  • 51. Data: 2011-06-05 13:55:26
    Temat: Re: Pomiar sygnału z termopary
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 05.06.2011 15:15, J.F. pisze:

    > troche zle rozumiesz - piec pewnie nie jest liniowy, wiec w pewnym
    > zakresie bedzie gesciej, a w innym za rzadko.
    >
    > po drugie - jesli to nie jest laboratoryjny bardzo stabilny piec, to
    > regulator sobie poradzi - po prostu bedzie zmienial moc czesciej.
    > Bedzie np 60%,61%, 61%,60 % - w miare potrzeb.
    >
    > Oczywiscie cos tam bedzie oscylowalo .. ale jak widzisz przy 20s
    > oscyluje az za duzo.
    >
    > J.

    Rozumiem,

    Dotychczasowy wynik podziele przez 10, ale za to czestotliwosc
    obliczania PID ( i wprowadzania go w zycie) wzrosnie 10 razy, co powinno
    dac ta sama rozdzielczosc regulacji co dotychczas.

    W razie czego zawsze moge dac przelacznik programowy - do 500st C -
    okres 20s....Powyzej - 1s.... Jesli bedzie taka potrzeba oczywiscie......

    No i pozostaje jeszcze samo dostrajanie PID...a z tego co tu widac, to
    chyba i wsp. wzmocnienia powinny zmieniac sie w zaleznosci od
    temperatury pieca - bo jego dynamika sie zmienia......

    Ale na razie to moze sobie zostawmy to na pozniej :-)

    Jado

  • 52. Data: 2011-06-05 14:03:29
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > W razie czego zawsze moge dac przelacznik programowy - do 500st C -
    > okres 20s....Powyzej - 1s.... Jesli bedzie taka potrzeba oczywiscie......

    Taki sobie pomysł.

    > No i pozostaje jeszcze samo dostrajanie PID...a z tego co tu widac, to
    > chyba i wsp. wzmocnienia powinny zmieniac sie w zaleznosci od
    > temperatury pieca - bo jego dynamika sie zmienia......

    Dobrze kombinujesz.

    > Ale na razie to moze sobie zostawmy to na pozniej :-)

    Ok.
    K.

  • 53. Data: 2011-06-05 14:20:00
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 05.06.2011 15:51, Michoo pisze:

    > Wydaje mi się, że nie zauważasz, że 75% to nie koniecznie 15s włączony -
    > 5s wyłączony ale również 3 cykle włączony - 1 wyłączony.
    >
    > Jeżeli zastosować jakiś algorytm dyfuzji błędów to wyjście powinno
    > całkować się bardzo blisko wartości zadanej.

    No coz - zawsze na pierwszy raz przychodzi do glowy najbardziej
    oczywisty pomysl, dopiero pozniej czlowiek zaczyna kombinowac, ze mozna
    inaczej i moze prosciej nawet :-)
    Jutro zrobie stosowna zmiane w programie i bede mial okazje porownac
    jakosc regulacji w obu przypadkach.

  • 54. Data: 2011-06-05 15:08:23
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 05.06.2011 13:03, BartekK pisze:
> [...]
    > zmniejsz prędkość i sumuj np 16 pomiarów, a potem przesuń w prawo o 4
    > bity (podzielisz przez 16) - uśrednienie szybkie i skuteczne.
    >
    > Tobie wystarczy kilka pomiarów na sekundę, skoro regulator ma
    > kilkusekundowy okres pwm, a obiekt też parę sekund bezwładności
    > cieplnej. Zmiany temperatury w wyniku stygnięcia gdy grzałki wyłączone -
    > powinny być odfiltrowywane/wygładzane na tyle, by na całość nie miało to
    > wpływu. Albo przyspiesz to sterowanie - okres sieci 0,02s da ci
    > możliwość dokładnej regulacji pwm 0-255 w 5,12s, ale po co 256 poziomów

    Kolega dobrze radzi - ale jak wyniklo z dalszego rozwiniecia dyskusji,
    problem lezy raczej po stronie zlego doboru okresu PWM (za dlugi), niz
    zaklocen sygnalu z termopary.
    Jutro sie (mam nadzieje) przekonamy :-)

    W kazdym razie dzieki za uwagi :-)

  • 55. Data: 2011-06-05 15:19:10
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-04 19:19, Jacek Domański pisze:

    > No, ale bede musial zrobic test taki, ze podlacze piec do innego,
    > niezaleznego sterownika, ktory bedzie utrzymywal stala temperature
    > pieca, a tutaj zostawie sobie tylko sam pomiar temperatury i zobacze czy
    > plywa - bo moze prady jakies sie indukuja w obwodach triaka jakos
    > zaklocaja napiecie z termopary.

