  • 61. Data: 2011-06-06 19:02:33
    Temat: Re: Pomiar sygnału z termopary
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-06 20:07, Jacek Domański pisze:

    > Dzisiaj troche pomeczylem temat tj. pozmienialem troche program,
    > poogladalem przebiegi na oscyloskopie, itd.....
    >
    > No i mniej wiecej wiadomo o co chodzi, chociaz nie do konca wiadomo jak
    > sobie z tym poradzic :-)
    >
    > Okazuje sie, ze sa to jednak zaklocenia - a konkretniej przydzwiek sieci
    > 230V....(oscyloskop prawde Ci powie)
    >
    > Przy niskich temperaturach poziom zaklocen jest ponizej 1LSB - jakies
    > 2,5mV , ale przy wzroscie temperatury...zwlaszcza w okolice 700 i wiecej
    > st C poziom tych zaklocen rosnie - do 55mV przy 800StC....

    A nie włącza się jakaś dodatkowa grzałka?

    > Wylapuje toto termopara.
    > Wsadzenie przewodow termopary w ekran nie daje prawie kompletnie nic -
    > moze - tak jak to gdzies wyczytalem na jakims forum - gdyby wsadzic w
    > zelazna rurke.....albo jakis peszel?...

    są gotowe termopary w rurkach
    http://www.termo-precyzja.com.pl/catalog/category/gl
    owicowe-termoelektryczne/
    Ceny od 50 do 100zł zależnie od wykonania.
    A ekran trzeba by podłączyć do common - to chyba pin 4.

    > Uklad doskonale tez wylapuje zaklocenia z telefonu komorkowego :-) Ale
    > to tak przy okazji.....
    >
    > Sam przetwornik ADC - przy podlaczeniu z potencjometru podpietego miedzy
    > + i mase - stabilny jak skala.
    >
    > Zwarcie wejscia AD595 krotkim przewodem - zaklocenia znikaja, zwarcie
    > dlugim przewodem.....a tu juz lapie calkiem duzo - zalezy gdzie sie go
    > przyblizy :-)

    Może daj porządny kondensator na wejście układu albo na jego wyjściu
    filtr dolnoprzepustowy na na kilka herców.

    > A ze u mnie pod stolem np. maly autotransformator sobie siedzi, to ma z
    > czego lapac :-)
    >
    > Mierzylem rezystancje termopary w roznych temperaturach:
    > Na zimno ma jakies 10,5 R
    > ALe juz przy 700 - 48R
    > Przy 750 51,8 R
    > przy 780 93,3
    > a przy 800 95R Temperatury oczywiscie z grubsza umowne, bo nie skalowane
    > :-)
    >
    > Wyglada mi na to, ze przy wzroscie rezystancji termopary, zmniejsza sie
    > tlumienie wejscia AD595 i uklad zaczyna lapac wiecej zaklocen - taka
> [...]

    ATSD ile rośnie rezystancja tych drutów termoparowych? Jeśli dużo to
    może już dojrzałeś do tego żeby dać termoparę z grubszych drutów.

    > Namierzylem za to pewna prawidlowosc, ze w momencie zalaczenia pieca
    > przez triak, poziom zaklocen gwaltownie spada (do 7-10mV) - jakby
    > nieobciazona siec 230V bardziej siala niz obciazona?.....

    Może wisi ci całość grzałek na fazie w momencie rozłączenia triakiem.

> [...]
    > tuz po wlaczeniu triaka.....
    > No i dzieki temu plywanie temperatury przy 780 st, zmniejszylo sie do
    > max 3 st C (+-1.5) czyli jest prawie dobrze.....
    >
    > Zmienilem tez okres z 20s na 1-sekundowy - moze to tez polepszylo
    > stabilnosc temperatury.
    >
    > Pomyslalem, ze gdybym mial jeszcze uklad wykrywania przejscia przez
    > zero, to moglbym zsynchronizowac pomiar temperatury z okresem sieci 230V
    > (a co tym idzie z zakloceniami) i w ten sposob nawet jesli by zaklocenie
    > dodawalo sie do sygnalu z AD, to przynajmniej zawsze w tym samym

    Odfiltrować. Masz zakłócenie 50 Hz a okres sterowania grupowego 1
    sekunda. Nie potrzebujesz przetwarzać częściej. No chyba ze robisz
    odczyt 100 razy na sekundę i uśredniasz wyniki cyfrowo.

