    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    <17cq9v2hiia5c.5hhfxm97f2y$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1vmix87l2k510$.1evnm1d4822im.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <9...@4...net>
    Date: Sat, 27 Aug 2022 12:48:34 +0200

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > W full duplexie nie ma, ale w half duplexie jest.
    > I do tego sluzy linia RTS ... czy raczj sluzyla ..

    Który modem działa (na odcinku DTE-DCE) w half-dupleksie?

    > V.24 circuit 133, RS-232 circuit CJ, DB-25 pin 4.

    > Wow - nazwe zmienili? I numer obwodu?

    Raczej dodali. Modemy ze sprzętowym handshakingiem pojawiły się
    mniej-więcej w czasach, gdy upadał PRL. "Nowy" RTS jest w RS-232
    z 1991 r. (wersja z 1986 r. jeszcze tego nie ma). Rekomendacja V.24
    miała to od początku (pierwsza oficjalna wersja z 1988 r).

    > Fajne, ale "in some".

    Przecież to nie jest norma ustalająca działanie modemów, pokazuje tylko
    (wtedy i dziś) istniejącą sytuację na styku DCE-DTE.
    W praktyce hw flow control między modemami działa z MNP/V.42 zawsze.
    W połączeniu transparentnym nie ma jak przekazać drugiej stronie
    informacji o konieczności wstrzymania transmisji.

    > Opoznienie o jeden czy nawet 2 bajty, czyli 100-200us tolerowane.

    Nie.

    Przy 115200 bps transmisja jednego znaku trwa ok. 87 us.

    Powiedzmy, że odebrałeś znak w chwili T. Nie wiem jakie dokładnie
    były dodatkowe opóźnienia wewnątrz 8250/16450, ale nawet zakładając, że
    ich nie było: w chwili T otrzymywałeś też sygnał IRQ i CPU komputera
    łaskawie zaczynał (albo i nie) obsługę przerwania. W tym samym czasie
    odbiornik zaczynał odbieranie kolejnego znaku do swojego rejestru
    przesuwnego.
    Nowy znak był gotowy w rejestrze przesuwnym w chwili T + 87 us (nieco
    wcześniej, bo scalak nie czekał do samego końca bitu stop). Jeśli nie
    zdążyłeś odebrałeś znaku z bufora - to sorry, bufor nie mógł pomieścić
    jednocześnie obu znaków. Ciesz się, że w ogóle był bufor, bo inaczej
    musiałbyś odebrać znak z rejestru przesuwnego, np. w czasie między
    ostatnim próbkowaniem bitu STOP i oraz początkiem START :-)

    > A dyski byly przerywalne.

    Przez kogo? Dyski (IRQ 14 i 15) miały wyższy priorytet od portów
    szeregowych (IRQ 3 i 4, czasem także 5 i 7).
    Ze specjalną kartą z IRQ 9 (IRQ 2 w nomenklaturze XT BUS), to może tak.
    Co ciekawe, pamiętam, że kiedyś miałem kabel z karty modemowej
    (z headera do ustawiania przerwań) do karty (chyba) VGA (to przerwanie
    było wtedy często zbędne). Ale nie pamiętam dokładnie szczegółów, może
    chodziło po prostu o wolne przerwanie.

    W każdym razie temat pracy dysków vs gubienie znaków na RS-232 to była
    norma na różnych forach w tamtych czasach (później z modyfikatorami "IO
    CHRDY" i "bus mastering IDE" w czasach Tritona (a pewnie także wcześniej
    w czasach Saturna itp)).

    > Tyle, ze działało :-)

    To w jakiejś równoległej rzeczywistości.
    Albo w takiej opcji, że program transmitował dane w pollingu
    z wyłączonymi przerwaniami (na chwilę, np. na czas transmisji bloku).
    Jak zapewne pamiętasz, były takie rozwiązania (np. IIRC Norton Commander
    4 mógł tak robić) - po coś chyba istniały?

    > Moze w jakim linuxie, u mnie zawsze chodzilo na 115200.
    > Nawet w linuxie.

    Na jakim komputerze i w którym roku???