    Ale parametry tego sterownika będziesz musiał dopasować to pieca. Na
    przykład znaleźć stałe czasowe dla PID jeśli sterownik używa tego
    algorytmu. Obawiam się, że nie dasz sobie rady.
    Prawdopodobnie pływanie temperatury nie jest winą termopary tylko
    właśnie złych ustawień, powodujących oscylację wokół zaprogramowanej
    temperatury. Napisz coś więcej jaki rodzaj sterownika realizujesz i jak
    dobrałeś jego parametry (stałe czasowe, czułość bloku proporcjonalnego)

    MD

  • 56. Data: 2011-06-05 15:34:45
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-05 11:55, Jacek Domański pisze:

> [...]
    > impulsowe proporcjonalne. Czyli generalnie PWM, tyle tylko, ze okres
    > trwania calego impulsu (1+0) wynosi 20s.
    > Wiec jezeli np. impuls bedzie trwal 14s, to przerwa 6s..... Przy
    > mniejszych temperaturach bezwladnosc pieca jest wystarczajaca, aby to
    > nie mialo wplywu, ale przy wiekszej.....jak widac :-)
    > Dlaczego taki uklad?...Bo oparlem sie o inny sterownik, ktory kupilem
    > wraz z piecem kiedys - tamten mial ta roznice, ze dlugosc trwania
    > impulsu nastawialo sie galka potencjometru ze skala 0-10 :-) No i
    > oczywiscie zadnego pomiaru temperatury nie mial...

    No to jakoś kompletnie bez sensu. Musiałbyś zrobić sterowanie grupowe z
    czasem rzędu 1-2 sekundy. Rozdzielczość sterowania mocą rzędu 40
    (chyba, że to 3 fazy to więcej :) ) spokojnie wystarczy żeby działał
    dobrze PID. A 20 sekund impulsu powoduje ze nie nadążasz za dynamiką układu.

    > Tak sie sklada, ze oprocz elektroniki zajmuje sie jeszcze złotnictwem i
    > emalierstwem....
    >
    > Jak ostatnio widzialem w internecie sterownik pieca z regulacja PID i
    > autotuningiem, przystosowany do roznego rodzaju termopar, PT...bla, bla
    > bla.... mozna kupic juz za 130zl...tak wiec z ekonomicznego punktu
    > widzenia wlasna konstrukcja jest zupelnie nieoplacalna...no, ale
    > edukacjnie....:-)

    No to już się trochę wyedukowałeś :) Pozostaje albo doszlifować projekt
    (omijając przy tym oryginalny sterownik ) albo wydać 130 zł żeby mieć
    dobrze działający piec.

    MD

  • 57. Data: 2011-06-05 15:51:55
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-05 14:41, Jacek Domański pisze:

    > No tak, ale co bedzie z okresem wlaczania triaka? Jeden okres sieci to
    > 0,02s.
    > Pomnozone x 1000 (bo tyle mamy stopni do regulacji) daje wlasnie 20s.

    Nie musisz mieć 1000 stopni regulacji na wyjściu.

    > No chyba, ze ja to zle rozumiem i zmiana mocy powodujaca zmiane
    > temperatury o 1 stC, to nie jest pelna moc (czyli czas pelnego okresu)
    > podzielona przez 1000?

