  • 1. Data: 2020-08-18 21:24:15
    Temat: Polaczenie raspberry po GPIO
    Od: s...@g...com

    Chciałbym połączyć ze sobą dwie-trzy maliny ale nie za pomocą Wifi czy ethernetu.

    Pomyslałem że można by sprobowac po GPIO. Mi tam wielka szybkosc nie potrzebna
    odleglosci tez beda raczej "zapałkowe".

    Czy komus sie rzuciło w oczy jakieś rozwiązanie w postaci modułu jądra który by
    realizował taki link sieciowy (preferowane tcp) po GPIO?

    Chce uniknąć ethernetu bo rozwiązanie ma być przenośne a wifi bym chciał unikąć bo
    żre prąd i trza by bylo kombinować ze skryptowaniem jak juz z sprzetem wroce do domu.

    Chcialbym aby calosc byla raczej malo obslugowa.

    To ma byc zestaw malin ktore beda robic foty jednoczesnie. Taka kamera 3d albo
    panoramiczna.

    Chcialbym aby jedna z nich rzędziła resztą ale zeby nie trzeba bylo kombinować z ich
    zestawianiem po wifi czy dodatkowym switchem ethernetowym.

    Dlatego mam w testach raspi W zero z kamerka i mam calkiem fajne rezultaty. Ale
    chcialbym aby caly zestaw ze soba gadał.

    Widzial ktos taka biblioteke/moduł kernela co tworzy karte sieciowa na pinach GPIO?

  • 2. Data: 2020-08-18 21:44:40
    Temat: Re: Polaczenie raspberry po GPIO
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    s...@g...com <s...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > rezultaty. Ale chcialbym aby caly zestaw ze soba gadał.
    > Widzial ktos taka biblioteke/moduł kernela co tworzy karte sieciowa na

    Czy te maliny będziesz zasilać z baterii, że pobór prądu przez WiFi ma
    znaczenie?
    Oprócz WiFi masz też na pokładzie Bluetooth Low Energy, może pójść w tę
    stronę jeśli prąd jest problemem?
    Co masz na myśli pisząc o przenośności, tak że Ethernet jest zły ale kabelki
    na GPIO już są dobre?
    Jeśli naprawdę musi być GPIO, to możesz skorzystać ze SLIP. Jest to protokół
    przesyłający pakiety IP po porcie szeregowym i Linux jak najbardziej go
    obsługuje. Kartę sieciową tworzysz sobie poleceniem slattach:

    slattach -p cslip -s 19200 /dev/ttyS0

    Dostaniesz interfejs sl0, który możesz potem włączyć za pomocą ifconfig:

    /etc/ifconfig sl0 $IPADDR pointopoint $REMADDR up

    Na koniec ewentualnie routing:

    /etc/route add default gw $REMADDR

    Jedyny problem jest taki, że SLIP tworzy połączenia point-to-point, więc
    jeśli maliny mają być trzy, to na jednej będą potrzebne dwa porty szeregowe
    i ewentualnie jakiś routing.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2020-08-18 22:07:08
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.08.2020 21:24, s...@g...com wrote:

    > Mi tam wielka szybkosc nie potrzebna odleglosci tez beda raczej "zapałkowe".

    To nie możesz RS-em po prostu?

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2020-08-18 22:51:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/08/2020 21:24, s...@g...com wrote:
    > Chciałbym połączyć ze sobą dwie-trzy maliny ale nie za pomocą Wifi czy ethernetu.

    Powinno dać radę po USB (OTG->USB). Są opisy na necie. Nigdy tego nie
    robiłem, więc tylko to tak zostawie.

  • 5. Data: 2020-08-19 01:48:02
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 18 sierpnia 2020 14:44:40 UTC-5 użytkownik Grzegorz Niemirowski
    napisał:

    > Czy te maliny będziesz zasilać z baterii, że pobór prądu przez WiFi ma
    > znaczenie?

    Tak, calosc bedzie jechac na powerbanku. Pojedyncza malina bierze okolo 1W.
    Powerbank mam 10000mAh. Czyli starczy na jakies 2-5h w zaleznosci od ilosci malin.

    > Oprócz WiFi masz też na pokładzie Bluetooth Low Energy, może pójść w tę
    > stronę jeśli prąd jest problemem?

    No wlasnie sobie to uzmyslowilem. Od biedy sie moze nadac. Ale nie wiem na ile
    stabilna bedzie taka PAN.

    > Co masz na myśli pisząc o przenośności, tak że Ethernet jest zły ale kabelki
    > na GPIO już są dobre?

