  • 21. Data: 2009-09-28 21:28:32
    Temat: Re: Podlaczenie kabelkow na posesji
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jacek "Plumpi" pisze:

    > To są efekty kupowania najpodlejszego sprzętu produkcji chińskiej w
    > kibelmarketach oraz błędów polegających na tym, że montuje się złe
    > elektrozaczepy nie zwracając uwagi czy są na prąd przemienny czy też
    > prąd stały.

    Elektromagnes pobierający max. 1-2A nie jest żadnym wyzwaniem dla
    przewodu 0,5mm^2. W końcu dla porównania w przewodach 2,5mm^2 puszcza
    się bez stresu 16A (ponad 6A/mm^2). Po co więc ta walka o większy przekrój?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 22. Data: 2009-09-28 21:36:25
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Co więcej, w przyszłości właściciel posesji może uznać rygiel za niewystarczający
    (toż to pod kopniakiem się otwiera, dodatkowo
    > gównianie działa gdy słupki furtki się nieco rozjeżdżają) i zechce założyć zapore
    elektromagnetyczną.

    > A zapora potrzebuje albo 230 volt, albo sporo amper jesli jest na 12 volt czy nawet
    24 volt.

    Jak przejdzie na zakres napięć do 250V to i tak przewody muszą biec
    osobno - przynajmniej w osobnej rurze zakopanej w ziemi, nie prowadzi
    się w jednej sekcji bloku kablowego niskonapięciowej teletechniki i
    energetyki 250V...

    --
    Darek

  • 23. Data: 2009-09-28 21:48:02
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "robmac" <r...@k...pl> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    > A skąd założenie, że arot, lub inne HDPE zabezpieczy od wody, itp?

    Nie ma pewności żadnej, tak samo z resztą jak nie ma pewności czy czasami
    jakiś popier...... ryjec nie przegryzie tego żelowanego przewodu lub ostry
    kamień go nie uszkodzi.
    HDPE czy Arot są na tyle grube, że istnieje znikome prawdopodobieństwo, żeby
    cokolwiek czy nawet ktokolwiek uszkodził przewody.
    A co do zabezpieczenia przed wodą. No cóż ? Rury grube, wytrzymałe. Jak
    końce umieszczone są w suchych i zadaszonych miejscach (dom i słupek
    ogrodzeniowy), a rura nie była sztukowana i nie jest podziurawiona to skąd
    ta woda miała by się tam dostać ?
    Załóżmy, ze się wykropli wenątrz rury, ale wykropli się ,a następnie
    odparuje, bo przez taką rurę zawsze będzie swobodnie przepywało powietrze.
    Od lat robię dokładnie w ten sposób podłączenia instalacji do bram, garaży,
    instalacji RTV (od skrzynek na dach) i nie miałem z nimi nigdy problemów.
    Czasami bywa tak, że klienci dzisiaj nie chcą robić żadnych napędów bram czy
    montować bramofomów, a później się okazuje, że chcą mieć i napęd do bramy i
    videodobramofon i do tego 2 kamery, które parzyły by na drogę.
    Później taka rura jest jak znalazł. 2-3 zł wydane za mb rury szybko się
    zwraca.

  • 24. Data: 2009-09-28 22:18:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Sep 2009 23:28:32 +0200, Adam Dybkowski wrote:
    >Elektromagnes pobierający max. 1-2A nie jest żadnym wyzwaniem dla
    >przewodu 0,5mm^2. W końcu dla porównania w przewodach 2,5mm^2 puszcza
    >się bez stresu 16A (ponad 6A/mm^2). Po co więc ta walka o większy przekrój?

    Opor.
    Dla dluzszego kabla uzbiera sie kilka omow, i bedzie klopot.

    J.

  • 25. Data: 2009-09-29 05:28:06
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Huascar" <h...@i...eu> napisał w wiadomości

    > telefony (prawdopodobnie z neostrada), 2 x domofon z otwieraniem furtki i
    > 2

    Czyli przyłącze telekomunikacyjne. Sieć TPSA w ulicy jest napowietrzna czy
    kablowa ?

  • 26. Data: 2009-09-29 15:20:18
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Mowa o przewodzie 0,5 (mm srednicy) teletechnicznym, a nie o 0,5mm2.
    Przekrój przewodu 0,5 wylicz proszę z wzoru.
    JaC

    -----

  • 27. Data: 2009-09-29 20:13:22
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" <u...@w...eu> napisał w wiadomości

    > Mowa o przewodzie 0,5 (mm srednicy) teletechnicznym, a nie o 0,5mm2.
    > Przekrój przewodu 0,5 wylicz proszę z wzoru.

    Ja miałem na myśli przewód 0,5mm2 , a nie średnicy 0,5mm.
    Do rygla daję po przewodach teletechnicznych tylko wtedy, kiedy furtka jest
    blisko max. 20-30m , a kiedy furtka jest dalej do 80m to daję dodatkowy
    przewód 2x0,5mm2. Czasami się zdarzają jeszcze większe odległości, rzędu
    150-200m wtedy daję nieco grubsze przewody 0,75mm2, ale są to naprawdę
    bardzo rzadkie przypadki. Stanowcza większość posesji jednak nie przekracza
    odległości 30m pomiędzy furtką, a domem. Dlatego też w zupełności w
    stanowczej większości przypadków wystarczy zwykła skrętka komputerowa z
    przewodami o średnicy 0,5mm