    Wszystko zależy w jakim przedziale czasu. Załóżmy że zamiast 1000 masz
    rozdzielczość 50. Jeśli w danej sekundzie miał miał wykonać zmianę mocy
    o 10 digitów to sterowaniu zgrubnym nic nie wysteruje. Ale w następnej
    sekundzie wzrośnie błąd i da sygnał wyjściowy na poziomie 25 co da w
    grubiej rozdzielczości wartość 1 (na 50) a jeśli w następnej sekundzie
    nadal jest za mało to wysteruje 2 albo więcej bo widzi po składowej
    różniczkowej, że układ nie nadąża. Taki jest urok PIDa. A zmieni tę moc
    szybko a nie po 20 sekundach. Może sterowanie w dziedzinie mocy
    chwilowej nie będzie takie dokładne jakbyś chciał ale za to masz większą
    rozdzielczość w dziedzinie czasu. Efekt będzie lepszy. Wszystko zależy
    od stałych czasowych. Gdybyś stabilizował temperaturę dużego akwarium to
    twoje czasy ( okres sterowania grupowego) byłyby wystarczające :)

    > Tu niestety okres sieci 230V nam kwantyzuje tą regulacje.....
    >
    > No chyba ze wejde wewnatrz okresu sieci i bedze dzielił go na te 1000
    > kawalkow albo sumowal okresy zlozone z kilku pelnych i jednego
    > niepelnego ale wowczas musze juz dodac stopien wykrywania przejscia
    > przez zero...
    >
    > No i jak koledzy juz wyzej zauwazyli - rosnie wowczas poziom zaklocen od
    > triaka obciazonego 1kW - bo nie bedzie wlaczany w zerze.
    >
    > O to wlasnie pytalem jak sie pytalem o sposoby sterowania moca
    > dostarczaną do pieca.

    Włączaj w zerze sterując grupowo z czasem 21-2 sekundy.

> [...]
    > across the input terminals increases the response time for
    > the alarm circuit in the event of a broken thermocouple.
    > Adding capacitance to the frequency compensation pin
    > (Pin 10) rolls off the bandwidth of the AD594/AD595 output
    > amplifier thus limiting noise. Without compensation, the
    > 3 dB bandwidth is approximately 10 kHz. A 0.1 uF capacitor
    > connected between Pins 10 and 11 reduces the 3 dB point
    > to 120 Hz. This technique, however, is only useful if the
    > noise does not drive the input stage into saturation.

    > A tego pomiaru to niestety nie wykonywalem....

    Poczytaj o PID i jak znajdować stałe czasowe. ZTCP możesz wyłączyć bloki
    I oraz D i podkręcać proporcjonalny aż wpadnie w oscylacje. Można też
    bawić się skokami jednostkowymi i obserwować krzywe grzanie i chłodzenia.

    > --
    >
    > Pozdrawiam
    >

    > Jado.

    MD

  • 58. Data: 2011-06-05 15:58:07
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-05 15:55, Jacek Domański pisze:

> [...]
    >
    > W razie czego zawsze moge dac przelacznik programowy - do 500st C -
    > okres 20s....Powyzej - 1s.... Jesli bedzie taka potrzeba oczywiscie......

    Rób na jednym okresie 1 sekunda ( lub 2 aby zwiększyć ilość poziomów
    mocy do 40). A możesz zrobić tablicę zależnosci nastaw od temperatury
    mierzonej. Wystarczy z 5 - 10 punktów.

> [...]
    > temperatury pieca - bo jego dynamika sie zmienia......
    >
    > Ale na razie to moze sobie zostawmy to na pozniej :-)

    Jak będziesz umiał znajdować parametry PID to sobie sprawdzisz w górnym
    i dolnym zakresie temperatur. Poza tym ustawisz PIDa w wysokiej
    temperaturze i sprawdzisz czy dobrze stabilizuje też w niskiej.

    MD

  • 59. Data: 2011-06-05 16:08:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 05 Jun 2011 14:39:06 +0200, John Smith napisał(a):

    > Dopytuję dlatego tak dokładnie, bo tabela nr. 1 strona 13, uwagi 1 do 4
    > opisują co innego