    > A zaklocenie jest odporne - np. wylaczenie calego zasilania pieca i
    > triaka z listwy nie robi na nim wrazenia....

    No to masz coś skopane z zerowaniem. Błądzą ci jakieś prądy. Może
    sterownik zasilasz z innego zasilania niż piec? Mam nadzieję, że nie z
    autotransformatora :)

    MD

  • 62. Data: 2011-06-06 19:13:56
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > sobie z tym poradzic :-)
    >
    > Okazuje sie, ze sa to jednak zaklocenia - a konkretniej przydzwiek sieci

    Pasmo masz do 15kHz to zbierasz co popadnie, sam chciałeś.

> [...]
    > Wsadzenie przewodow termopary w ekran nie daje prawie kompletnie nic -
    > moze - tak jak to gdzies wyczytalem na jakims forum - gdyby wsadzic w

    Masz termoparę bez osłony? Nie pisałeś.

    > Uklad doskonale tez wylapuje zaklocenia z telefonu komorkowego :-) Ale
    > to tak przy okazji.....

    O dobrym projekcie możesz mówić wtedy, gdy położysz pracującą komórkę na
    nie ekranowanym układzie i on "ani drgnie".

    > Sam przetwornik ADC - przy podlaczeniu z potencjometru podpietego miedzy
    > + i mase - stabilny jak skala.
    >
    > Zwarcie wejscia AD595 krotkim przewodem - zaklocenia znikaja,

    Dobre chociaż i tyle.

> [...]
    > przyblizy :-)
    > A ze u mnie pod stolem np. maly autotransformator sobie siedzi, to ma z

    Czyli zakłócenia włażą przez wejście.

> [...]
    > Przy 750 51,8 R
    > przy 780 93,3
    > a przy 800 95R Temperatury oczywiscie z grubsza umowne, bo nie skalowane

    Przez termoparę z założenia płynie bardzo mały prąd, rezystancja jest
    bez znaczenia.

    > Wyglada mi na to, ze przy wzroscie rezystancji termopary, zmniejsza sie
    > tlumienie wejscia AD595 i uklad zaczyna lapac wiecej zaklocen - taka
    > mala antena :-)

    "Tłumienie wejścia AD595" nie zmieni się, rośnie rezystancja obwodu,
    łatwiej indukują się zakłócenia.

> [...]

    > A zaklocenie jest odporne - np. wylaczenie calego zasilania pieca i
    > triaka z listwy nie robi na nim wrazenia....

    Skończ z tą partyzantką i zrób wyzwalanie triaka na optotriaku np.
    MOC3041 lub podobnym, tanie i efektywne.

    K.

  • 63. Data: 2011-06-06 21:58:25
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 06.06.2011 21:13, John Smith pisze:

    > Skończ z tą partyzantką i zrób wyzwalanie triaka na optotriaku np.
    > MOC3041 lub podobnym, tanie i efektywne.
    >
    > K.

    Dokladnie tak mam wlasnie zrobione - na MOC-u

    Jado

  • 64. Data: 2011-06-06 22:17:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 06 Jun 2011 20:07:00 +0200, Jacek Domański wrote:
    >Okazuje sie, ze sa to jednak zaklocenia - a konkretniej przydzwiek sieci
    >230V....(oscyloskop prawde Ci powie)

    Nie zawsze - czasem moze zaklocenie wprowadzic lub stlumic :-)

    >Uklad doskonale tez wylapuje zaklocenia z telefonu komorkowego :-) Ale
    >to tak przy okazji.....

    wiecen kondensatorow :-)

    >A ze u mnie pod stolem np. maly autotransformator sobie siedzi, to ma z
    >czego lapac :-)

    i w takich warunkach chcesz uV z termopary mierzyc ?

    To ci dobrze kolega radzil - wywal to wszystko, wstaw 24-bitowy
    przetwornik sigma-delta.

