  • 1. Data: 2012-02-27 18:51:03
    Temat: Pomiar hałasu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Jest mętny temat: ktoś chce mierzyć hałas. Hałas pochodzi z przekładni
    mechanicznej. Niedokładność wykonania przekładni objawia się bardzo
    często nadmiernym hałasowaniem.

    Nie chodzi tu o pomiar zgodny z jakąś norma. Chodzi o znalezienie
    empirycznie definiowalnym epsilonem głośności przekładni które odbiegają
    od normy.

    Nie bardzo wiem jak do sprawy podejść. Czy ktoś ma pomysł jak mierzyć
    hałas w rozumieniu powyzej aby był w miarę powtarzalny i mógł służyć do
    selekcji? Rozwiązanie od "weź se wykły mikrofon" po "jest takie
    urządzenie" rozważę. Preferuje jednak tanie i dobre.

  • 2. Data: 2012-02-27 19:39:13
    Temat: Re: Pomiar hałasu
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > selekcji? Rozwiązanie od "weź se wykły mikrofon" po "jest takie
    > urządzenie" rozważę. Preferuje jednak tanie i dobre.

    Może miernik zachwytu grupowego - kit avt:
    http://www.cyfronika.com.pl/kityavt2011/avt5310.pdf

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2012-02-27 20:06:25
    Od: "Ciemny" <a...@w...lhs.pl-na.tej.stron.ie>

> [...]
    > selekcji? Rozwiązanie od "weź se wykły mikrofon" po "jest takie
    > urządzenie" rozważę. Preferuje jednak tanie i dobre.

    Jeśli nie chodzi o jakąś homologowaną dokładność,
    weź jakikolwiek Sonometr, na allegro ceny od 95 zł w górę.

    Pozdr TC

  • 4. Data: 2012-02-27 21:11:11
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > Nie bardzo wiem jak do sprawy podejść. Czy ktoś ma pomysł jak mierzyć
    > hałas w rozumieniu powyzej aby był w miarę powtarzalny i mógł służyć do

    Jeżeli ma być powtarzalne to pewnie warto przykałdać mikrofon bezpośrednio
    do obudowy przekładni. Jeszcze z technikum pamiętam takie urządzenia jak
    stetoskop. Podobny do tego lekarskiego, tylko zamiast płąskiego krążka miał
    pręt, którym przytykało się to osluchiwanego elementu. Pewnie w ten sposób
    można było osłuchać każde łożysko z osobna.
    Dałbym też mikrofon z magnesem, tak aby nie trzeba było tego trzymać podczas
    pomiaru. No chyba że obudowa jest aluminiowa...
    Kolejny pomysł - być może każda para kół zębatych (o ile to przekładnia
    zębata) będzie hałasowała z inną częstotliwościa. Spróbował bym oglądać FFT
    sygnału. Być może będzie widać piki od poszczególnych par co pozwoli zawęzić
    poszukiwania.

    A może nie mikrofon tylko akcelerometr? To azleży od prędkości roboczych i
    wymiaró przekładni. Do dużych, wolnobieżnych akcelerometr moze być lepszy
    niż mikrofon.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 5. Data: 2012-02-27 22:21:52
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Nie bardzo wiem jak do sprawy podejść. Czy ktoś ma pomysł jak mierzyć
    > hałas w rozumieniu powyzej aby był w miarę powtarzalny i mógł służyć do
    > selekcji?

    Ale czy ma tam stac automat, ktory po pomiarach ma zla przekladnie
    odrzuci, czy czlowiek? Jak pracowalem jako serwisant drukarek do kart
    ID, to spokojnie rozpoznawalem ktory z kilkunastu
    silniczkow/przekladni/mechanizmow ma problem, zwyczajnie na sluch, takze
    przez telefon. Wiec pewnie wprawne ucho wychwyci, ze cos jest nie tak.
    Jesli koniecznie jakas elektronika, to moze jakis prosty analizator
    widma, taki ograniczony do czestotliwosci niewiele ponadakustycznych
    (slyszalnych). Jesli w przekladni jest jakies bicie, to widmo powinno
    byc zdecydowanie rozne od wzorca.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2012-02-28 13:11:39
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2012-02-27 23:21, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    > widma, taki ograniczony do czestotliwosci niewiele ponadakustycznych
    > (slyszalnych). Jesli w przekladni jest jakies bicie, to widmo powinno

    Dodałbym jeszcze, że przy automatycznym pomiarze trzeba zadbać o
    powtarzalne warunki: to samo otoczenie, położenie przekładni względem
    odbiornika, itd.