    Nie bardzo cię tu rozumiem. W uwagach podano że obecność nastaw niektórych
    parametrów zależy od uprzednio wybranego algorytmu regulacji czyli tego
    jaki typ (P, PD, PID) regulatora sobie wybraliśmy. W samej rzeczy, jak ktoś
    wybrał algorytm P to po co mu nastawa stałej całkowania czy różniczkowania
    :) A sam regulator jest uniwersalny pod względem algorytmów. Nieco
    wcześniej jest drzewko programowania, sprawdź, tam się wybiera algorytm.
    A co do skuteczności ówczesnych metod regulacji to miały całkiem dobrą
    podbudowę teoretyczną, niestety nie uwzględniano nieliniowości obiektów bo
    ewentualne implementacje regulatorów były by bardzo skomplikowane. Nie było
    jeszcze wtedy mikroprocesorów i pamięci :) No, i oczywiście, nawet obecnie
    regulacja temp. niektórych obiektów z dużym czasem martwym przysparza
    kłopotów takich jak onegdaj bo teoria regulacji się przecież nie zmieniła.
    Jedynie środki do tego używane są bogatsze.
    --
    Jacek

  • 60. Data: 2011-06-06 18:07:00
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 05.06.2011 16:03, John Smith pisze:

    > Taki sobie pomysł.

    > Dobrze kombinujesz.

    > Ok.
    > K.

    Witam,

    Dzisiaj troche pomeczylem temat tj. pozmienialem troche program,
    poogladalem przebiegi na oscyloskopie, itd.....

    No i mniej wiecej wiadomo o co chodzi, chociaz nie do konca wiadomo jak
    sobie z tym poradzic :-)

    Okazuje sie, ze sa to jednak zaklocenia - a konkretniej przydzwiek sieci
    230V....(oscyloskop prawde Ci powie)

    Przy niskich temperaturach poziom zaklocen jest ponizej 1LSB - jakies
    2,5mV , ale przy wzroscie temperatury...zwlaszcza w okolice 700 i wiecej
    st C poziom tych zaklocen rosnie - do 55mV przy 800StC....

    Wylapuje toto termopara.
    Wsadzenie przewodow termopary w ekran nie daje prawie kompletnie nic -
    moze - tak jak to gdzies wyczytalem na jakims forum - gdyby wsadzic w
    zelazna rurke.....albo jakis peszel?...

    Uklad doskonale tez wylapuje zaklocenia z telefonu komorkowego :-) Ale
    to tak przy okazji.....

    Sam przetwornik ADC - przy podlaczeniu z potencjometru podpietego miedzy
    + i mase - stabilny jak skala.

    Zwarcie wejscia AD595 krotkim przewodem - zaklocenia znikaja, zwarcie
    dlugim przewodem.....a tu juz lapie calkiem duzo - zalezy gdzie sie go
    przyblizy :-)
    A ze u mnie pod stolem np. maly autotransformator sobie siedzi, to ma z
    czego lapac :-)

    Mierzylem rezystancje termopary w roznych temperaturach:
    Na zimno ma jakies 10,5 R
    ALe juz przy 700 - 48R
    Przy 750 51,8 R
    przy 780 93,3
    a przy 800 95R Temperatury oczywiscie z grubsza umowne, bo nie
    skalowane :-)

    Wyglada mi na to, ze przy wzroscie rezystancji termopary, zmniejsza sie
    tlumienie wejscia AD595 i uklad zaczyna lapac wiecej zaklocen - taka
    mala antena :-)

    Namierzylem za to pewna prawidlowosc, ze w momencie zalaczenia pieca
    przez triak, poziom zaklocen gwaltownie spada (do 7-10mV) - jakby
    nieobciazona siec 230V bardziej siala niz obciazona?.....
    Zmodyfikowalem wiec troche program, aby pomiar ADC odbywal sie zawsze
    tuz po wlaczeniu triaka.....
    No i dzieki temu plywanie temperatury przy 780 st, zmniejszylo sie do
    max 3 st C (+-1.5) czyli jest prawie dobrze.....

    Zmienilem tez okres z 20s na 1-sekundowy - moze to tez polepszylo
    stabilnosc temperatury.

    Pomyslalem, ze gdybym mial jeszcze uklad wykrywania przejscia przez
    zero, to moglbym zsynchronizowac pomiar temperatury z okresem sieci 230V
    (a co tym idzie z zakloceniami) i w ten sposob nawet jesli by zaklocenie
    dodawalo sie do sygnalu z AD, to przynajmniej zawsze w tym samym
    momencie - o tej samej wartosci.....

    A zaklocenie jest odporne - np. wylaczenie calego zasilania pieca i
    triaka z listwy nie robi na nim wrazenia....

    -

    Pozdrawiam

    Jado