    >Mierzylem rezystancje termopary w roznych temperaturach:
    >Na zimno ma jakies 10,5 R
    >ALe juz przy 700 - 48R
    >Przy 750 51,8 R
    >przy 780 93,3

    Hm, a co to za termopara ?
    Zazwyczaj sa z dosc grubego drutu .. 10 ohm to widac z konstantanu.
    Ale konstantan ma chyba niewielki wspolczynnik temperaturowy .. zamien
    przewody i zmierz jeszcze raz :-)

> [...]
    >nieobciazona siec 230V bardziej siala niz obciazona?.....
    >Zmodyfikowalem wiec troche program, aby pomiar ADC odbywal sie zawsze

    IMO - rzezba. trzeba powalczyc o zmniejszenie zaklocen w ogole, a nie
    mierzyc tam gdzie najmniejsze. No chyba ze nie ruszysz go z biurka.

> [...]
    >(a co tym idzie z zakloceniami) i w ten sposob nawet jesli by zaklocenie
    >dodawalo sie do sygnalu z AD, to przynajmniej zawsze w tym samym

    A to zle, bo moze wypaczyc wynik. Lepiej w calym okresie i usredniac.

    >A zaklocenie jest odporne - np. wylaczenie calego zasilania pieca i
    >triaka z listwy nie robi na nim wrazenia....

    Co chyba odpowiada na moja kolejna sugestie - sprawdz czy ci nie lata
    jakis prad po masie. Wychodzi ze nie.

    J.

  • 65. Data: 2011-06-06 22:18:53
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 06.06.2011 21:02, Mario pisze:

    > są gotowe termopary w rurkach
    > http://www.termo-precyzja.com.pl/catalog/category/gl
    owicowe-termoelektryczne/
    Obawiam sie, ze do mojego pieca taka by nie pasowala. bo dziura z tylu
    jest przy samej bocznej sciance, za ktora jest grzalka - innymi slowy
    mierzylaby temperature grzalki.
    Ta obecna, wygialem sobie w ksztalcie "korby" i tym sposoben mierzy
    temp. na srodku komory :-)

    > Ceny od 50 do 100zł zależnie od wykonania.
    > A ekran trzeba by podłączyć do common - to chyba pin 4.
    Dokladnie - i tak mam zrobione

    > Może daj porządny kondensator na wejście układu albo na jego wyjściu
    > filtr dolnoprzepustowy na na kilka herców.
    Kondensator 100nF na wejsciu AD595 - zero efektu....
    Moze trzeba da ze 100uF?.... Juz chyba predzej dam cos na wyjsciu....

    > Może wisi ci całość grzałek na fazie w momencie rozłączenia triakiem.

    Tak wlasnie mysle...a z ta listwa to podobnie - wylacznik na niej
    1-fazowy...pewnie odlaczyl zero, a faza zostala :-)

    > No to masz coś skopane z zerowaniem. Błądzą ci jakieś prądy. Może
    > sterownik zasilasz z innego zasilania niż piec? Mam nadzieję, że nie z
    > autotransformatora :)

    Autotranformator zasila stablilizator warsztatowy , a ten, uklad
    mikroprocesorowy (przez 7805 itp...) - natomiast uklad wykonawczy na
    triaku jest zalaczany przez transoptor czyli mamy izolacje galwaniczna
    od sieci...
    Zaklocenia wiec indukuja sie zdalnie - moze w samym piecu - od grzalki.

    Tak czy inaczej to juz moje zadanie zeby rozwiazac reszte problemow.....
    Dzieki za wszystkie porady :-)

    Jado

  • 66. Data: 2011-06-07 00:32:43
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-07 00:18, Jacek Domański pisze:

    > Kondensator 100nF na wejsciu AD595 - zero efektu....
    > Moze trzeba da ze 100uF?.... Juz chyba predzej dam cos na wyjsciu....

    Przy tak niskiej częstotliwości i rezystancji to na wejściu raczej
    trzeba by spróbować 1000uF. Lepiej na wyjściu dać 100 Ohm i potem 100uF
    do masy.

> [...]
    > Zaklocenia wiec indukuja sie zdalnie - moze w samym piecu - od grzalki.
    >
    > Tak czy inaczej to juz moje zadanie zeby rozwiazac reszte problemow.....

    powodzenia

    MD