    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Podlaczenie kabelkow na posesji
    Date: Tue, 29 Sep 2009 22:13:22 +0200

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
    news:h9t8io$n4m$1@news.wp.pl...

    > Mowa o przewodzie 0,5 (mm srednicy) teletechnicznym, a nie o 0,5mm2.
    > Przekrój przewodu 0,5 wylicz proszę z wzoru.

    Ja miałem na myśli przewód 0,5mm2 , a nie średnicy 0,5mm.
    Do rygla daję po przewodach teletechnicznych tylko wtedy, kiedy furtka jest
    blisko max. 20-30m , a kiedy furtka jest dalej do 80m to daję dodatkowy
    przewód 2x0,5mm2. Czasami się zdarzają jeszcze większe odległości, rzędu
    150-200m wtedy daję nieco grubsze przewody 0,75mm2, ale są to naprawdę
    bardzo rzadkie przypadki. Stanowcza większość posesji jednak nie przekracza
    odległości 30m pomiędzy furtką, a domem. Dlatego też w zupełności w
    stanowczej większości przypadków wystarczy zwykła skrętka komputerowa z
    przewodami o średnicy 0,5mm

    A teraz policzmy:
    Dla przewodu 0,5mm2

    Oporność właściwa miedzi wynosi 1,7 * 10^-8 [Ohm * m]
    Jest to wartość dla przewodnika o długości 1m i polu przekroju 1m2
    Zatem oporność 1m przewodu o przekroju 0,5mm2 wynosi 1,7 * 10^-8 / 1 * 10^-6
    / 0,5 = 0,034 Ohm
    Policzmy dla odległości furtki od domu wynoszącej 100m
    Ponieważ przewody są 2 to do liczenia bierzemy wartość 200m
    200 * 0,034 = 3,48Ohm
    Jeżeli cewka pobiera 350mA przy zasilaniu napięciem stałym 12V to jej
    oporność wynosi ok. 34,3 Ohm
    Liczymy oporność całkowitą (cewka elektrozaczepu + przewód)
    34,3 + 6,8 = 41,1Ohm
    Wyliczymy w tym przypadku wartość prądu płynącego poprzez ten przewód i
    cewkę.
    12 / 41,1 = ok. 0,292 mA
    Obliczymy spadek napięcia na cewce przy zasilaniu z zasilacza o napięciu 12V
    34,3 * 0,292 = 10,0156 V
    Spadek napięcia na tym przewodzie wyniesie ok. 1,9844V

    Teraz policzmy dla przewodu o średnicy 0,5mm

    Pole przekroju przewodu o średnicy 0,5mm = Pi * r^2 = 3,14 * 0,25^2 =
    0,19625mm2
    Zatem oporność 1m przewodu o średnicy 0,5mm wynosi 1,7 * 10^-8 / 1 * 10^-6
    / 0,19625 = ok. 0,087Ohm

    Policzmy dla odległości furtki od domu wynoszącej 25m

    Ponieważ przewody są 2 to do liczenia oporności bierzemy wartość 60m
    60 * 0,087 = 5,22Ohm
    Jeżeli cewka pobiera 350mA przy zasilaniu napięciem stałym 12V to jej
    oporność wynosi ok. 34,3 Ohm
    34,3 + 5,22 = 39,52 Ohm
    12 / 39,52 = ok. 0,304 mA
    34,3 * 0,304 = ok. 10,427V Takie napięcie będzie zasilać cewkę
    Spadek napięcia na tym przewodzie wyniesie 1,573V

    To wszystko jest ważne dla zasilania napięciem stałym.
    W przypadku napięcia przemiennego trzeba będzie liczyć impedancję, a ta
    napewno nie będzie równa rezystancji.

    Jeżeli chodzi o elektrozaczepy to są 3 rodzaje:
    1. Na prąd stały
    2. Na prąd przemienny
    3. Uniwersalne (na prąd stały i przemienny)

    Jak ktoś zamontuje elektrozaczep na prąd stały i będzie go próbował sterować
    z zasilacza prądu przemiennego zwłaszcza przez długie przewody to będzie
    niemiło zaskoczony.
    Dodanie przewodów np. 20-30m może spowodować, że elektrozaczep ten w ogóle
    przestanie działać, bo przewody tak samo jak cewka elektrozaczepu posiadają
    swoją impedancję, która niewiele ma wspólnego w tym przypadku z rezystancją
    oraz przekrojem przewodów.
    W większości porządnych, nowych systemów domofonowych, elektrozaczepy
    zasilane są właśnie prądem stałym. Niestety po kibelmarketach często jednak
    można spotkać systemy, w których elektrozaczepy zasilane są prądem zmiennym,
    bo Chińczyki zaoszczędzili na podzespołach tj. na 4 diodach mostka Graetza
    oraz kondensatorze. Nierzadko rozbierałem takią chińszczyznę , w której był
    zamontowany transformatorek zasilający o mocy 2W, a potrzeba ponad 4W mocy
    do otwarcia elektrozaczepu.
    Oczywiście od bidy ten transformatorek otworzy elektrozaczep przy dość
    mocnym spadku napięcia zasilającego, nawet o kilka woltów.
    W tym przypadku przewód może mieć bardzo duże znaczenie. Jednak problemy nie
    wynikają z zastosowanych przewodów lecz kiepskiego domofonu, a dokładniej
    słabego zasilacza oraz zastosowania napięcia zmiennego, zasilającego
    elektrozaczep.

    Reasumując. Jeżeli ktoś ma dużą odległość furtki od domu to niech lepiej nie
    oszczędza na podzespołach i zamontuje elektrozaczep na prąd stały, bo z nimi
    jest o wiele mniej problemów.