-
31. Data: 2013-11-04 22:39:04
Temat: Re: Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: "Tmek" <T...@d...ek>
Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
wiadomości news:PiotrGalka.pme.1383587103@news.chmurka.net...
>> Ok, dzieki.
>> Teraz powinno byc dobrze.
>> http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png
>>
>> Pokleje to i zobacze jak sie zachowuje.
>>
> Według mnie powinno działać.
Jest nie tak, ale z innej przyczyny.
Oryginalnie hub ma wylacznik po plusie. Przy probach z tyrystorem po plusie
mi to nie chodzilo, dzialalo jak przerywalem mase.
Pozniej zostalem przy wylacznaiu przez mase, co jak sie teraz okazalo na
stale podpiety plus byl przyczyna napiecia z ktorym walczylem.
Uklad ktry teraz polutowalem z tranzystorem nic nie zmienil w zachowaniu bo
zle bylo od poczatku.
Wylaczac to mozna w tej konfiguracji
http://img199.imageshack.us/img199/2821/bt2b.png
Tylko przeczuwam, ze tu powiniem byc mosfet p zeby cos z tego wyszlo, a na
razie rozbilo mi to zupelnie koncepcje z tranzystorem.
Tmek
-
32. Data: 2013-11-04 23:09:11
Temat: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2013-11-04 22:24, J.F. wrote:
>> Utrzymuje się obecnie średno poziom lat 80-tych elektroniki użytkowej.
>> Czyli wszędzie przekaźniki i radio z bluetooth.
> Nie zauwazyles zaplonu, komputera, wtryskiwaczy, ABS z ESP,
*Średnio*. Obok komputerów sa tez rozwiązania z XIX wieku. To uśrednia
do poziomu z lat 80.
>> Zaglądałem ostatnio pod
>> maskę kilku nowych zlomów i prawie wszędzie pompą paliwa steruje
>> przekaźnik. Bo tak.
> No ale co - zly jest ?
Tak. Moje się zepsuły 2x. Raz bo się skleił, dwa bo "przestał cykać" jak
to fachowo określił fachowiec. Zamiast modulować wydajnośc pompy wsadza
się zawór cisnieniowy upuszczający ciśnienie. I druty trzeba prowadzić
grube przez cała długośc samochodu po kilka razy w te i nazad zamiast
dać tranzystor tam gdzie potrzebny. Średniowiecze lub przynajmniej
wczesny Gierek.
>> U mnie w złomie dmuchawa steruje tranzystor. Szkoda
>> tylko że liniowo i posiada radiator większy od silnika dmuchawy ...
> Za to radia nie zakloca :-)
Podobnie jak pierwszy lepszy falownik :) No ale w 2002 jeszcze nie
wynaleźli.
-
33. Data: 2013-11-04 23:19:32
Temat: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>
> przekaźnik. Bo tak. U mnie w złomie dmuchawa steruje tranzystor. Szkoda
> tylko że liniowo i posiada radiator większy od silnika dmuchawy ...
A w wirniku miedź, zamiast neodymów i najważniejsze :
szczotki węglowe :-(
Masz rację. Orwell "1984" to dobra średnia.
W Muzeum Techniki w Warszawie stoi Ford T. Piękny.
Niestety stwierdzam, że rozwój samochodów skończył się na tym modelu.
Dalej był tylko lifting :-(
S.
-
34. Data: 2013-11-04 23:26:10
Temat: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 04 Nov 2013 23:09:11 +0100, Sebastian Biały napisał(a):
> On 2013-11-04 22:24, J.F. wrote:
>>> Utrzymuje się obecnie średno poziom lat 80-tych elektroniki użytkowej.
>>> Czyli wszędzie przekaźniki i radio z bluetooth.
>> Nie zauwazyles zaplonu, komputera, wtryskiwaczy, ABS z ESP,
>
> *Średnio*. Obok komputerów sa tez rozwiązania z XIX wieku. To uśrednia
> do poziomu z lat 80.
Mialem i auto z 1989. Z elektroniki byl tylko modul zaplonowy.
No i radio.
>>> Zaglądałem ostatnio pod
>>> maskę kilku nowych zlomów i prawie wszędzie pompą paliwa steruje
>>> przekaźnik. Bo tak.
>> No ale co - zly jest ?
> Tak. Moje się zepsuły 2x.
To widac jakies na litere F byly. Francuskie lub wloskie.
Przekazniki w samochodzie sie nie psuja :-)
> Zamiast modulować wydajnośc pompy wsadza
> się zawór cisnieniowy upuszczający ciśnienie. I druty trzeba prowadzić
Nie wiem czemu, ale oni lubia jak benzyna krazy.
Nawet z mechaniczna pompa i gaznikiem byl powrot do baku.
Przy wtrysku chyba jeszcze inna sprawa - regulator ustala stale
nadcisnienie wzgledem kolektora. Czyli dosc zmienne.
Tego sie chyba nie da dobrze zrobic regulujac pompe.
> grube przez cała długośc samochodu po kilka razy w te i nazad zamiast
> dać tranzystor tam gdzie potrzebny. Średniowiecze lub przynajmniej
> wczesny Gierek.
Jakie grube - pompa z pol ampera bierze. I jeden kabelek do niej
dochodzi.
J.
-
35. Data: 2013-11-04 23:53:30
Temat: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: Mario <m...@...pl>
W dniu 2013-11-04 20:47, Sylwester Łazar pisze:
>> Odbyłem dzisiaj rozmowę z "elektrykiem samochodowym" w pewnym ASO który
>> mi grzecznie wyjaśnił że takie rzeczy jak MOSFETy się w samochodach nie
>> sprawdzają, bo tam są ekstremalne warunki. A pytałem grzecznie czy nie
>> można tej syreny zastapić inną i tylko zmienić logikę sterującą na
>> odwrotną ...
> Zapytaj się tego "elektryka samochodowego" czy słyszał o samochodach z
> napędem elektrycznym.
> Drugie pytanie, czy może narysować najprostrzy układ falownika sterującego
> tym silnikiem
> na przekaźnikach.
> Jeżeli da radę, to najlepiej z odzyskiem energii hamowania. :-)
Kiedy ostatnio naprawiałeś albo uruchamiałeś komputer z procesorem
kwantowym?
Nie miałeś okazji?
Ale chyba słyszałeś o takich komputerach?
--
pozdrawiam
MD
-
36. Data: 2013-11-05 00:31:16
Temat: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 04 Nov 2013 23:53:30 +0100, Mario napisał(a):
> W dniu 2013-11-04 20:47, Sylwester Łazar pisze:
>> Zapytaj się tego "elektryka samochodowego" czy słyszał o samochodach z
>> napędem elektrycznym.
>> Drugie pytanie, czy może narysować najprostrzy układ falownika sterującego
>> tym silnikiem na przekaźnikach.
>> Jeżeli da radę, to najlepiej z odzyskiem energii hamowania. :-)
>
> Kiedy ostatnio naprawiałeś albo uruchamiałeś komputer z procesorem
> kwantowym?
> Nie miałeś okazji? Ale chyba słyszałeś o takich komputerach?
Ale samochodow hybrydowych troche juz jest i chyba nawet po Polsce
troche jezdzi.
J.
-
37. Data: 2013-11-05 08:09:36
Temat: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Sebastian Biały wrote:
> On 2013-11-04 20:27, J.F. wrote:
>> A czego to bylo ASO ?
>
> Żeby mnie pozwali :) ?
>
>> Bo nie negujac opinii (jeszcze mi sie nie zdarzylo zeby przekaznik w
>> samochodzie wymagal naprawy/wymiany), to elektroniki w samochodach
>> przybywa.
>
> Utrzymuje się obecnie średno poziom lat 80-tych elektroniki użytkowej.
> Czyli wszędzie przekaźniki i radio z bluetooth. Zaglądałem ostatnio
> pod maskę kilku nowych zlomów i prawie wszędzie pompą paliwa steruje
> przekaźnik. Bo tak. U mnie w złomie dmuchawa steruje tranzystor.
> Szkoda tylko że liniowo i posiada radiator większy od silnika
> dmuchawy ...
bo przekażniki sa tańsze i odporniejsze?
-
38. Data: 2013-11-05 08:35:53
Temat: Re: Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: Tmek <T...@d...ek>
> Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
> news:l58j4h$jrh$1@speranza.aioe.org...
>>
>>
>> Ok, dzieki.
>> Teraz powinno byc dobrze.
>> http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png
>>
>> Pokleje to i zobacze jak sie zachowuje.
>>
> Według mnie powinno działać.
> P.G.
Niestety nie dziala.
Wkleilem to w symulator i nie ma szans na zablokowanie. Mosfet przewodzi
tylko w chwili wcisiecia przycisku.
http://falstad.com/circuit/index.html
Zeby dzialalo to ponizej trzeba wkleic w plik txt i zaimportowac do
symulatora.
