie wzrokowej oceny temperatury pieca na podstawie koloru zaru jak w nim
    wystepuje...
    Stad ten otwor wziernikowy.....
    No, ale przy XXI w...to juz bez przesady :-)) Mozna sie chyba pokusic
    o jakis elektroniczny regulatorek....

    Jado.

  • 36. Data: 2011-06-05 10:41:56
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-06-05 11:01, J.F. pisze:

    > Ale to jest dedykowany uklad do termopar.
    > Podejrzewam ze wiedza inzynierow z AD jest jednak wieksza niz twoja.
    > Choc faktycznie tym razem sie popisali :-)

    Ta większa wiedza inżynierów AD od mojej, to ma być w jakich
    dziedzinach: pomiarów temperatury, regulacji temperatury czy elektroniki?

    Do AD595 trzeba podejść z należytym szacunkiem, powstawał pewnie dużo
    wcześniej niż w 1999 roku (z tego okresu jest pdf), stąd niektóre
    parametry wyszły "siłą rzeczy".
    Nawet nie ma wersji z obudową SMD! Choć, co ciekawe, układ jest ciągle w
    produkcji.
    K.

  • 37. Data: 2011-06-05 11:00:44
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 05 Jun 2011 12:25:36 +0200, Jacek Domański wrote:

> [...]
    >wypromieniowywanie energii zaczyna byc coraz wieksze....
    >Do 600st wszystko jest Ok.....dopiero od 700 zaczyna sie plywanie.....

    Tak jak pisalem obok - nie spodziewalbym sie az takiej zmiany
    bezwladnosci. Raczej tego ze na 100C notujesz 1C wahan, a na 700C 7C.

    Jesli jednak na 600C jest w miare dobrze .. ciekawe co sie dzieje.
    niby promieniowanie ze swoim wspolczynnikiem T^4 moze istotnie
    wplywac, ale taki piec nie powinien istotnie promieniowac.

    Material pieca dla sredniej podczerwieni staje sie przezroczysty ?

    >otwory o srednicy ok 1cm.
    >Ciekawe jaki maja one wpyw na fluktuacje powietrza wewnatrz?.....
    >Moglbym je zatkac - w razie czego...

    Chocby z ciekawosci czy to to :-)

> [...]
    >wystepuje...
    >Stad ten otwor wziernikowy.....
    >No, ale przy XXI w...to juz bez przesady :-)) Mozna sie chyba pokusic

    No ale pirometr musi jakos patrzec :-)

    J.

  • 38. Data: 2011-06-05 11:03:09
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-06-03 23:33, Jacek Domański pisze:
    > Czy ktos może mógłby rzucic nieco swiatła na ten temat? :-)
    Po mojemu to źle się za "system" zabierasz.
    Podziel sobie go na klocki i uruchamiaj/testuj każdy z nich oddzielnie,
    a dowiesz się więcej, niż składając dużo elementów w jeden karton i
    zastanawiając się jak jeden na drugi wpłynie.

    Weź termoparę, grzej sobie grzejnikiem i mierz na niej napięcie
    (najfajniej - kontrolując oscyloskopem) - czy ona "oscyluje" ?

    Weź zasymuluj termoparę (obciążony zasilacz, np dzielnikiem 10ohm-1ohm i
    z tego 1 ohma ściągasz napięcie) i oglądaj (najlepiej oscyloskopem) co
    masz na wyjściu tego AD (mam nadzieję że jakoś filtrujesz sygnał
    dolnoprzepustowo?). Czy tutaj układ ci nie szumi albo nie wchodzi w
    nasycenie (albo przynajmniej zbyt blisko napięcia zasilania, by
    przydźwięki/zakłucenia z niego przedostawały się na wyjście)?

    Odepnij AD od ADC i symuluj go choćby potencjometrem - czy przy stałym
    napięciu na wejściu ADC masz stały pomiar? Jesli to atmega bez
    zewnętrznego Uref (dodatkowo dobrze filtrowanego) to nic dziwnego - lubi
    sobie latać jak chce. Zmniejsz prędkość pomiaru adc, a jak nie pomoże -
    zmniejsz prędkość i sumuj np 16 pomiarów, a potem przesuń w prawo o 4
    bity (podzielisz przez 16) - uśrednienie szybkie i skuteczne.

    Tobie wystarczy kilka pomiarów na sekundę, skoro regulator ma
    kilkusekundowy okres pwm, a obiekt też parę sekund bezwładności
    cieplnej. Zmiany temperatury w wyniku stygnięcia gdy grzałki wyłączone -
    powinny być odfiltrowywane/wygładzane na tyle, by na całość nie miało to
    wpływu. Albo przyspiesz to sterowanie - okres sieci 0,02s da ci
    możliwość dokładnej regulacji pwm 0-255 w 5,12s, ale po co 256 poziomów
    mocy grzałki?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 39. Data: 2011-06-05 11:08:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 05 Jun 2011 12:08:23 +0200, John Smith wrote:

    >Piec z czujnikiem temperatury można potraktować jako filtr
    >dolnoprzepustowy. Technika PWM ma rację bytu w sterowaniu mocą grzałek.
    >Sam z tej techniki korzystam.

    Ale tam jako sprytnie uzyto pomocniczy zestyk przekaznika.

    >Czyli wymaga badań.

    Owszem, ale na obiekcie nadal moga chetniej widziec stary normalny
    regulator niz "nic nie dziala i nie wiadomo dlaczego".

    P.S. Bawilem sie niedawno jakim PLC z analogowym PID. Juz druga
    generacja .. a procedura uczenia wywala blad i nikt nie wie dlaczego.
    procedura poprzedniej generacji tez wywala blad, i pozostalo reczne
    ustawienie. Idiotyczne zreszta, a w dodatku kiepsko opisane :-)

    J.

  • 40. Data: 2011-06-05 11:31:29
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > wypromieniowywanie energii zaczyna byc coraz wieksze....
    >
    > Do 600st wszystko jest Ok.....dopiero od 700 zaczyna sie plywanie.....

    Zależnie od konstrukcji, materiałów, czujnika, itd., parametry układu
    piec z czujnikiem zmieniają się z funkcji temperatury od 20 do 1000°C:
    stała czasowa i wzmocnienie maleją 5-10 razy (w różnym stopniu).
    Oczywiście mowa o charakterystyce statycznej. Wynika to z praw
    fizycznych, poniżej 500°C ciepło jest przekazywane głównie na drodze
    konwekcji, zaś powyżej na drodze promieniowania.

> [...]
    > Argon?.....
    > otwory o srednicy ok 1cm.
    > Ciekawe jaki maja one wpyw na fluktuacje powietrza wewnatrz?.....

    Jeżeli nie odprowadzają szkodliwych gazów procesowych, powinny być
    zasłonięte tym samym materiałem co izolacja. Inaczej tworzą się mosty
    cieplne.

> [...]
    > Czesto tez nawet w ksiazkach o emalierswie pisza, ze dobrze jest nauczyc
    > sie wzrokowej oceny temperatury pieca na podstawie koloru zaru jak w nim

    Pisałem już o obróbce chińskiej porcelany.

    > Pozdrawiam
    > Jado.
    Siemanko,
    K.