  • Data: 2012-02-27 21:11:11
    Temat: Re: Pomiar hałasu
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Jest mętny temat: ktoś chce mierzyć hałas. Hałas pochodzi z przekładni
    > mechanicznej. Niedokładność wykonania przekładni objawia się bardzo często
    > nadmiernym hałasowaniem.
    > Nie bardzo wiem jak do sprawy podejść. Czy ktoś ma pomysł jak mierzyć
    > hałas w rozumieniu powyzej aby był w miarę powtarzalny i mógł służyć do
    > selekcji?

    Jeżeli ma być powtarzalne to pewnie warto przykałdać mikrofon bezpośrednio
    do obudowy przekładni. Jeszcze z technikum pamiętam takie urządzenia jak
    stetoskop. Podobny do tego lekarskiego, tylko zamiast płąskiego krążka miał
    pręt, którym przytykało się to osluchiwanego elementu. Pewnie w ten sposób
    można było osłuchać każde łożysko z osobna.
    Dałbym też mikrofon z magnesem, tak aby nie trzeba było tego trzymać podczas
    pomiaru. No chyba że obudowa jest aluminiowa...
    Kolejny pomysł - być może każda para kół zębatych (o ile to przekładnia
    zębata) będzie hałasowała z inną częstotliwościa. Spróbował bym oglądać FFT
    sygnału. Być może będzie widać piki od poszczególnych par co pozwoli zawęzić
    poszukiwania.

    A może nie mikrofon tylko akcelerometr? To azleży od prędkości roboczych i
    wymiaró przekładni. Do dużych, wolnobieżnych akcelerometr moze być lepszy
    niż mikrofon.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl