  • Data: 2014-07-27 11:18:49
    Temat: Re: Podstawy elektroniki - glupie pytanie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 27 Jul 2014 03:28:23 -0500, A.L. napisał(a):
    > On Sun, 27 Jul 2014 01:00:23 +0200, sundayman

    > No wlasnie. Siega sie po programy, i wierzy im swiecie, bo rozumu nei
    > staje. Nie staje, bo jak pare osob tu pisalo "elektronikowi teoria
    > niepotzrebna"

    Czesciowo sie z Toba zgodze - w ukladzie elektronicznym moze byc tyle
    elementow, ze zmiana parametrow w ciemno do niczego nie doprowadzi.
    Trzeba te obwody symbolicznie przeliczyc, aby wnioski wyciagnac.

    Ale ... profesjonalisci czesto korzystaja z programow :-)

    > Kiesys, nauczajac przedmiotu Wstep do teorii obwodow, wprowadzilem
    > pare bledow do programu uzywanego na laboratorium. Celowo. Na skutek
    > tego, dzielnik napiecia - zrodlo 10V, dwa rezystory 1K poloczone
    > szeregowo, dawal na wyjsciu 12V. Na jakies 100 osob, moze z 5
    > zauwazylo ze cos nie gra. Reszta, zywcem skopiowala z ekranu i
    > zamiescila w sprawozdaniu/ I tacy sa slasnie "laptopowi elektronicy" w
    > czasach dzisiejszych

    a) patrz wyzej ... a jak z policzenia symbolicznego wyjdzie tez 12V ?

    b) prawdziwy elektronik brzydzi sie opornikow :-)

    c) spojrz na oscylator Clappa
    http://en.wikipedia.org/wiki/Clapp_oscillator

    Jak to jest, ze sygnal ze zrodla/emitera trafia do bramki/bazy
    wzmocniony ? Bo bez wzmocnienia nie byloby oscylacji ...

    J.