  • 21. Data: 2013-11-04 17:21:48
    Temat: Re: Podtrzymanie zasilania na 5V
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
    news:l58fbv$95n$1@speranza.aioe.org...

    > Poprawione
    >
    > http://img809.imageshack.us/img809/6784/kqky.png

    R3 nie tak. Źródło to ta końcówka Q2 co ma strzałeczkę.
    Czyli kolektor Q1 bezpośrednio na bramkę Q2, a R3 między bramką a źródłem
    (czyli minusem usb 5V).

    > Opcjonalne C1 C2 to rozumiem, ze maja byc jakies male elektrolity?

    Nie. Myślałem o jakichś pojedynczych nF, ale nie maluj tych kondensatorów.
    Jak już z tymi rezystorami będzie OK to jeszcze wtedy coś zmienimy i myślę,
    że kondensatory na pewno nie będą potrzebne.
    Ale nie będę teraz pisał, aby nie gmatwać za dużo od razu, bo widzę, że nie
    bardzo nam idzie.
    P.G.

  • 22. Data: 2013-11-04 17:27:53
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Czy zasilanie spadnie do 0 czy do jakiejś wyższej wartości przy której nic
    > nie będzie pobierało prądu.
    > Dioda rozładuje do tyle do ile spadnie zasilanie +0.7V.
    > To może powodować lekkie wysterowanie MOSFETa z którym właśnie walczy
    > wątkotwórca.
    No to już seszliśmy o ok. 2V w dół.
    może starczy. Jak nie to innty mosfet.

    Tak to już jest, że proste rozwiązania sa proste.
    Jeśli chcemy miec profesjonalne, to trzeba poświęcić dużo czasu i
    kilkanaście elementów więcej.

    Czyli wszystko się sprowadza do mikrokontrolera w obudowie SOT-23
    sterującego bazą MOSfeta.
    Do PIC10F200 podłączamy przycisk i to wszystko.
    Program:
    Resetowanie po włączeniu zasilania wyłącza MOSFET.
    W pętli:
    Jeśli przycisk włączony załącz MOSFETA.
    Piny:
    2 szt. zasilanie
    1 MOSFET G
    1 włącznik

    1 zostaje na diodę :-)
    S.

  • 23. Data: 2013-11-04 17:33:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości
    > No to już seszliśmy o ok. 2V w dół.
    > może starczy. Jak nie to innty mosfet.

    W początkowym układzie (na skutek upływności tyrystora) na bramce może być
    np. 1V (nie ma wiele więcej bo napięcie progowe typowo 1,6V)
    W układzie z kondensatorem i diodą rozładowującą na bramce może być np. 1V.
    Gdzie te 2V w dół ?

    > Czyli wszystko się sprowadza do mikrokontrolera w obudowie SOT-23
    > sterującego bazą MOSfeta.

    :)
    P.G.

  • 24. Data: 2013-11-04 17:48:20
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:PiotrGalka.pme.1383582109@news.chmurka.net...

> [...]
    > myślę, że kondensatory na pewno nie będą potrzebne.
    > Ale nie będę teraz pisał, aby nie gmatwać za dużo od razu, bo widzę, że

    Ok, dzieki.
    Teraz powinno byc dobrze.
    http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png

    Pokleje to i zobacze jak sie zachowuje.

    pozdro
    Tmek

  • 25. Data: 2013-11-04 18:42:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ok, dzieki.
    > Teraz powinno byc dobrze.
    > http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png
    >
    > Pokleje to i zobacze jak sie zachowuje.

    Według mnie powinno działać.
    P.G.

  • 26. Data: 2013-11-04 19:46:23
    Temat: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-11-04 10:13, Sylwester Łazar wrote:
    > Pytający użył MOSFETa, który doskonale nadaje się do tego zastosowania.

    Powiedz to przemysłowi samochodowemu który na słowo "tranzystor"
    pierzcha do swoich cutting edge przekaźników i grubych wiązek drutu. I
    nawigacji, ale wiadomo że w nawigacjach są takie scalaki na
    przekaźnikach ...

    Odbyłem dzisiaj rozmowę z "elektrykiem samochodowym" w pewnym ASO który
    mi grzecznie wyjaśnił że takie rzeczy jak MOSFETy się w samochodach nie
    sprawdzają, bo tam są ekstremalne warunki. A pytałem grzecznie czy nie
    można tej syreny zastapić inną i tylko zmienić logikę sterującą na
    odwrotną ...

  • 27. Data: 2013-11-04 20:27:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 04 Nov 2013 19:46:23 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

> [...]
    > sprawdzają, bo tam są ekstremalne warunki. A pytałem grzecznie czy nie
    > można tej syreny zastapić inną i tylko zmienić logikę sterującą na

    A czego to bylo ASO ?
    Bo nie negujac opinii (jeszcze mi sie nie zdarzylo zeby przekaznik w
    samochodzie wymagal naprawy/wymiany), to elektroniki w samochodach
    przybywa. W jednych mniej, w innych wiecej - ale teraz to i tak sporo.
    Przestali sie bac tranzystorow (nie wiem - mosfet czy bipolarnych).

    J.

  • 28. Data: 2013-11-04 20:47:57
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > sprawdzają, bo tam są ekstremalne warunki. A pytałem grzecznie czy nie
    > można tej syreny zastapić inną i tylko zmienić logikę sterującą na
    Zapytaj się tego "elektryka samochodowego" czy słyszał o samochodach z
    napędem elektrycznym.
    Drugie pytanie, czy może narysować najprostrzy układ falownika sterującego
    tym silnikiem
    na przekaźnikach.
    Jeżeli da radę, to najlepiej z odzyskiem energii hamowania. :-)
    I przy okazji jaki adres tego serwisu?
    S.

  • 29. Data: 2013-11-04 22:03:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-11-04 20:27, J.F. wrote:
    > A czego to bylo ASO ?

    Żeby mnie pozwali :) ?

    > Bo nie negujac opinii (jeszcze mi sie nie zdarzylo zeby przekaznik w
    > samochodzie wymagal naprawy/wymiany), to elektroniki w samochodach
    > przybywa.

    Utrzymuje się obecnie średno poziom lat 80-tych elektroniki użytkowej.
    Czyli wszędzie przekaźniki i radio z bluetooth. Zaglądałem ostatnio pod
    maskę kilku nowych zlomów i prawie wszędzie pompą paliwa steruje
    przekaźnik. Bo tak. U mnie w złomie dmuchawa steruje tranzystor. Szkoda
    tylko że liniowo i posiada radiator większy od silnika dmuchawy ...

  • 30. Data: 2013-11-04 22:24:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 04 Nov 2013 22:03:08 +0100, Sebastian Biały napisał(a):
    > Żeby mnie pozwali :) ?
    >
    > Utrzymuje się obecnie średno poziom lat 80-tych elektroniki użytkowej.
    > Czyli wszędzie przekaźniki i radio z bluetooth.

    Nie zauwazyles zaplonu, komputera, wtryskiwaczy, ABS z ESP,
    regulatorow swiatel, lusterek, zamkow, szyb.
    Wycieraczek, wspomagania kierownicy, CAN, regulatorow ladowania,
    juz czesto skrzyni biegow, ksenonow, ledowych lamp.

    > Zaglądałem ostatnio pod
    > maskę kilku nowych zlomów i prawie wszędzie pompą paliwa steruje
    > przekaźnik. Bo tak.

    No ale co - zly jest ?

    > U mnie w złomie dmuchawa steruje tranzystor. Szkoda
    > tylko że liniowo i posiada radiator większy od silnika dmuchawy ...

    Za to radia nie zakloca :-)

    J.