    Zwróciłbym też uwagę na to, że szersze pasmo, także w zakresie
    ultradźwiękowym może być pożyteczne.

    W. Bicz

  • 7. Data: 2012-02-28 16:03:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-02-27 23:21, Pawel "O'Pajak" wrote:
    > Ale czy ma tam stac automat, ktory po pomiarach ma zla przekladnie
    > odrzuci, czy czlowiek?

    To bardziej kwestia rejestracji pomiaru niż selekcji wprost. Przy
    fatalnych odgłosach operator, wiadomo, wyrzuci. Chodzi bardziej o to że
    przekładnia pracując długo nabiera coraz większego hałasu i trzeba to
    jakoś ilościowo szacować. Wiem, że z powtarzalnością pomiaru będą
    klopoty, ale bez wykonania próby cięzko dyskutować. Głośnośc jest dość
    duża, na tyle by było wyraźnie slychać "byle czym" wliczając w to
    mikrofon z laptopa, wiec SNR nie jest problemem i może tło nie będzie
    zadnym problemem.

  • 8. Data: 2012-02-28 17:09:23
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

> [...]
    > duża, na tyle by było wyraźnie slychać "byle czym" wliczając w to
    > mikrofon z laptopa, wiec SNR nie jest problemem i może tło nie będzie

    Wszelkie pomiary tego typu należy robić w powtarzalnych warunkach,
    szczególnie wtedy, kiedy spodziewamy się, że natężenie dźwięku będzie
    istotnym zmiennym parametrem.

    Gdyby istotna była zmiana generowanego pasma (charakterystyki
    częstotliwościowej), to wtedy ma to mniejsze znaczenie.

    Proponuję przeprowadzić najpierw próby, ale nie metodą amatorską, tylko
    zlecić to komuś, kto ma trochę chociaż doświadczenia lub też zrobić
    stanowisko pomiarowe, ale to też powinien zrobić ktoś, kto ma o tym
    pojęcie. Wbrew pozorom to nie jest tak banalne, jakby się mogło wydawać.

    Największym jednak problemem będzie zebranie danych porównawczych. Bez
    takowych nie da się nic sensownego powiedzieć. Ale takie dane muszą być
    zbierane w powtarzalnych warunkach, inaczej ich wartość jest niewielka.

    Można też użyć mikrofonu kontaktowego, ale to też musi być robione w
    powtarzalny sposób.

    Dodatkową sprawą jest pewne doświadczenie z interpretacją danych.
    Człowiek bez przygotowania może nie wiedzieć, na co zwracać uwagę.

    W. Bicz

  • 9. Data: 2012-02-29 07:40:13
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

> [...]
    > tyle by było wyraźnie slychać "byle czym" wliczając w to mikrofon z
    > laptopa, wiec SNR nie jest problemem i może tło nie będzie zadnym

    Oczywiście, że można (nawet jestem pewny, że tak się również robi,
    SNR nie jest problemem, ale jest utrudnieniem)
    ale korzystając z mikrofonu kontaktowego sygnał staje się bardziej
    selektywny. Wibracje innego łożyska czy odległej pary kół, wpływają
    w mniejszy stopniu na zakłócenie sygnału pomiarowego.

    Artur(m)

  • 10. Data: 2012-02-29 19:56:55
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Zwróciłbym też uwagę na to, że szersze pasmo, także w zakresie
    > ultradźwiękowym może być pożyteczne.

    Jest to zasadne?
    Analiza wrzeciona frezarki (12krpm) kończy się na około 200.000ppm (taka
    fajna jednostka producenta frezarki - _pulsów per minuta_ ;) ), czyli
    jakieś 3,3kHz zaledwie.
    Oglądałem wykres drgań/przyspieszeń (nie pamiętam już dokładnie) i nic
    się nie działo ciekawego w górze pasma, a wrzeciono jednak mi wymienili.

    Miłego.
    Irek.N.