$ 1 5.0E-6 38.696464541249114 50 5.0 50
r 368 112 432 112 0 10000.0
r 368 224 432 224 0 2200.0
s 192 128 192 192 0 1 true
w 64 96 64 48 0
w 464 320 320 320 0
w 224 320 64 320 0
w 64 304 64 192 0
w 432 224 464 224 0
t 336 144 288 144 0 -1 4.999999638740224 -2.5000002068509275E-10 100.0
w 288 160 288 224 0
w 288 224 368 224 0
w 368 224 368 160 0
r 336 48 336 96 0 10000.0
w 288 224 192 224 0
w 192 224 192 192 0
181 224 320 320 320 0 300.0415192666321 100.0 120.0 0.4 0.4
w 64 304 64 320 0
v 64 192 64 96 0 0 40.0 5.0 0.0 0.0 0.5
w 192 48 192 128 0
w 288 48 288 128 0
w 64 48 192 48 0
w 192 48 288 48 0
w 288 48 336 48 0
w 336 48 464 48 0
w 464 224 464 320 0
w 464 176 464 224 0
w 416 160 368 160 0
f 416 160 464 160 0 1.5
w 336 96 336 112 0
w 336 112 368 112 0
w 336 144 336 112 0
w 432 112 464 112 0
w 464 112 464 48 0
w 464 112 464 144 0
o 8 64 6 35 5.0 9.765625E-5 0 -1
o 26 64 0 35 7.62939453125E-5 9.765625E-5 1 -1
-
39. Data: 2013-11-05 09:39:41
Temat: Re: Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>
Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
news:l5a74p$dok$1@speranza.aioe.org...
>>>
>> Według mnie powinno działać.
>
> Niestety nie dziala.
> Wkleilem to w symulator i nie ma szans na zablokowanie. Mosfet przewodzi
> tylko w chwili wcisiecia przycisku.
>
W tym aspekcie musi działać.
> http://falstad.com/circuit/index.html
>
> Zeby dzialalo to ponizej trzeba wkleic w plik txt i zaimportowac do
> symulatora.
Na pierwszy rzut oka nie widzę gdzie tam jest możliwość zaimportowania
swojego schematu.
Nie mam czasu sprawdzać czegoś oczywistego.
Na pewno robisz jakiś błąd.
P.G.
-
40. Data: 2013-11-05 09:59:19
Temat: Re: Podtrzymanie zasilania na 5V
Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>
Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
news:l5945l$5hr$1@speranza.aioe.org...
>
> Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
> wiadomości news:PiotrGalka.pme.1383587103@news.chmurka.net...
>>> Ok, dzieki.
>>> Teraz powinno byc dobrze.
>>> http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png
>>>
>>> Pokleje to i zobacze jak sie zachowuje.
>>>
>> Według mnie powinno działać.
>
> Jest nie tak, ale z innej przyczyny.
> Oryginalnie hub ma wylacznik po plusie. Przy probach z tyrystorem po
> plusie mi to nie chodzilo, dzialalo jak przerywalem mase.
> Pozniej zostalem przy wylacznaiu przez mase, co jak sie teraz okazalo na
> stale podpiety plus byl przyczyna napiecia z ktorym walczylem.
>
O ile pamiętam to z tego co pisałeś wynikało, że na hubie masz jakieś
resztkowe napięcie.
Gdyby było to skutkiem pętli masy - czyli, że minus huba jakąś inną drogą
jest połączony z minusem zasilania to przy wstawieniu tranzystora w minus
miałbyś na hubie pełne napięcie bo plus połączyłeś z plusem a minus innymi
kablami łączy się z minusem.
Podsumowując - nie mam pojęcia co z czym tak naprawdę tam się łączy.
> Uklad ktry teraz polutowalem z tranzystorem nic nie zmienil w zachowaniu
> bo zle bylo od poczatku.
>
> Wylaczac to mozna w tej konfiguracji
> http://img199.imageshack.us/img199/2821/bt2b.png
>
> Tylko przeczuwam, ze tu powiniem byc mosfet p zeby cos z tego wyszlo, a na
> razie rozbilo mi to zupelnie koncepcje z tranzystorem.
>
No to trzeba wszystko odwrócić P-MOS i npn.
Zamiast P-MOSa da się użyć odpowiednio silnego PNP (trochę inaczej go
sterując)- nie mam pojęcia ile prądu potrzebuje hub i dysk.
Strata z zastosowania PNP zamiast P-MOSa to jakieś dodatkowo marnowane 5%
prądu (wysterowanie bazy prądem 1/20 prądu kolektora aby go dobrze nasycić).
Spadek napięcie na pnp będzie rzędu 0.1V, na nowoczesnym P-MOSie będzie
mniejszy.
Zawsze zostaje rozwiązanie z przekaźnikiem - temu jest wszystko jedno czy
odłącza plus czy minus.
P.G.