    Tak. Bo zebym mial ethernet musze uzyc duzej maliny. I switcha.
    Jak dwie to jeszcze od biedy kabelkiem krosowym bym ogarnal ale jak trzy to juz sie
    nie da.
    A gpio to nie tylko mala malina ma ale i kabla mniej i calosc mozna w mniejsza
    skrzynke wsadzic.

> [...]
    > jeśli maliny mają być trzy, to na jednej będą potrzebne dwa porty szeregowe

    Tak by sie dalo ogarnac. Ale nie znalazlem metod jak taki slip na GPIO postawic.

  • 6. Data: 2020-08-19 01:50:28
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 18 sierpnia 2020 15:07:10 UTC-5 użytkownik Mirek napisał:

    > To nie możesz RS-em po prostu?

    Moze i sie da. Ale RS to tez w sumie jeden. A chcialbym miec mozliwosc rozbudowy
    calosci.

    GPIO jest relatywnie proste i na trzech/czterech pinach powinno sie dac zrobic
    wszystko. Dziwne jest ze jakos nikt tego nie zrobil.

  • 7. Data: 2020-08-19 01:51:58
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 18 sierpnia 2020 15:51:58 UTC-5 użytkownik heby napisał:

    > Powinno dać radę po USB (OTG->USB). Są opisy na necie. Nigdy tego nie
    > robiłem, więc tylko to tak zostawie.

    Tak, mam swiadomosc ze powinno sie dac. Ale to znowu troche upierdliwe bo male maliny
    nie maja normalnego usb i maja jedno gniazdo. Czyli znowu hub...

    No nic, podumam, poszperam.

  • 8. Data: 2020-08-19 07:32:59
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 19.08.2020 o 01:50, s...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > GPIO jest relatywnie proste i na trzech/czterech pinach powinno sie dac zrobic
    wszystko. Dziwne jest ze jakos nikt tego nie zrobil.

    Ale po to żeby wyzwolić jakieś działanie chcesz stos IP?
    RS485 jest co najmniej o poziom bezpieczniejszy (fizycznie) niż GPIO
    plus dość duży zasięg, a jak weźmiesz w miarę nowy transceiver to i
    prądu zeżre tyle co nic. Nie wiem jak w malinie, ale jest całkiem sporo
    komputerków które mogą UARTem poganiać co najmniej 920kb. I wszystko na
    jednym uarcie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2020-08-19 08:10:24
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 19 sierpnia 2020 00:33:51 UTC-5 użytkownik Dariusz Dorochowicz napisał:

    wszystko. Dziwne jest ze jakos nikt tego nie zrobil.

    > Ale po to żeby wyzwolić jakieś działanie chcesz stos IP?

    Chce komunikacje. Nie prosty trigger.
    Te maliny maja przechwycic obraz, po dordze maja uzgodnic parametry ekspozycji,
    przeslac wynik do maliny ktora szefuje calemu towarzystwu.
    No i po drodze rowniez nieco dodatkowych spraw ogarnac (wystawic jakies wewnetrzne
    http itp.)

> [...]
    > prądu zeżre tyle co nic. Nie wiem jak w malinie, ale jest całkiem sporo
    > komputerków które mogą UARTem poganiać co najmniej 920kb. I wszystko na

    No fajnie ale nadal to troche overkill. No i nie wiem czy normalny stos TCP/IP na tym
    RS485 zadziala.

    Ja nie pytam o inne mozliwosci.
    Ja pytam konkretnie o GPIO+TCP. Bo to moglo by byc bezkosztowe (kawalek drutu) i
    relatywnie wystarczajace.

    Jak mam rzezbic z uartem/usb/iic to juz wole narzezbic z rekonfigurowalnym WIFI i po
    prostu stawiac tam lokalnego AP i ten dodatkowy 1W mocy na to wifi poswiecic (pewnie
    w praktyce mniej ale trudno powiedziec ile).

    Stawianie dodatkowego AP i robienie skryptow ktore reaguja na fakt czy ten
    "klasterek" pracuje samodzielnie czy jest uruchomiony w domu to troche rzezba.
    Dlatego mialem nadzieje na osobna lokalna siec bez fanaberii i potrzeby
    implementowania zbyt duzo.

  • 10. Data: 2020-08-19 08:37:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    s...@g...com <s...@g...com> napisał(a):
    > Tak by sie dalo ogarnac. Ale nie znalazlem metod jak taki slip na GPIO
    > postawic.

    SLIP stawia się na porcie szeregowym, a Raspberry Pi ma tych portów kilka.
    Nie musisz szukać metod na jakieś machanie pinami. Wystarczy tylko sobie te
    sprzętowe UARTy włączyć na tych pinach GPIO.
    https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/1044
    64/where-are-the-uarts-on-the-raspberry-pi-4

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/