    A teraz policzmy:
    Dla przewodu 0,5mm2

    Oporność właściwa miedzi wynosi 1,7 * 10^-8 [Ohm * m]
    Jest to wartość dla przewodnika o długości 1m i polu przekroju 1m2
    Zatem oporność 1m przewodu o przekroju 0,5mm2 wynosi 1,7 * 10^-8 / 1 * 10^-6
    / 0,5 = 0,034 Ohm
    Policzmy dla odległości furtki od domu wynoszącej 100m
    Ponieważ przewody są 2 to do liczenia bierzemy wartość 200m
    200 * 0,034 = 3,48Ohm
    Jeżeli cewka pobiera 350mA przy zasilaniu napięciem stałym 12V to jej
    oporność wynosi ok. 34,3 Ohm
    Liczymy oporność całkowitą (cewka elektrozaczepu + przewód)
    34,3 + 6,8 = 41,1Ohm
    Wyliczymy w tym przypadku wartość prądu płynącego poprzez ten przewód i
    cewkę.
    12 / 41,1 = ok. 0,292 mA
    Obliczymy spadek napięcia na cewce przy zasilaniu z zasilacza o napięciu 12V
    34,3 * 0,292 = 10,0156 V
    Spadek napięcia na tym przewodzie wyniesie ok. 1,9844V

    Teraz policzmy dla przewodu o średnicy 0,5mm

    Pole przekroju przewodu o średnicy 0,5mm = Pi * r^2 = 3,14 * 0,25^2 =
    0,19625mm2
    Zatem oporność 1m przewodu o średnicy 0,5mm wynosi 1,7 * 10^-8 / 1 * 10^-6
    / 0,19625 = ok. 0,087Ohm

    Policzmy dla odległości furtki od domu wynoszącej 25m

    Ponieważ przewody są 2 to do liczenia oporności bierzemy wartość 60m
    60 * 0,087 = 5,22Ohm
    Jeżeli cewka pobiera 350mA przy zasilaniu napięciem stałym 12V to jej
    oporność wynosi ok. 34,3 Ohm
    34,3 + 5,22 = 39,52 Ohm
    12 / 39,52 = ok. 0,304 mA
    34,3 * 0,304 = ok. 10,427V Takie napięcie będzie zasilać cewkę
    Spadek napięcia na tym przewodzie wyniesie 1,573V

    To wszystko jest ważne dla zasilania napięciem stałym.
    W przypadku napięcia przemiennego trzeba będzie liczyć impedancję, a ta
    napewno nie będzie równa rezystancji.

    Jeżeli chodzi o elektrozaczepy to są 3 rodzaje:
    1. Na prąd stały
    2. Na prąd przemienny
    3. Uniwersalne (na prąd stały i przemienny)

    Jak ktoś zamontuje elektrozaczep na prąd stały i będzie go próbował sterować
    z zasilacza prądu przemiennego zwłaszcza przez długie przewody to będzie
    niemiło zaskoczony.
    Dodanie przewodów np. 20-30m może spowodować, że elektrozaczep ten w ogóle
    przestanie działać, bo przewody tak samo jak cewka elektrozaczepu posiadają
    swoją impedancję, która niewiele ma wspólnego w tym przypadku z rezystancją
    oraz przekrojem przewodów.
    W większości porządnych, nowych systemów domofonowych, elektrozaczepy
    zasilane są właśnie prądem stałym. Niestety po kibelmarketach często jednak
    można spotkać systemy, w których elektrozaczepy zasilane są prądem zmiennym,
    bo Chińczyki zaoszczędzili na podzespołach tj. na 4 diodach mostka Graetza
    oraz kondensatorze. Nierzadko rozbierałem takią chińszczyznę , w której był
    zamontowany transformatorek zasilający o mocy 2W, a potrzeba ponad 4W mocy
    do otwarcia elektrozaczepu.
    Oczywiście od bidy ten transformatorek otworzy elektrozaczep przy dość
    mocnym spadku napięcia zasilającego, nawet o kilka woltów.
    W tym przypadku przewód może mieć bardzo duże znaczenie. Jednak problemy nie
    wynikają z zastosowanych przewodów lecz kiepskiego domofonu, a dokładniej
    słabego zasilacza oraz zastosowania napięcia zmiennego, zasilającego
    elektrozaczep.

    Reasumując. Jeżeli ktoś ma dużą odległość furtki od domu to niech lepiej nie
    oszczędza na podzespołach i zamontuje elektrozaczep na prąd stały, bo z nimi
    jest o wiele mniej problemów.

  • 28. Data: 2009-09-29 22:35:49
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jacek "Plumpi" <p...@w...pl> wrote:

    > Ja miałem na myśli przewód 0,5mm2 , a nie średnicy 0,5mm.

    Ale autor wątku pisze o przewodzie "internetowym", czyli normalne
    skrętce z żyłą 0,5mm (nie kwadrat)

    J.

  • 29. Data: 2009-09-30 06:24:57
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    I jeszcze ten drut 0,19mm2 ze skrętki komputerowej zarób na końcach, np. w kostkach
    elektrycznych zasilania, które z przeciwnej
    strony są do 1,5mm2.
    JaC

  • 30. Data: 2009-09-30 13:08:07
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Ale autor wątku pisze o przewodzie "internetowym", czyli normalne skrętce
    > z żyłą 0,5mm (nie kwadrat)

    Ale chyba nie zauważyłeś, ze napisał o odległości 20m od domu.
    Dlatego też piszę, że w zupełności mu wystarczy do tego skrętka.