    Na tej samej zasadzie ja portem równoległym ściągałem dane z magistrali
    SPI (czy jakiejś tam podobnej) z gwarantowanym samplingiem < 1 us.
    Wystarczyło (w dwurdzeniowym CPU) zablokować jeden rdzeń. Ale to raczej
    nie znaczy, że port równoległy w pececie jest wystarczająco szybki do
    takich celów.

    > Jak miales jakas dziwną kartę, to oczywiscie tak.

    Ale co w niej było dziwnego? 8250 był wolniejszy od 16450, wait staty
    mogły być niezbędne.

    > Pamietam takie zagadnienie 16 portow, 9600, ale na 8080.
    > No i ktos podobnie policzyl, ze to nie ma prawa dzialac na
    > przerwaniach, wiec przerwanie bylo jedno, co 0.5ms, w przerwaniu
    > sprawdzane wszytkie porty, zapisywane do buforow ... i dzialalo.

    2000 przerwań/sekundę. Krótkie przerwania, niewiele rejestrów do
    odłożenia na stos (i zdjęcia z niego), i to tylko 9600 bps.
    A Ty chcesz 115200 bps, na (w tamtych czasach typowo) jakimś 386DX-25
    z pipelined RAM :-)
    2000 przerwań/sekundę byłoby problemem dla tamtego peceta. Ale może
    pokonywalnym. Natomiast 20 tysięcy przerwań/sekundę by go zabiło.

    No i nie twierdzę, że tak by się w ogóle nie dało zrobić. Ale pecet to
    był komputer uniwersalny, nie miał marnować 50% CPU na polling portów.
    Sam procesor kosztował setki dolców, nie lepiej było kupić za grosze
    kartę z 16550A (albo tylko samego scalaka i wymienić)?

    > A moze ... brak przerwania od TE?
    > Wpisujesz ostatni bajt, za chwile przjdzie przerwanie THRE,
    > wtedy juz nie bedzie nic do wyslania ... ale uart ciagle wysyla.
    > I trzeba sprawdzac, kiedy sie zakonczy.

    Tak właśnie było, ale to 100 razy mniej istotny problem (jeśli w ogóle
    był to problem).

    To przerwanie służyło do poinformowania CPU o tym, że może wysyłać
    kolejny bajt, i nic nie mówiło o tym, co się dzieje na wyjściu.
    Dodatkowo przerwanie jakiego chcesz byłoby typowo bezużyteczne, ponieważ
    zwykle HD DCE nie mogły zdjąć sygnału z linii natychmiast po bicie STOP,
    musiały nieco odczekać (w przeciwnym przypadku często pojawiały się
    przekłamania, które np. rozwiązywano programowo transmitując dodatkowy
    bajt - miałem raz coś takiego na RS-485). Wszystko razem powodowało, że
    i tak konieczne było sprzętowe rozwiązanie (oczywiście HD DCE to było
    sprzętowe rozwiązanie).

    > BYlo takie samo, zanim sie pojawily smartmodemy.

    No raczej. Jak "dumb" modemy miałyby realizować jakikolwiek flow
    control?

    > IMHO - dzialalo, bo komputery byly szybkie.

    To sprawa względna, dla mnie zawsze były za wolne.

    W każdym razie z całą pewnością 16450 itp. sprawiały problemy z modemami
    V.32 i szybszymi i można ich było używać z szybkością max 38400 bps
    (chociaż oczywiście w pollingu działały i @ 115200).
    Po wymianie na 16550A lub nowszego scalaka (były praktycznie
    kompatybilne pin-pin) problem magicznie znikał. Z tym samym komputerem,
    rzecz jasna.
    Np. typowe karty RS-232 (wtedy raczej nie było jeszcze tych portów na
    płycie głównej) miały wlutowanego 16450 oraz podstawkę na drugiego
    scalaka. Można tam było włożyć 16550A i nowsze scalaki, niektóre miały
    jeszcze dłuższe FIFO. Były też specjalne karty od razu z odpowiednim
    scalakiem, wieloportowe itp.

    > Jak widac, cos tam w definicji zmienili, ale czy wszystkie modemy
    > to respektowały?

    Nie. Tylko te prawidłowo skonfigurowane.
    BTW domyślna konfiguracja była często niewłaściwa, stąd tematy
    o "init stringach".
    --
    Krzysztof Hałasa